Art Amsterdam 2010 IV (slot)

Philip Glass aan de wandel.

Natascha Libbert trots op de cover van de verse Kunstbeeld.

Paarse tasjes op koopjesjacht.

Elk jaar weer, elk jaar groter: de stand van de kladdende kleuter. Jaarlijks wordt de huur verder verhoogd. Dit jaar zelfs met 500%. Toch staat ze er weer.

Ook schokkend: Mathias Koster, Galerie Ebbers. 12.000 euro gevraagd (hahaha) voor dit schilderij Kate Kerze (Duits voor kat in de zak) uit 2010.

Gijs van Lith kreeg vorig jaar de Thieme Art Award en won een solo en een publicatie. Dit jaar is gekozen voor een professionele jury.

Aftrap vers tijdschrift All About Art. Oplage nulnummer gelijk maar liefst 20.000 exemplaren. Zonder website moet je extra je best doen.

Update 1-6: Er is wél een website: all-about-art-magazine.nl -sort of… (Er is een domeinnaam)

Terry Rodgers bij Torch

Willem Hussum bij Nouvelles Images en in zijn eigen atelier/dat van Marc Claeijs/in de First Virtual Exhibition of Shows bij Trendbeheer.

Ad van Denderen bij galerie West.

Mooie Eva Räder bij Gabriel Rolt.

Stefan Lenke, Galerie Baer

Grootse Volker Hueller bij Grimm.

Man van de beurs: Edo Dijksterhuis. Bevlogen, gedreven, enthousiast, bezielend, […] Geen betere directeur denkbaar.
Het worden spannende jaren.

De hoogtepunten in min of meer willekeurige volgorde:

Stefan Gritsch, Phoebus

Frieling bij Maria Chailloux

Steeds overvol: Artkitchen. Wonderbaarlijke en eigenzinnig. Mooie thematische selectie werk in oplage.

Peggy Franck, Paul Andriesse

Hoogtepunt: Loek Grootjans verzamelt stof.

Absoluut hoogtepunt: Anita Hrnic en Pleuni van Tongeren. Een gewijde sfeer in een sacrale ruimte. Niet van deze wereld. Waanzinnig goed.

Nog zo’n feest:

Sander Breure en Witte van Hulzen en het geheim van de bloedmooie galerista. Nog zo’n absoluut hoogtepunt. De performance Galleri Ansgar Lund: vijf dagen kunsttoneel bij Tegenbosch van Vreden.

Bloemen.

Galerist10 doet een tukje.

Zand erover.

Maarten Janssen in de First Virtual Exhibition of Shows bij Trendbeheer sluit af.

“Zo doe je dat.”

You may also like...

17 Responses

  1. EvdL says:

    Overal Art Amsterdam reports.
    Zoveel dat Jeroen bij whatspace VII zelf ook de draad kwijt raakte.
    En over de mini market? ik heb er tot nu toe twee kleintjes voorbij zien komen. Kunnen we dan concluderen dat het toch niet zo’n goede zet was van Stigter, Zomeren and friends?

    En was er nu sprake van echt nieuw elan van de voormalige kunstrai?

  2. Adrie van Tiggelen says:

    ik heb genoten
    bij De Fabriek in Eindhoven
    dit weekend

  3. marc claeijs says:

    @Adrie: heb je daar foto’s van?

  4. anne says:

    het was een gezellige beurs. heel veel kunst. heel veel heel aardige kunst. alleen dat, waar het op een beurs om moet gaan ontbrak: de verkoop! zelden zo veel stilletjes klagende, slecht verkopende galeriehouders gezien. iemand zei doeltreffend: ‘vorig jaar praatte iedereen over de crisis, maar er werd wel verkocht. dit jaar heeft niemand het erover, maar er wordt maar mondjesmaat gekocht.’ in al deze gezelligheid ontbrak de drive, de noodzaak om te kopen. ligt het daadwerkelijk alleen aan de crisis? of heeft een beurs, waar de nadruk op ‘kunst is leuk’ ligt, ook daarmee te maken?
    ook al is edo dijksterhuis een erg aardige, bevlogen man. echt gezellig zal het de komende jaren niet gaan worden.

  5. Psst, er is wel een website!
    Kijk maar:
    http://www.all-about-art-magazine.nl
    En op Facebook:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=121063057917480&ref=ts
    En toch doen we inderdaad ook erg ons best!

  6. JB says:

    Dag Anna: is aangepast. Al vind ik de term website wat groots voor een pagina waarop staat dat all-about-art bestaat.

  7. Jacko says:

    Ik ben bang dat Anne heul errug gelijk heeft. Uiteindelijk is een beurs er voor de (toekomstige) omzet en niet voor de gezelligheid. Dan kan je beter naar de KunstVlaai of zo’n fijne W139 party gaan. Ik ben alleen bang dat we de komende tijd (één jaar, twee jaar, who knows?) zullen moeten uitzitten voordat iedereen (met name de grote bedrijfscollecties) weer stevig geld durft uit te geven. Dat is vaak het probleem; durf maar eens geld uit te geven aan kunst terwijl de bonussen onder druk staan en erger nog, er mensen uit moeten.
    Dat komt heus wel weer goed, gewoon even pas op de plaats en afwachten. In tussentijd kan je het dus maar beter leuk en gezellig maken. Ik denk dat Edo de juiste directeur op de juiste plaats is en in ieder geval in de juiste tijd.
    Ik vond het gezellig en weet zeker dat de spin-off in betere tijden goed zal zijn.

  8. Adrie van Tiggelen says:

    Für Marc:
    http://www.defabriekeindhoven.nl/

  9. @ Eelco en Anne
    itt Amsterdam schijnt een paar maand geleden in Rotterdam wel heel goed verkocht te zijn. Misschien dat je kunt stellen dat er momenteel in Nederland maar plaats is voor een verkoopbeurs (er is een grote overlap van aanbod A’dam/ R’dam).
    Speculatief: er werd relatief weinig geblogd over Art R’dam, terwijl Art A’dam een enorme hoeveelheid reportages kende. Eventueel geinteresseerde kopers konden via internet een goed beeld vormen van Art A’dam en zijn misschien niet eens gegaan. Daarbij ook nog even de overlap van beide beurzen in gedachte houdend.

  10. anne says:

    ik denk idd dat het hoognodig tijd wordt voor een enkele kunstbeurs in nederland. amsterdam of rotterdam, dat maakt mij niets uit. ik denk dat het ook daarnaar toe zal gaan. nu op art amsterdam stonden er al enkele belangrijke galerieen niet eens meer. zo had je de mini-market. maar waarom stonden die niet eveneens op de beurs? uiteindelijk heeft een galerie zoals upstream er toch ook erg goed aangedaan om art amsterdam dit jaar over te slaan. galerieen zullen keuzes moeten maken, niet meer naar alle beursen gaan. daardoor zullen er sowieso veel beursen moeten gaan sluiten. of, zoals nu op art amsterdam, de rest vullen met niet commerciele gesubsidieerde stands. ga er eens voor zitten en streep alle niet commercieele stands en presentaties weg. er blijft erg weinig over.
    dit gaat jammer genoeg ten kosten van de omzet. waardoor er het jaar daarop nog minder galerieen op de beurs zullen gaan staan.

  11. Gabriel says:

    “Art A’dam een enorme hoeveelheid reportages”

    Haha, dat is wel heel speculatief/naief krom gedacht. Jij stelt eigenlijk meer publiciteit = minder bezoek. En wat als het op TV was geweest, was er dan helemaal niemand meer gekomen? Ik vraag me overigens af of het waar is dat er minder geblogd is over Art Rotterdam.

  12. @gabriel
    Ik heb er bewust bijgezet speculatief. Verder heb ik als ex-kunstlogger nav reportages toch echt regelmatig van mensen gehoord dat ze niet naar expo’s gingen omdat ze het wel op internet hadden gezien. Tel daarbij ook nog es op de link naar de overlap tussen beide beurzen die in de tijd vlak naar elkaar vallen en je hebt misschien nog een reden als koper (die in R’dam is geweest en op het net de Art A’dam kan volgen) weg te blijven.

  13. peterc says:

    Nu ja, als je op tv en internet beelden ziet van een beurs en het ziet er niet bijster interessant uit, dan ga je toch niet ?
    Maar als de art amsterdam in de buurt van de art brussel zou komen zou al heel wat zijn, met wat amerikaanse galeries en wat namen van internationale faam…dat realiseren die zuiderburen met gemak.

  14. Kees says:

    @marc: http://5uur.wordpress.com/ incl. link naar de Fabriek.
    Art Rotterdam is ook behoorlijk getoond volgens mij, bij mijn verslag stonden al 6 reportages en dat was lang niet alles. Ik hoorde eerdere jaren ook het adagium “kijken in Rotterdam kopen in Amsterdam”, geld is gewoon onvoorspelbaar!

  15. anouk says:

    Een enkele beurs per jaar kan ik mij heel goed voorstellen. Om ook niet te vergeten dat PAN Amsterdam, in het najaar, steeds meer galeries trekt en dus bijna een derde Art-huppuldepup gaat worden. De opening had ik nog nooit bezocht in Amsterdam. Dit jaar wel met als resultaat dat ik geen werk of object heb onthouden, maar wel heel veel glaasjes diep van binnen heb bekeken met zelfs een aantal plastic bekers in W139 ter afsluiting.
    Persoonlijk ben ik dol op ‘de beurs’ dus volgend jaar pak ik de hele ronde met een kopje koffie op de saaie donderdagmiddag. En voor de echte verkopen gebeurd het toch echt alleen op PAN. Zien en gezien worden wanneer je zelf in Chanel een rode sticker mag plakken bij een aangekocht juweeltje voor boven de bank (B&B Italia) in je rechtse-rakker-huis. Tot PAN! PROOST!
    ARTY PARTY; http://www.glamcult.com/?p=6703

  16. tsjalling says:

    @Anne “of, zoals nu op art amsterdam, de rest vullen met niet commerciele gesubsidieerde stands. ga er eens voor zitten en streep alle niet commercieele stands en presentaties weg. er blijft erg weinig over.”

    Er zijn dit jaar zo’n 20 galeries van AA afgegooid, en 60 galeries niet toegelaten. Al die gesubsidieerde stands hadden makkelijk gevuld kunnen worden met galeries die het dubbele hadden willen betalen. En meer laten zien dan een tijdschriftje en een prentje van Marlene Dumas. Kwaliteit boven alles, maar AA kan denk ik makkelijk groter (maar wil je dat? Art Brussel is dodelijk vermoeiend…)

    Ambitie om buitenlandse galeries binnen te halen is leuk, maar komen ze nog eens als ze (bijna) niets verkopen? (was mijn indruk uit stippen en gesprekken). En voegen ze wat toe? Een groot deel brengt Nederlandse kunstenaars, soms zelfs die bij NL galeries zitten die niet toegelaten worden! Is dat geen oneerlijke concurrentie?

  17. anne says:

    @tjalling.
    volgens mij zien we het zelfde probleem: er willen niet genoeg kwalitatief goede galerieen op art amsterdam staan. uiteraard zullen er nog minder komen op het moment dat er minder verkocht wordt. ‘opvullen’ met niet commerciele stands lijkt leuk, maar is geen oplossing van het probleem. eerder camouflage. dus ga voor kleiner, maar beter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *