Minder relevante eindejaarslijst 2009

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

Aan het eind van 2009 krijg ik van de oppertrendbeheerder het verzoek tot eindlijst.

Met een mengeling van verwondering, ontzag en afgunst lees ik de al gepubliceerde lijstjes. Waar halen deze experts de wijsheid en eindeloze kennis vandaan om een winnaar of verliezer van het jaar te kiezen?? En ook niet onbelangrijk, hoe komen ze aan die vliegtickets om expo’s in het verre buitenland te bekijken?

Bij de vraag ‘beste album van 2009’ val ik al stil.

Mijn persoonlijk playlist bestaat inmiddels al twee jaar voor 80% uit Amy Winehouse. Die is inmiddels al halverwege de dood en heeft een nieuw album in 2009, dankzij ontstoken siliconen, verdovende middelen en problematische liefdes, niet helemaal geschreven gekregen.

Haastig luister ik nog eens naar het laatste album van Madness ‘The Liberty of Norton Folgate’ waarover een Volkskrantrecensent berichte dat het een hoogtepunt van 2009 was. Heel fijn album, maar bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal is het toch wat lastig.

Een goed boek dan? Ik ben al een tijdje halverwege mijn enige literatuurinzage van 2009: ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol’ van Dimitri Verhulst. Tot nu toe een heel prettig boek,  maar voor de zekerheid ga ik voor een hulplijn; ik sms een vriendin.

Gelukkig, Annemarie van den Berg die ‘wel’ genoeg boeken leest om een soort van vergelijking te kunnen maken weet me te vertellen dat ik mijn leestijd zinnig besteed. Het is het beste boek van 2009. Eerste druk, oktober 2008, dat wel.

Films misschien? Ik ben nauwelijks naar de bioscoop geweest, maar heb wel zonder het te weten, vrolijk meegedaan aan de uitverkiezing: best bezochte kerstfilm.

Avatar is dankzij de pokahontasstoryline en commerciele SF insteek niet bijzonder salonfähig in de culturele kringen, maar met 3d bril op is het de 12 euro meer dan waard.

Net als Avatar hoort District 9 in het sf genre thuis en ook die film is er desondanks eentje met meerwaarde. Aliens bevolken in Zuid Afrika de townships omdat ze ‘anders’ zijn.

Voor het echte expert advise sms ik echter filmkenner Arianne Olthaar. ‘Gomorra’ komt met overtuiging terug in de sms inbox. Uit 2008 volgens imbd, maar gelukkig pas in 2009 in Nederland uitgekomen. Overigens net op DVD verschenen, dus ik kan het ‘beste film van 2009’ genot nog meemaken op oudjaarsavond.

Vroeger las ik de albumlijstjes in popkrant ‘oor’ (geen idee of het nog bestaat). Opvallend was dat de verschillende lijstjes slechts in nuance van elkaar verschilden. De lijstjes overlapten qua invulling meestal behoorlijk. Dat is in de beeldende kunsten wel anders.

Whatspace en MetropolisM hebben al veel lijstjes. (Op zich is het feit dat MetropolisM zich durft te verlagen tot dergelijke populistische en oppervlakkige digitale bladvulling natuurlijk al een 2009 hoogtepunt.)

Als ik de Whatspace en Metropolism lijstjes lees blijken de lijstjesmakers allemaal een volslagen andere smaak te hebben. Er zit bijna geen overlapping in. Wellicht heeft dat met de bereikbaarheid te maken. Een popalbum is vrij gemakkelijk te beluisteren, maar een Moma show bekijk je niet zonder eerst een vlucht inclusief bodyscan te hoeven ondergaan.

Ik durf aan het einde van 2009 wel met overtuiging te stellen dat mijn expohoogtepunt van het jaar de show van Jasper de Beijer in het Haags Fotomuseum was, waarbij ik graag aanteken dat er wellicht nog betere zijn, maar dat ik daarvoor de vliegtuigtickets en/of tijd niet had.

Ook fijn in 2009 vond ik de Baldesarri show in de Tate Modern in Londen en de Katja Mater show in Heden (nu nog te bezoeken).

Ik mag van Jeroen in mijn lijstje ook best zonder gene wat Nest stoppen, maar laat ik het politiek correct houden en slechts Bas de Wit noemen. Na anderhalve maand tegen Notes on Narratives aangekeken te hebben vond ik het toch verdomd jammer dat zijn beelden weer op transport naar Limburg gingen.

Zo, dat was mijn eerste lijstje ooit.. Soort van, dan..

The Liberty of Norton Folgate

You may also like...

7 Responses

  1. r says:

    Vanwaar die terughoudendheid en schaamte? Neem het niet te zwaar. Wel jammer is dat de interesses vaak niet verder gaan dan de landgrenzen, de Free recordshop en de Pathe om de hoek. The world is yours, goed 2010.

  2. EvdL says:

    Dank Remco,
    U hetzelfde. U weet blijkbaar waar ik woon, want de Pathe is inderdaad letterlijk om de hoek.

  3. erik says:

    Ik heb de point van gomorra gemist denk ik, blijkbaar is het “authentiieke” de link naar een plaatsje op de verschillende lijstjes. dan liver de tobias zielony versie van datzelfde maffia-flat in stop motion gefilmd, te zien op de expo morality. en die duurt ook maar een prettige 8 minuten.

  4. JB says:

    > De lijstjes overlapten qua invulling meestal behoorlijk. Dat is in de beeldende kunsten wel anders

    Alle lijstjes bij elkaar genomen trof ik opmerkelijk veel Thomas Hirschhorns Bijlmer Spinoza en David Claerbout in De Pont.

    (Niet op die van trendbeheer overigens.)

  5. b says:

    David Claerbout in de Pont vind ik een onbegrijpelijke keuze. Zijn overzicht in het van Abbe een paar jaar geleden was in mijn optiek veel beter, want geconcentreerder. In de Pont vond ik de opstelling met de half-doorzichtige wanden juist niet goed werken. In londen was er in Hauser & Wirth in de kelder wel een ontzettend goede nieuwe film van hem met als titel Sunrise.

  6. pc says:

    Die sunrise in Londen werd gewoon op de muur geprojecteerd, is het dan een nieuw hoogtepunt ?
    Een herstel van een zwakke presentatie in de Pont ? :-)
    Die andere villafilm in het van abbe vond ik beter, (grotere projektie meer ruimte ;-) en een merkwaardige spel van tijd en leeftijd.

  7. EvdL says:

    Gomorra doet het ook heel goed bij de filmredactie van de Volkskrant, maar de lezertjes van de krant zetten hem op nummer 9.

    Slumdog Milliionair is hun top film van 2009
    Avatar staat in hun lijstje op 4.
    District 9 op 19.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *