Galerie Openingen | New York City | Januari 2012

Terwijl ik me verdiep in de tentoonstellingen waar ik ben geweest de eerste weken van het nieuwe jaar realiseer ik me hoeveel ik er heb gemist. Ai Weiwei met zijn handgemaakte Sunflower Seeds bij Mary Boone, de Nederlandse geluids- en performancekunstenaar Allard van Hoorn bij Storefront for Art and Architecture en bij de nieuwe Charles Bank Gallery in de Lower East Side de groepstentoonstelling Retrospect waar onder meer Kasper Sonne aan deelneemt.

Verder heeft Marc Straus een nieuwe galerie geopend in de Lower East Side. Straus werkt veel met Nederlandse kunstenaars, eerder vanuit zijn non-profit museum in Peekskill HVCCA (zie ook de avonturen van Marc Bijl). Reden te meer om voor mijn vertrek naar Nederland volgende week nog even wat galeries af te lopen, waar ik een volgende keer verslag van zal doen.

(een bericht van Jo-Anneke van der Molen)

Het is onmogelijk om alle openingen aan het begin van het nieuwe jaar bij te wonen. Gelukkig wordt er op enkele plekken samengewerkt zoals bij het 111 Front Street Gallery gebouw in hartje DUMBO. Op 5 januari openden daar alle 14 galeries gelijktijdig maar de algehele kwaliteit was matig.

Diezelfde avond reisde ik af naar de Upper East Side voor het werk van Derrick Adams bij Jack Tilton. Een kunstenaar die zijn culturele achtergrond (African American) stukje bij beetje afbreekt en opnieuw opbouwt vanuit het perspectief van zijn nieuwe generatie.

Op 7 januari met een bevriende kunstenaar Fred Eversly naar de opening van Edwin Schlossberg, de man van een van de Kennedy dochters, bij Ronald Feldman in Soho. Het is een bijzondere opening met bezoekers als Agnes Gund, een vrouw die een erg belangrijke rol speelt bij het MoMA en die ik ook bij Derrick Adams zag rondlopen.

Erg goed werk, over de spotlights op ooghoogte lopen de meningen uiteen. Ik vind het goed omdat je als toeschouwer nog directer betrokken wordt bij het werk, alsof je deel uitmaakt van de bladmuziek die daar ter plekke wordt gespeeld. Volgens anderen leiden ze af van het mooie werk en schijnen ze in je ogen.

Op 12 januari samen met Marjolein van Bommel, die met haar theatergroep Het Filiaal op 42nd Street de voorstelling Ophelia opvoerde, twee uur door Chelsea gelopen met als hoogtepunt natuurlijk de twee enorme ruimtes van Gagosian gevuld Hirst.

“This makes use of the democraphic fact to determine the content of each exhibition according to locality” zo wordt het uitgelegd in het persbericht. We mochten er geen foto’s maken maar stiekem toch voor jullie gedaan.

Daarnaast waren er veel andere openingen, hier een selectie van wat we gezien hebben.

Erg interessant werk uit de jaren ‘50 en ‘60 van Jeff Keen bij Elizabeth Dee.

Friedrich Petzel toont wederom een erg goede cartooneske kunstenaar Joyce Pensato, typerend was dat hier meer kinderen rondliepen dan elders.

Eyebeam is een erg interessant instituut dat zich richt op kunst en technologie. Het concept van het werk op deze foto is erg simpel, domweg een projectie op touwtjes.

Matt Collishaw viel op in de tweede ruimte van Tanya Bonakdar met zijn aanlokkelijk en tegelijk dubbelzinnige werk.

Bryce Wolkowitz toont een oude bekende, Paula Scher die landkaarten schildert, erg aantrekkelijk maar tegelijk ook een trucje. Scher is naast kunstenaar ook grafisch ontwerper en heeft een topbureau met enorm grote klanten. Beide disciplines beïnvloeden elkaar duidelijk.

Bij Mike Weiss waren de interessante papieren beelden van Will Kurtz te zien. De galerie was stampvol en misschien wel de beste manier om het werk van Kurtz te ervaren.

Bij Barbara Gladstone stond een rij voor de deur voor het werk van Shirin Neshat. Wij besluiten een biertje te drinken bij de Half King!

De kwaliteit in Chelsea was erg goed, we hebben veel interessant werk gezien, vaak van oude bekenden. Wat opviel was het aantal galeries dat in een extra ruimte meer betaalbaar werk aanbood, zoals werk in editie, of merchandise zoals tassen en buttons bij Damien Hirst. Een interessante en begrijpelijke reactie op de huidige economische situatie.

You may also like...

1 Response

  1. Kees says:

    Ja, hoe zal dat de komende feestweek in Rotterdam gaan? WeLikeArt is al driftig betaalbare kunst aan het werven en we moeten met hebbedingetjes komen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *