LOKO in Town Symposium aankondiging

bunker5

Lokatie Dunepark, Cyprien Gaillard 2009 (Link)

Op vrijdag 3 december komen ze samen uit alle hoeken en gaten van Nederland: bemiddelaars, curatoren, opdrachtgevers, wetenschappers en kunstenaars die actief zijn op het vlak van kunst en de openbare ruimte. LOKO (Landelijk Overleg Kunst in Opdracht), dat ieder jaar een ander thema centraal stelt, is dit jaar gericht op kunst in de stad. Voor wie nog twijfelt, hier alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat:

(Een bericht van Floor Tinga)

Tijdens het programma over collecties vinden presentaties en discussies plaats rondom collectievorming, behoud, beheer en het afstoten van beelden in de stad. Ook stelt de filosoof Pieter Hoexum hardop de vraag of het oprichten van een nieuw monument voor Spinoza wel zo noodzakelijk was.

Hij verwijst hiermee naar het Amsterdamse Spinozamonument dat in 2008 door Nicolas Dings werd opgeleverd. Kan Spinoza niet beter in stilte geëerd worden door het lezen van zijn boeken? Of zoals Thomas Hirschhorn deed, door Spinoza’s oeuvre te eren met een tijdelijk paviljoen?

Spinoza, Nicolas Dings (2008), Foto: Lida Goede, Buiten in Beeld.

The Bijlmer Spinoza festival, Thomas Hirschhorn (2009), Foto: Straat van Sculpturen

Verwant hieraan is het programma over monumenten. Hierin staat de vraag centraal of hedendaagse kunstenaars in de 21e eeuw nog in staat zijn tot het oprichten van collectieve gedenktekens. Een interessant thema dat Stroom Den Haag eerder onderzocht met het project Nu Monument.

Aan bod komt onder andere het onderzoeksproject Toppled van de kunstenaar Florian Göttke die omvergeworpen beelden van Saddam Hoessein onderzocht. Ook het voorstel van Hans van Houwelingen en Mohammed Benzakour voor het Nationaal Gastarbeidersmonument wordt toegelicht.

In dit plan wordt het verwaarloosde werk van Naum Gabo -die tot nu toe niet meer naar zijn kop krijgt geslingerd dan ‘Het Tennisracket’ of de ‘Gestileerde Bloem’ – door eerste generatie gastarbeiders opgeknapt en conceptueel omgedoopt tot een monument met een nieuwe betekenis.

Naum Gabo, Zonder Titel (1957), Foto: Pieter Vermeer

Centraal staat natuurlijk ook het actuele onderwerp van kunst in relatie tot leegstand en krimp. De jongens van Expodium komen vertellen over hun residency programma in de shrinking city Detroit, 2012 architecten vertellen over hun Recyclicity methodiek, Henriette Waal gaat in op het stadstuinenproject in Amsterdam Nieuw West en Frank Strolenberg en Ronald Rietveld benadrukken de waarde van het herbestemmen van vastgoed.

Daarnaast vertelt Nils Norman over zijn autonome praktijk waarin hij regelgeving ter discussie stelt en de burger weer zeggenschap wil geven over de publieke ruimte. Een manier van werken die Jeanne van Heeswijk bekend in de oren moet klinken. Ook zij zal haar kunstpraktijk toelichten en ingaan op recente projecten die ze uitvoert in gebieden met krimp en leegstand.

De kok, de kweker, zijn vrouw en hun buurman (2009), Foto: Henriette Waal, Courtesy Galerie Nordenhake, Berlin.

Voor wie geen zin heeft om de hele dag naar praatjes te luisteren, of wil voelen hoe kunst er in de stad Den Haag bij staat kan mee op excursie langs werken van James Turrell, Irene Fortuyn, Henk Visch, Nils Norman en Florentijn Hofman.

Boomhut, Florentijn Hofman (2009), Foto: Frank Hanswijk.

stroom.nl/activiteiten/lezing_symposium.php?l_id=8244011

(Geen advertorial, dit experiment. Al is het wel reclame voor LOKO. Bovenstaand is een introductie LOKO door Floor Tinga, zij doet later voor trendbeheer verslag van het congres.)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *