Mondriaan Stichting tekent voor faillissement met idee Beumer Biennale Venetie

Een interessante rant in twee delen:

“”Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig” zou de titel moeten zijn van de tentoonstelling die nu, in opdracht van de Mondriaan Stichting, voorbereid wordt door tentoonstelling samensteller / curator Guus Beumer met als inzet de Nederlandse infrastructuur voor de kunst. Beumer weet een nieuwe dimensie aan te boren in het misbruiken van kunstenaars ter verheffing van de eigen morele superioriteit, met een rammelconcept als leidraad en de curator als hoofdvormgever van een didactische potpoerie, waar verder bijna geen kunstenaar aan te pas komt.”

paulvanesch.blogspot.com/2010/11/inzendingen-biennale-tekst-p.html

“Van enig artistiek belang kan geen sprake zijn. Trouwens, er doen nauwelijks kunstenaars aan mee. Tot nu toe is één kunstenaar bekend (Barbara Visser) en die weet zich omringt door een formatie fotograven en vormgevers. Hoe hieruit op extreem korte termijn een coherent visueel beeld geformeerd moet worden weet Beumer nog niet. Wel dat het geen gewone tentoonstelling moet worden. Maar hoe het gefinancierd wordt, wie de uitvoerders zijn, wie het libretto schrijft, op niets weet Beumer het antwoord. Wel op het naar voren schuiven van de beste nationale kunstenaar: dat is een taboe.

Guus Beumer laat zich kennen als een kunstcharlatan van de eerste orde, decadent in zijn koestering van subsidiegeld en dédain over de vrije markt. Op de Biënnale zijn we gewend genegeerd te worden.”

paulvanesch.blogspot.com/2010/11/mondriaan-stichting-tekent-voor.html

You may also like...

12 Responses

  1. E. says:

    Juist!
    Ik zou het niet beter gezegd kunnen hebben.
    :-)

  2. djs says:

    That’s for sure.

  3. Energiek Chicago says:

    Haha, wat een onzin!

    Een afrekening in het culturele circuit.

  4. E. says:

    @djs:

    Ik ben blij dat we het ergens over eens zijn…

  5. Kat in de zak says:

    Ontwaar ik tussen de regeltjes door wellicht een soort van persoonlijke rancune of zoek ik er teveel achter?

  6. Nous Faes says:

    een ontzettend rammelend betoog. Kunstadviseur Van Esch zou het oeuvre van de NL representanten eens goed moeten bekijken. Dat zij (en Beumer) in 7 maanden kunnen leveren, en dat het een intelligent geheel zal zijn, daar hoeft niemand aan te twijfelen. Toen ik die line up zag moest ik denken aan de NL Lounge Architectuur Biennale Venetië 2000. Een van de beste paviljoens dat jaar.

  7. RV says:

    Doodzonde, dat het nu inderdaad een tentoonstelling lijkt te worden over de curator ipv een tentoonstelling van en over kunstenaar(s).
    De terreur van het überconceptuele kunst- en curatorschap viert nog steeds hoogtij.
    Laat vooral geen sculptuur of schilderkunst zien..
    Is vast veel te simpel..

  8. Frank says:

    Het Mondriaan laat natuurlijk een Mondriaan tentoonstelling zien gemaakt door/met Mondriaankunstenaars. Als je (de politiek) dat niet wilt moet je een andere financier zoeken voor Venetie dan de Mondriaan Stichting.

  9. JS says:

    Wat een grote woorden: terreur, doodzonde, über

    Tjonge, jonge wat een superlatievengrossier. Wat is er mis met conceptuele kunst en de cross-over tussen vormgeving en het zogenaamde ‘autonome’. En wie beweert dat het geheel uitsluitend de signatuur van de conservator draagt? De kunstenaars/vormgevers bewegen zich blijkbaar uitstekend en naar welbehagen in deze constellatie (die wellicht ook onderwerp van hun artistieke bezigheden is? Ik zeg maar wat..)
    Achterhoedegevecht RV.

  10. RV says:

    Grote woorden… Ja misschien, maar ik zie dit blijkbaar anders dan jij. Cross-overs en nog meer cross-overs… Amateurkunst en onderwijs.. Ik zie als veel lappen tekst en folders voor me.
    Het zou juist in deze tijd een radicalere keuze zijn om voor een wat autonomer uitgangspunt te kiezen. Wat een onzin om goede autonome kunst-inzending uitsluitend te verbinden met commercie. Alsof vormgeving en architectuur daar niets mee te maken heeft.
    Juist een autonome kunstpresentatie zou m.i. een statement zijn geweest tegen de heersende stroming in. Maar wie weet JS, wordt het een geweldige opera/cross-over-event/expo.
    Ik ga het zien volgend jaar.

  11. djs says:

    neokunstconservatisme, ook leuk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *