D’raw @ Glaspaleis Heerlen

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Met in de enorme etalage van het fraaie Glaspaleis een (bijna) 1 op 1 remake van Wons legendarische actie uit 1993.

TB-correspondent ZUID gaat dit keer wel heel erg zuidelijk; Heerlen of all places, waar in het Glaspaleis de expositie D’raw werd geopend. Een kunstige expositie over de link tussen de kunst van tekenkunst, graffitikunst en beeldende kunst, of was het nou in een andere volgorde? Veel golden oldies uit het archief, waaronder Harald Naegeli, dr.Rat en Phase II en enkele verrassingen ter plekke, waaronder ook Martha Cooper’s fotos, en fysieke aanwezigheid.

Glaspaleis.nl/1065/actueel/martha-cooper-en-draw/_news/317

(Een bericht van Erosie)

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Een foto van een foto is ook maar een foto.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Jong geleerd oud gedaan.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Martha Cooper doet een Martha Cooper. Met eigen pijlen

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Oud gedaan jong geleerd.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Seen toppertjes recht uit zijn broekzak.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Bitucas laat zien hoe ze in Sao Paulo tekenen…

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Christine Würmell laat zien hoe ze dat dan weer in Berlijn doen…

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Dr. Rat laat zien hoe ze dat dan weer in Amsterdam deden.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Anne-Lise Coste

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Anne-lise Coste naast…

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Delta

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

En oh ja, Won zoals Won in de etalage bedoeld was.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

Een toevallige passant struikelt over de visuele overdaad van uw correspondents “Horror Vacui”.

D'raw @ Glaspaleis Heerlen

En met een goedgevulde catalogus sluiten we de avond af met een fijne Honet.

Hajeuh!

Glaspaleis.nl/1065/actueel/martha-cooper-en-draw/_news/317

You may also like...

21 Responses

  1. vliegtuig says:

    wat een lineup! klinkt wel goed oook eens een keer de jaartelling met Naegeli enzo te beginnen.
    was die er ook zelf, op zn 70ste en stift opzak?

  2. Ed says:

    Het liefst zie ik graffiti gewoon buiten ipv veilig binnen, sorry als dat hypocriet is

  3. NP says:

    Een beter blik op de Erosie bijdrage bij de correspondent ZUID zelve:
    http://erosie.blogspot.com/2009/09/horror-vacui-at-draw-heerlen.html

  4. vliegtuig says:

    Ed, t lijkt me eerder een vertaling van dan graffiti zelf, deze expositie over
    zo’n etalage-performance / re-enactement van won lijkt me dat ook te suggereren. niet hypocriet, wel een dilema – hoe de geschiedenis of context rond een actie te vangen en/of proberen te delen met derden.

    t feit dat het merendeel van de daders daar tegenwoordig wel zin in heeft (het delen van hun specifieke cultuur met derden) betuigt wat mij betreft van vooruitging in het denken en stemt tot hoop. Dit was ooit zeker anders, en komt gelukkig ook die sporen ‘gewoon buiten’ ten goede.

  5. Ed says:

    Mooi gezegd hoor, maar vindt het begrip actie in relatie met de spanning en het avontuur nog niet echt ten volle uitgebeeldt dan.
    Vraag me af of er uberhaupt wel een tentoonstelling kan bestaan die daar aan kan voldoen. Dus voor mij hoort het nog steeds beter op openbare plekken, waar het voor de rest geen pretenties hoeft te hebben, behalve een verlengstukje van de maker.

  6. E.Rosie says:

    Hee Ed, denk ook niet dat je die actie en avontuur kunt verwachten achter de deuren van een kunstruimte…het gaat over de vertaling van een bepaalde achtergrond. Soms vanuit nostalgisch oogpunt, soms vanuit esthetisch oogpunt of het gebaar van de maker, die al dan niet bewust iets probeert te vertalen/ vatten/benaderen in het gemaakte werk.In dit geval was het aanwezige werk vooral verzameld en vormt de combinatie een verhaal.
    Ja graffiti hoort op straat, zeker waar (op de muur, niet aan de muur; wie zei het ook al weer :), maar dat is één aspect van het hele verhaal. Graffiti gaat al heel lang ook over het vastleggen van, documenteren, reproduceren, kopiëren etc etc. Ik denk dat die aspecten hier eerder worden getoond, of de verschillende uitingsvormen daarvan. Juist daarom goed om te zien dat er vanuit verschillende windrichtingen is gedacht…

  7. Ed says:

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vraag mij af of een doodgewone bezoeker de juiste waarden kan bepalen van de schimmige wereld van graffiti. Ziet de bezoeker schetsjes van Kings Seen en Delta of denken, goh ja leuk die verfrommelde papiertjes. Misschien zijn mn ogen teveel vervuild door het weinig ontstijgen van talent uit deze subcultuur of het MTVposeergehalte of dat de commercie steeds meer een lepel in de graffitipap krijgt.
    Jammer dat het redelijk ver weg van hier in Heerlen is, anders had ik een betere mening kunnen vormen.

  8. nous faes says:

    jaha zo’n soort discussie;-)
    gelukkig komen we ook bij u thuis. Ed: kom naar de solo van Honet eind dit jaar bij MAMA, gewoon in Rotterdam.

  9. brs says:

    “Ja graffiti hoort op straat”
    Graffiti hoort helemaal niets. En moeten zijn van die lelijke plekjes in drukwerk.
    ‘Kunst’ hoort ook niet per definitie in een museum. En muziek in een concertgebouw op poppodium. Meningen horen daarentegen wel in een hokje.
    ‘Graffiti kunstenaars’ mogen ook dingen maken op papier of desnoods doek, net zoals street artists ook instalaties mogen maken met zwart witte verf op een muur of plastic zakjes en monitors. En net zoals andere kunstenaars ook best op straat mogen werken.

  10. JJ says:

    ja leuk boris..

  11. E.Rosie says:

    Eh ja. Ed: Hoe vaak denkt “de” bezoeker niet: “dat kan mijn dochter ook”; wat zegt dat? Wat zijn die schimmige waarden dan? Gelukkig lijkt het erop dat daar juist alleen maar twijfel over bestaat, en de strakke keeping it real-dogma’s daarmee juist wordt ontstegen…of bevraagd. Hoe denk je trouwens dat die commercie vat krijgt op graffiti? Graffiti hoort wat dat betreft net zo goed op tandenborstels, schoenzolen, auto’s en parfumflesjes nietwaar? Of was dat nou weer streetart? Bijzonder ingewikkeld allemaal. Hoe dan ook, dit lijkt dan weer aan te sluiten op een eerdere discussie;

    http://trendbeheer.com/2009/02/17/sweden-train-vandalised-for-art/#comments

  12. Ed says:

    Nou laten we het vooral niet ingewikkeld maken Erosie. Niks moet van mij en iedereen moet vooral doen wat hij/zij niet laten kan. Alleen wringt er wat in mn schoen bij het zien van plain graff in een niet openbare ruimte, ook al vind ik heel veel graff helemaal niet “real”
    Supertof trouwens die Nug-acties. Humor en terror in 1.

  13. E.Rosie says:

    Niks moet alles mag, niet ingewikkeld maar eenvoudig, niet zo maar zo, nou nog eentje dan:

    http://www.fatcap.com/graffiti-on-the-thalys/

  14. MB says:

    niks moet, alles mag!
    jazeker, weg met die zgn. straatcodes! leuke tentoonstkelling zo te zien, mooi boek, toffe foto’s from Broeklin in de eeties, leuk dagje uit met de kind(eren), wat wil een mens nog meer?

  15. JJ says:

    ed, die nug-link als toevoeging in dit verhaal ging vooral over de aldaar toegevoegde commentaren.

  16. E.Rosie says:

    ..oh en mevrouw Faes: keigoed!

    (dit keer wel komen he MB, of moet je karaokeën met de family?)

  17. Ed says:

    Ik ga allicht even een kijkje nemen bij Honet, ben benieuwd naar zn laatste ontwikkelingen
    @ JJ, dat begreep ik, maar van het filmpje werd ik enthiousaster dan van de discussie zonder eind.

  18. gs says:

    Gek genoeg weet ik eigenlijk niet meer precies wat graffiti, streetart en laat staan kunst nou precies inhouden…

  19. JJ says:

    : sporen en tekens ongevraagd buiten doen op andermans ondergrond waardoor doorgaans strafbaar met als gevolg stiekem uitgevoerd. hierbij is voor maker (dader) de daad van het aanbrengen zelf doorgaans van haast grootst (lees boven). Variaties in vormgeving, doel, strategie kunnen varieren (bv. van minder legaal zelfgeinitieerd tot commercieel werk in opdracht van door beursgenoteerde bedrijven). zodoende zijn verschillende namen ontstaan voor (voor buitenstaanders) ogenschijnlijk hetzelfde. Publicatie van bovengenoemde in andere context, in drukwerk, internet, tentoonstellings- en videodocumentaire vormen (etc) vormt daarbij discours waardoor sprake is van eigen cultuur. hierbij zijn welliswaar vanzelfsprekend kruisbestuivingen en overlappingen tussen andere kunsttakken zoals de schilderkunst-traditie, performance en video kunst (etc) , maar drijvende kracht achter dit discour heeft deels tot doel de inhoud / motivatie achter de werken (sporen, acties, documentaire ed) met derden te delen.

    vanzelfsprekend zijn hier geen eenduidige methoden die worden gevolgd, noch kan er sprake zijn van een gefixeerd idee over de relatie tussen sporen en acties met betrekking tot hun ondergrond. maatschappelijk of anderszins. dit maakt het vervolgens moeilijk om als stabiel uitgangspunt te gebruiken voor een gesprek, daar verschillende deelnemers in zo’n gesprek ook vanzelfsprekend vanuit verschillende vertrekpunten redeneren,
    maar daarom nog niet minder plezant om dr zo nu en dan eens een balletje over op te gooien in het hoederhok der graffiti-geinteresseerden.

    ps. meneer gs, volgens mij weet u dat best

  20. NP says:

    “Vindt directeur Poitrenaud het niet vreemd dat vier kunstenaars zich op een Thalys mogen uitleven, terwijl de Franse spoorwegen over een week een proces beginnen tegen zestig van hun graffiticollega’s, opgepakt bij het bespuiten van treinen?”

    http://www.volkskrant.nl/kunst/article1290886.ece/De_kleuren_op_Thalys_moeten_golven

  21. gs says:

    @ JJ

    …Alles komt weer een beetje boven :)

    Bedoel gewoon dat de welbekende hokjes en subcultuurtjes best verwarrend kunnen werken. Laat het allemaal maar een beetje ‘cross-overen’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *