Kunst van het jaar volgens NRC-recensenten

Een samenvatting: volledige tekst en motivatie vindt u in het papieren NRC van zaterdag 30 december. Door trendbeheer op een rijtje gezet, want eind december is lijstjestijd.

Op 1 Machteld Leij. Trendbeheer kan haar keuzes grotendeels onderschrijven.

Machteld Leij
(Met een wat onbenullige invulling van haar webstek web min log. Naast herpublicatie van haar NRC-recensies ruim baan voor minder sterke observaties – Er staat een kunstenaar voor mijn huis haar auto te wassen – en daarnaast ook nog eens wat weinig feed.)

1 Erik van Lieshout – Boijmans
2 Melvin Moti – Stedelijk Museum Bureau
3 Ryan Gander – Galerie Annet Gelink
4 Phil Collins – Nederlands Fotomuseum Rotterdam
5 Anne Wenzel – Fries Museum

Op 2 Sandra Smets door de originaliteit van haar keuze.

Sandra Smets
(Scherp, slim en vaak spannend om te lezen, Sandra Smets bewijst dat zelfs web min log een podium is waar je op kunt publiceren. Het gaat om de inhoud.)

1 De Situationistische Internationale – Centraal Museum Utrecht
2 Moderncité – Stroom Den Haag
3 Droom van Italië – Mauritshuis
4 Inside Installations – Kröller Müller
5 Ina van Zyl – Dordrechts Museum

Op 3 Sandra Smallenburg met minpunten voor de keuze voor Collins en Ader.

Sandra Smallenburg
(Geen eigen site of log)

1 Phil Collins – Nederlands Fotomuseum Rotterdam
2 Bas Jan Ader – Boijmans Rotterdam
3 Jan Andriesse – De Pont Tilburg
4 Marnix Goosens – Fries Museum
5 Nik Christensen – Galerie Gabriel Rolt

Hekkesluiter is Janneke Wesseling door haar vermelding van Daan van Golden – kunst is geen wedstrijd -, de obligate Bas Jan Ader en Matthias Poledna, een van de dieptepunten van dit jaar.

Janneke Wesseling
(Geen eigen site of log.)

1 Tino Sehgal – Stedelijk Museum
2 Daan van Golden – Boijmans Rotterdam
3 Bram van Velde – Dordrechts Museum
4 Bas Jan Ader – Boijmans Rotterdam
5 Matthias Poledna – Witte de With Rotterdam

You may also like...

12 Responses

  1. cioran says:

    Het lijkt wel of ze nooit een stap over de grens zetten.

  2. JB says:

    Think global, act local. Kent u die uitdrukking? In een Nederlandse koerant Nederlandse tentoonstellingen recenseren, dat heeft wel wat.

  3. cioran says:

    Blijkbaar mogen er wel buitenlandse koenstenaars in het lijstje, dat is wel wat goedkoop.

  4. cioran says:

    Ik ben gewoon gepikeerd dat ik niet in het lijstje sta, ziet u? Daar begint al een beetje frustratie te gloren aan de horizon. Het loopt tenslotte altijd hetzelfde af.

  5. JB says:

    cioran = Marcel van Eeden, de vorig jaar echt internationaal doorgebroken tekenaar, buitengemeen aangenaam in de omgang, gevoel voor humor en relativeringsvermogen, mag ik dat zeggen voor de minder ingewijde bezoeker alhier heer cioran?

  6. cioran says:

    Ja, geweldig al die aandacht.

  7. gj says:

    hou van me…hou van me…hou van me…hou alsjeblieft toch een beetje van me…, hou van me, hou van me, ik wil zo graag dat je van me houdt, hou van me, hou van me, ik verdien het toch om van gehouden te worden, hou van me, hou van me, als je niet van me houdt, haat ik je, hou van me, hou van me, in godsjezuschristus’ naam hou toch eindelijk een beetje van me…, hou van me, hou van me, hoe kan ik van mezelf houden als jij niet een ietsiepietse van me houdt…

  8. SS says:

    ik mis toch iets over t’ putje, wat een gemis

  9. Arno van Roosmalen says:

    Helemaal eens met Cioran, maar er valt nog meer op, namelijk dat, met uitzondering van Sandra Smets (maar die heeft dan ook een uitsteeeeekende selectie), de vrouwelijke recensenten bijna zonder uitzondering kiezen voor solotentoonstellingen van witte, mannelijke kunstenaars. En dat is zeker merkwaardig voor iemand als Sandra Smallenburg die in de museumdiscussie impliciet onderduikt in het kamp dat de grote, boze museumdirecteuren beschuldigt van eurocentrisme en ‘male chauvinism’.

  10. Jack Segbars says:

    Dat geblaat over eurocentrisme en het gemekker over ‘feministisch manco’ vond ik erg aandoenlijk in het pamflet. Een vage echo van de aktivistische jaren zeventig weerklonk in mijn hoofd en beelden van potten met tuinbroeken die boos waren op mannen met lullen.
    Maar gecombineerd met de wens om het museum veel publieksvriendelijker en minder elitair te maken, zou zorgen moeten baren.
    Het is dat BNN al zoveel steun krijgt van de overheid om toch maar de jongeren te kunnen bedienen, deze aanstaande hoger echelon museamensen kunnen aanspraak doen op de Bart is Boos-subsidie pot van het Ministerie van Leuk en Volk.

  11. kunst says:

    o ja, een beetje late reactie: melvin moti (met 1 t) was in 2005. ;)

  12. JB says:

    > melvin moti (met 1 t)

    Is aangepast!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *