Een groot gebrek aan theoretische kennis

Ook de NRC doet mee in de door het Fonds-BKVB aangezwengelde subsidie-discussie (geen link), en laat o.a. Xander Karskens (een borst vol medailles) aan het woord. Karskens ziet echter een ander structureel probleem:

“De kwaliteit van onze kunst is niet alleen terug te voeren op het subsidiesysteem. Ook het kunstonderwijs is een belangrijke peiler. Ik merk dat er onder jonge Nederlandse kunstenaars een groot gebrek is aan theoretische kennis, en dat is terug te voeren op de scholing die ze hebben gehad.”

(NRC, Cultureel Supplement, gisteren 18 mei)

You may also like...

30 Responses

  1. EL says:

    Tja, Theorie op de academie stelde inderdaad niet veel voor…

  2. vos b says:

    Kunstonderwijs is hoe dan ook een drama, begon dit niet al met de toekenning van de HBO-status? Gebleken is dat de uitholling nog veel verder kan (en zal) gaan (eigen ervaring). De opleidingen lijken stuk voor stuk op elkaar en worden afgerekend op het aantal afgestudeerden. Iedereen zal begrijpen dat dit een gevaarlijke paradox is en dat kwaliteit vrijwel nergens zo’n knauw kreeg van het kwantiteitsdenken.

  3. JB says:

    Overigens. Nav de krantenruis: het draait allemaal hierom, de afgelopen maandag verschenen bundel Second Opinion, over beeldende kunstsubsidie in Nederland.

    ISBN: 978-90-5662-525-2 prijs: € 17,50

    Eerst eens even lezen.

  4. wompel says:

    Ben al begonnen, nog niks nieuws gelezen…

  5. Dolf says:

    Ga hier eens kijken: http://www.cca.edu/
    In 1981 was het al zeer goed geregeld aldaar.
    groet Dolf

  6. EvdL says:

    Nederland heeft veel en veelst te veel kunstacademies, that’s for sure.

  7. wompel says:

    Nog steeds niks nieuws gelezen…

  8. Ik wacht denk ik eerst maar even op de samenvatting alvorens tot aanschaf over te gaan.
    Hopelijk is het geen tweetalige uitgave.

  9. mare says:

    Ik heb 6 jaar kunstacademie “gedaan”, en heb drie boeken moeten lezen. Hoezo geen theoretische onderbouwing?

    Overigens vond ik dat heerlijk, geen boeken. Maar ja, mijn vader had er dan ook errug veel, zo’n 40.000…

  10. E.Rosie says:

    …en dat is terug te voeren op de scholing die ze NIET hebben gehad.

    Beroepsopleiding is een ruim begrip; daar is theorie maar een onderdeel van natuurlijk. Als je afstudeerd met het idee dat je een beroepsmatig kunstenaar”bent”kom je natuurlijk niet veel verder dan de Wik. ALs je vanaf je 18e/19e jaar in 4/5 jaartjes van Havo-scholier tot een”professioneel kunstenaar” groeit is misschien ook
    wat veel gevraagd.
    Er komt meer bij kijken dan je theorie kennen lijkt me. Afstudeer-eisen zijn dubieus; massa’s mensen studeren af, maar wat is hun bagage? Maar…hoe dan wel? Efficiency en targets zijn kenmerkend voor “onze” opleidingen…niet gek dat “onze kunst” daar ook wat van merkt lijkt me.

  11. JB says:

    Akademie Den Bosch: 1 boek

    Eeuwige schoonheid van Gombrich.

  12. vos b says:

    HKU Utrecht:
    Eeuwige Schoonheid, Gombrich

  13. kees koomen says:

    KABK Den Haag: alles (de hele wereld) voor Christus in een jaar door mevrouw Giacometti, ik koester mijn collegedictaten! Verder in amerika filosofie, kunstbeschouwing en 20e eeuwse literatuur gedaan bwv aanvulling. Heb ik nog steeds veel aan! Verder probeert een mens op de hoogte te blijven van wat hem interesseert en wat voor hem relevant is, toch?

  14. scheerdersasker says:

    Maaskant, wat is er mis met tweetalige uitgaves?

  15. wompel says:

    Zal wel bang zijn dat het een frans/engelse uitgave is ;-)

  16. JB says:

    Ik heb de russisch/griekse versie hier voor me liggen en ik kan je verzekeren: dat is geen pretje.

  17. wompel says:

    How international can you be, huh….

  18. geert says:

    als je echt geinterreseerd bent als kunst student zoek je zelf wel je theorie bij elkaar…

  19. Ik dacht eerder aan de braille vertaling.

  20. Arno van Roosmalen says:

    Xander Karskens (terecht behangen) vindt dat er “onder jonge Nederlandse kunstenaars een groot gebrek is aan theoretische kennis” (herhaal: jonge NL kunstenaars), hetgeen volgens hem is terug te voeren “op de scholing die ze (invoeg: niet) hebben gehad”. De gretigheid waarmee met name de minder jonge kunstenaars de jonge Karskens aangrijpen om hun theoretische onvermogen terug te voeren op ‘alleen maar Gombrich’ op de academie is op zijn minst verdacht. Nooit eigen initiatief inzake theoretische vorming overwogen? een gang naar de bibliotheek? een golfje gepakt op het internet? Life long learning, studiebol Koomen zinspeelt er al op.
    Anderzijds kun je je afvragen of theoretische kennis, behalve dat het voor de kunstenaarspersoon verheffend, inspirerend, of ‘gewoon’ verrijkend zou kunnen zijn, überhaupt “de kwaliteit van onze kunst” verhoogt.
    Daarentegenzijds zou menig kunstenaarsblog-correspondentie ermee boven het geenstijl en telegraafniveau worden uitgetild.

  21. mrs. deane says:

    “Daarentegenzijds zou menig kunstenaarsblog-correspondentie ermee boven het geenstijl en telegraafniveau worden uitgetild.” – Ja, maar, Arno, daar zeg je wat. Geenstijl en telegraaf *zijn* het niveau van Nederland. Wat dat betreft sluiten kunstenaars zich prima aan bij het ‘grote publiek’.

  22. JV says:

    Wat bedoel je toch met dat ‘grote publiek’? (Je gebruikt de term vaker.)

  23. wompel says:

    Het grote publiek = iedereen.

  24. Ik hoorde Philip Freriks het gisteren in het journaal hebben over ‘de gewone burger’ toen het over de 100 dagen toer van de ministers ging.
    Ook zoiets. Zou toch graag eens iemand een ‘gewone burger’ aan zien willen wijzen en hem of haar erbij horen vertellen wat er dan gewoon aan de persoon in kwestie is.

  25. mrs. deane says:

    @JV: doe gewoon eens een google met “het grote publiek” en je krijgt bijna 900.000 keer de kans om uit te vinden wat daar doorgaans onder begrepen wordt. Als er daarna nog onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag.

  26. JV says:

    Dank je. Welke van de 900.000 verkies jij?

    (Die waarin de Telegraaf als gratis huis-aan-huis-blad bij 6 miljoen huishoudens wordt bezorgd o.i.d.?)

  27. mrs. deane says:

    ik vind ze allemaal goed.

  28. JB says:

    > Nooit eigen initiatief inzake theoretische vorming overwogen?

    Ja een studie filosofie / esthetica. Maar ik kan je verzekeren dat dat geheel niets heeft uit te staan met een beeldende beroepspraktijk.

    Daarentegen hoor je in kringen wel eens ruis: een kunststudie zou ook op universitair niveau moeten worden aangeboden.

    Met welke extra’s? Subsidiemanagement? Een tweede boek lezen? (Biografie van Gombrich.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *