Alternativa Gdansk

De ingang van de scheepswerf met een portret van de Poolse paus, de nieuwe betonnen herdenkingsbunker links en de Solidarnosc (Solidariteit) vlag rechts. Ook kan je hier souvenirs kopen.

Vanuit de scheepswerf in Gdansk, Polen, een klein verslagje van de tweede editie van Alternativa. Alternativa is een ambitieus project opgezet door Wyspa, het instituut voor hedendaagse kunst dat is gehuisvest in een oude jongensschool op de scheepswerf.

Alternativa is een tweejarig project dat, kort door de bocht, een langdurig onderzoek is naar de manieren waarop kunst kruist met het politieke, gestart vanuit en gelinkt aan de locatie en geschiedenis van de plek; de zwaar beladen, waanzinnig interessante scheepswerf.

Slternativa.org.pl

(een bericht van Maaike Gouwenberg)

Alternativa bestond vorig jaar o.a. uit de tentoonstelling ‘Labour & Leisure’, waarin allerlei vormen van werk en soms ook vrije tijd centraal stonden. Dit jaar toont Alternativa opnieuw twee tentoonstellingen: Island. Now is Now en Materiality.

‘Island. Now is Now’ is de herinterpretatie van de tentoonstelling met dezelfde titel die in de jaren ’80 in Gdansk werd gemaakt door een kleine groep ambitieuze jonge kunstenaars waaronder Grzegorz Klaman, de oprichter van Wyspa.

Arne Hendriks (kunstenaar wonend in Amsterdam) is co-curator van de tentoonstelling ‘Materiality’. Samen met Aneta Szylak (artistiek directeur van Wyspa), Leire Vergara (uit het Baskenstadje Bilbao) en Ines Moreira (Portugese met een grote interesse in zogenaamde trans-disciplinaire kunst), werden kunstenaars uit met name Europa bij elkaar gebracht waarvan het werk op diverse manieren omgaat met materiaal. Letterlijk door gebruik te maken van materiaal op de scheepswerf (Sjef Henderickx, Ernst van der Hoeven, Jólan van der Wiel, Arne Hendriks) of ingaan op materiaal in relatie tot het menselijk lichaam (Partizan Publik, MML STUDIO, Sally Gutierrez), of het vergaan en vernietigen van materiaal (Michal Szlaga, Hito Steyerl, Patricia Azevedo Santos).

Uit Nederland is een sterke delegatie te zien in deze gevarieerde tentoonstelling, well done Arne!

Het meest iconische beeld van de scheepswerf. Deze hijskranen staan op het deel van de werf waar nog een enkele boot wordt gebouwd.

De beste plek voor lunch door de week.

Het hoofdgebouw van Wyspa Institute for Art. Twee verdiepingen, Café Buffet, het kantoor, archief en de residency zitten hier. Voor de deur de Subjective Busline, een rondrit over de werf waarbij werkers van de scheepswerf hun verhaal doen over de het wel en wee op de werf ten tijde van de opkomst van Solidarnosc.

De achterkant van Wyspa met het terras van Buffet. Verscholen tussen het gruis op de heuvel rechtsvoor is het werk van Ernst van der Hoeven te vinden.

Zelfs op zondag wordt er doorgewerkt.

Het eerste gebouw van het project ‘The Young City’ waarbij de hele scheepswerf wordt omgebouwd tot een gebied met megalomane gebouwen. Dit is een van de kleinere bunker stijl gebouwen, tevens het centrum voor de herdenking van de revolutie.

Island. Now is Now: Begane grond met archiefmateriaal gepresenteerd in een nostalgisch sausje.

Eerste verdieping met cut-outs van vormen uit foto’s uit het archief.

Materiality: Alternativa wordt getoond in gebouw HALL 90B, een zeer grote industriële ruimte geschikt voor grote en kleine werken.

Eerste aanblik als je boven komt. Het werk is van Patrícia Azevedo Santos.

Rechtsom gaand is deze spiegel van Lex Pott het eerste dat je ziet. In de achtergrond een werk van Hiwa K, een terugkerende kunstenaar in het Alternativa project.

Lara Almarcegui met één van de vele sloopwerken in deze tentoonstelling.

Overzicht vanuit het werk ‘Canal’ van André Cepeda & Eduardo Matos, op de achtergrond Michal Szlaga.

Idem, in andere richting.

Still ‘2010-2012’ van Michal Szlaga, waarin hij de deconstructie van de scheepswerf op de voet volgt. Beeld na beeld van neervallende gebouwen en zeer grote hijskranen.

Overzicht met op de voorgrond Jólan van der Wiel en rechts Rossella Biscotti.

Detail ‘Gravity Stool Production Unit’ van Jólan van der Wiel.

‘Functional Programming for Space to Marry Objects’ van Mateusz Herczka.

Ronald van Tienhoven liet de as van zijn moeder onder hoge druk omtoveren in een hele kleine maar prachtige diamant.

Sjef Henderickx startte een recycle fabriekje in HALL 90B. In het werk ‘Input / Output’ vormt hij briketten uit administratief archiefmateriaal gevonden op de scheepswerf. De briketten worden gebruikt om oud ijzer om te smelten voor het wordt verkocht buiten de scheepswerf.

Overzicht met werk van o.a. rechts Grzegorz Klaman (oprichter van Wyspa) en links MML Studio.

‘The Work of Machines’ van MML STUDIO is gebaseerd op een oude foto waarom dansers te zien zijn. MML STUDIO achterhaalde de dansers en vroeg hen of ze de dans nog kunnen. Na wat gegraaf en geoefen, wordt de dans opnieuw opgevoerd.

‘Academy of Work’ is een samenwerking tussen Partizan Publik en Arne Hendriks (co-curator Materiality) waarin de relatie mens en machine wordt onderzocht en met name hoe de werker zo efficiënt kan worden als een machine. Op basis van een voorstel dat Aleksei Gastev deed in opdracht van Lenin.

Net als vorig jaar was het fantastisch om op de scheepswerf te zijn, werden er een aantal fascinerende werken getoond en zat de tentoonstelling, alhoewel traditioneel getoond, degelijk in elkaar.

Mocht je een paar dagen vrij hebben, dan is Gdansk en met name Stocznia Gdanska zeker een aanrader. Alleen al een paar dagen op de scheepswerf is zeer de moeite waard. Wees snel want het nostalgische van de scheepswerf verdwijnt in rap tempo.

Slternativa.org.pl

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *