‘Het Van Abbe is geen Efteling’

(Foto Roger Cremers, Groene)

Interview Marcel ten Hooven met Ann Goldstein en een opvallend sterke Charles Esche uit de Groene Museumspecial nu ook online voor niet abonnees:

groene.nl/2012/9/het-van-abbe-is-geen-efteling

“Esche: ‘Het handelen van de musea in de afgelopen decennia werd gedomineerd door het groeimodel. Daarin voegden wij ons naar het overheersende kapitalistische patroon. Groei was goed, groei was de drijvende kracht. Groei in fysieke betekenis, maar ook in de omvang van de collectie, het aantal bezoekers, het aantal medewerkers. In uiterlijke zin was dat groeimodel zichtbaar in die steeds grotere gebouwen van het ene na het andere museum. Het Stedelijk is daarvan bij uitstek het voorbeeld, maar het Van Abbe evenzeer, evenals Boijmans Van Beuningen en het Groninger Museum. Het groeimodel wiegde de musea een beetje in slaap.

[…]

Tekenend is de tegengestelde relatie die technologie en kunst met het fenomeen tijd hebben. De eerste keer dat een kunstwerk aan het publiek wordt getoond is het nog bijna niks waard, eigenlijk alleen de verf en het doek of andere materiaalkosten. Met het verstrijken van de tijd wint een kunstwerk aan waarde, als het een goed werk is althans. Voor technologie geldt het omgekeerde. Een iPad of iPhone is het meest waard op het moment dat hij uitkomt. Wie wil nu een tien jaar oude Apple?

[…]

Wat we nu zien in de manier waarop de beleidsmakers het succes van musea beoordelen, aan de hand dus van bezoekcijfers en omzet, is dat zij de logica van de technologie in de wereld van de kunst introduceren. Dat wringt uiteraard, zeker als het om eigentijdse kunst gaat.”

groene.nl/2012/9/het-van-abbe-is-geen-efteling

Ook in de Museumspecial Chris Dercons Stroombeeklezing over de toekomst van het museum en Joost de Vries over oppervlaktesurfen, het Klokhuisgehalte van Het Scheepvaartmuseum en Museum Amsterdam:

“Bezoekers blijven plakken bij de touchscreens en haasten zich vervolgens langs de schilderijen waar geen gadgets bij zijn. De Zeereis, die toch de pretentie heeft je het verhaal te vertellen hoe de scheepsvaart de Republiek der Nederlanden de Gouden Eeuw in leidde, is zo rumoerig in al haar ambities dat de rode lijn moeilijk te volgen is.

En dat is nog even afgezien van het gezin voor je, dat bijna uitsluitend oog heeft voor dat ene bekende gezicht in een regentenkostuum, wiens naam de hele tijd op het puntje van hun tong ligt.

Pas bij de laatste video komt het eruit:
‘Dat is Kees! Uit Flodder!'”

(Vanavond donderdag 8 maart avond Future Museum in Aula UvA facingforward.nl/future-museum mmv Hans Belting, Iwona Blazwick, Natasha Ginwala en debat olv Rein Wolfs.)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *