Kunstfort Asperen

Met de gloednieuwe tweedehands Kunstford Focus naar Kunstfort Asperen

Op een mooie zomerzaterdagochtend met de ganze familie naar Kunstfort Asperen: wat een feest. Misschien ten overvloede na de twee eerdere berichten hier, maar het is een toptentoonstelling, een aanrader voor het gehele gezin.

Een sfeerimpressie met hier en daar wat persoonlijke highlights uitgelicht:

Marc Bijl driekleurige entreemuur.

Met de B-zijde keurig gestuct.

Ergens zit me iets dwars. Mij staat bij dat de oorspronkelijke muur gebruikt werd als pismuur/muur om tegen te pissen. Ik kan me dat bij deze muur nauwelijks voorstellen. Maar misschien ben ik abuis. En heeft de heer Bijl het werk – al dan niet met behulp van het team van stucadoors – met een krachtige trefzekere straal ingewijd direct na plaatsing.

Driewerf applaus

Maar eerst laving in de taveerne met uitstekende koffie, gemiddelde appeltaart en heerlijk vette slagroom. Pinnen doe je in het dorp. Cash is king.

Met de V van Security op de revers.

Onze kundige host van vandaag: de altijd vrolijke heer JJ.

Een kleine greep uit de grote hoeveelheid werken:

Een restant/spoor: de Mobile Academy van Hannah Hurtzig. Oftwel voluit ‘Blackmarket for Useful Knowledge and Non-Knowledge, Defense Lines.’ Op 11 juni kon je 1 op 1 in gesprek met een keur aan specialisten uit het veld. Van duivenmelken en kluizen kraken tot stadstuinieren en geheimschrift.

Rerun 3 september.

Een van de meest opmerkelijke kunstwerken van vorig jaar.

Maar eerst:

De Heineken-corner.

Freddy’s uitgewerkte schetsen voor Eurotopia. Een redesign van Europa in 75 economisch en democratisch haalbare staten. Tussen de 11 en 15 miljoen inwoners levert een democratisch optimum. Bij een grotere staat valt de voelingsbodem eronderuit, een kleinere is te provinciaal en economisch irrelevant.

Harun Farocki’s documentaire installatie over meerdere gewelven, Serious Games. Over de inzet van superrealistische computergames als training en als therapie. Zowel om trainees te leren alles kapot te schieten als om oorlogsveteranen ontsporingen te laten herbeleven.

The lights go on/the light go off. Jasper Niens maakte een soort analoge Martin Creed. De luiken worden in random order geopend en gesloten.

Plastieken zakken uit origineel Leerdams glas geblazen als trofeeën voor de winnaars van de Eerste Internationale Postduivenrace voor de Fort Asperen Cup. Een opzetje van Nomeda & Gediminas Urbonas.

Lara Almarcegui schreef het nochthans LUID en DUIDELIJK: Boeken niet meenemen. Misschien met dank aan Jasper Niens steeds optredende zich uitbreidende duisternis, bij mijn bezoek lagen er nog slechts twee van de oorspronkelijke vijfhonderd exemplaren. Haast u kortom.

Lara Almarcegui doet een Lara Almarcegui.

Geen kunst maar echt. Tot na de Tweede Wereldoorlog lagen in het fort nog wakkere soldaten te tukken. Bovenstaand opschrift luidt “De kracht om ontberingen te dragen is eene der schoonste deugden van den soldaat.”

Tim Etchells en Vlatka Horvat beloofden elke dag een fax te sturen.

Ik denk niet dat iemand de geluidsculptuur van Cesare Pietroiusti heeft beluisterd, anders dan bij het opklimmen en weer afdalen van de doodlopende trapgang.

Als u het te koud vindt: excersize!

Navid Nuur’s modernistische kippenvideosculptuur.

Wowsculptuur tig flatscreens Artur Zmijewski. Een keur aan demonstraties voor of tegen iets. Vooral voor aftreden, oprotten, tegen aanblijven, blijven zitten.

Kunstfort Asperen is bij uitstek geschikt voor video-installaties. Vochtige gewelven vol. Het leeuwendeel van de werken wordt dan ook dankbaar gebeamd. Met af en toe een heuse set televisies broederlijk nevengeschikt.

Natte voeten en een ontsnapte Koons.

Voor een echte Jeroen Bosch bezoekt u een echte Jeroen Jongeleen, The Lost Boijmans Cube op de eerste verdiep:

Volg de gids.

Hier komt u uit.

Incluis verse video: Jeroen Jongeleen leidt u door het museum Boijmans van Beuningen waar alle tentoongestelde werken zijn verborgen. Onderste video betreft de plaatsing van de illegale werken.

Goldsmith curatorenopleiding tot zeven jaar komt langs met veertien Catalannetjes in de dop.

De uitgang/ingang aan andere zijde.

Het Boijmans Best Buy The Lost Boijmans Cube Totaalpakket van buiten. Op moment van schrijven 30.000 euro ex BTW meen ik. Maar dat is vast zonder vaste klantenkorting en zonder Zijlstra-heffing. In ieder geval geen geld voor het kunstwerk van vorig jaar. Althans volgens JB en die kan het weten want die is er zelf bij betrokken.

De B die staat voor…

Buiten modernistische vogelhuisjes gebaseerd op detentiecentra voor asielzoekers. Prachtwerk van Otto Karvonen.

Ergens moet je dit weten en dat is vrij lastig: nergens wordt op de plek zelf die informatie aangeboden anders dan in een publicatie.

Nu heb ik een hekel aan voortdurende explicatie en een teveel aan borden met tekst en uitleg, de duiding in Kunstfort Asperen is over het algemeen wel vrij minimaal, misschien te.

Doe vooral de stuitend vormgegeven catalogus kopen. Er staan naast de noodzakelijke basisinformatie erg goede lezenswaardige teksten in van ondermeer Ramsy Nasr, Wouter Vanstiphout en Bas Heijne.

De aardappelveldjes van Asa Sonjasdotter. Gifpiepers versus communistische aardappels. De who-needs-bestrijdingsmiddelen aardappelen uit het Oosten overwoekeren de zonder bestrijdingsmiddelen zieltogende kansarme bintjes van hier.

Doen is gaan. Zodra de zon weer doorbreekt: op pad. En neem vooral uitgebreid de tijd. De tentoonstelling is gelaagd en er is veel te zien. Bovenstaand behelst nog niet de helft driekwart van de tentoongestelde werken. Maar ook zonder al teveel aandacht voor verdieping is de tocht naar Asperen de moeite meer dan waard. Dan is het kruipdoor sluipdoor door vochtige tochtige ruimtes met taart na.

Haast u. Welliswaar nog tot 25 september maar dat is zo:

kunstfortasperen.nl/page/KunstFort-Asperen/Too-late–too-little–%28and-how%29-to-fail-gracefully#Too%20late,%20too%20little,%20%28and%20how%29%20to%20fail%20gracefully

Eerdere berichten over deze tentoonstelling in Fort Asperen op trendbeheer:

trendbeheer.com/2011/06/13/too-late-too-little/

trendbeheer.com/2011/06/09/too-late-loo-little

You may also like...

1 Response

  1. vliegtuig says:

    onderschrift van het jaar: “Goldsmith curatorenopleiding tot zeven jaar komt langs met veertien Catalannetjes in de dop.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *