Verkooprondes kunstuitleen en CBK Rotterdam

wintersales

CBK Rotterdam splitst en transformeert: de kunstuitleen gaat zelfstandig. Zuiver voorraadbeheer gaat over teruggave, verkoop van kelderrestanten en de rest gaat in de kunstkliko. Een pijnlijke exercitie het sterfhuis bezien.

Eerste verkoopronde nu te bewinkelen in het pand aan de Binnenweg, tweede kerstdag vindt “een unieke eindejaars kunstveiling plaats die speciaal voor en door Rotterdamse kunstenaars is georganiseerd” om de hoek.

hanswilschut

wilschut

wilschut

    Een echte W.J. Wilschut in de etalage: van 1928 € voor 550 €

Het is praktisch onmogelijk de ogen droog te houden. De treurnis, genant haast, pijnlijk zorgvuldig poogt men de enorme voorraad een nieuw thuis te geven. Nog altijd straf geprijsd vrees ik dat van de verkoop geen kaas te maken valt en aan het eind van de rit alles alsnog de kunstkliko ingaat.

Gootjhes

    Deze vind ik wel aardig. Van de bekende kunstenaar P.J.Gootjes, Komp., 1973. Voor 275 € is-ie de uwe.

TJBouman

    T. J. Bouman, Peren en broodje ei, 1979, 200 €.

verkerk

    Ook sterk: J.A.M. Verkerk, Peinzend, 1986, 450 €

Een kwestie van smaak: wellicht hangt er allerhande ‘leuks’ tussen.

kaap

    G.K. van der Kaap, K.k. no.5 1985, 250 €

cbkrotterdam

Wat vooral opvalt is de gedateerdheid. Kunst van vroeger oogt rap nauwelijks fris. Dat kan ook aan kwaliteit van inkoop liggen. Hele periodes is kunstinkoop kunstuitleen/CBK Rotterdam een vorm van marktloze inkomensondersteuning voor ingeschreven kunstenaars geweest.

“Schrijf je in” zee men mij “dan kun je geld halen.”

Op kwaliteit werd terdege gelet want ik ben geweigerd toen ik een documentatiemap kwam inleveren. “Rotzooi rommel troep, een schande en blamage, spugen in het gezicht van de beroepskunstenaar” stond in de afwijzingsbrief. Nu ja, niet met zoveel woorden. Ik zal hem eerdaags eens ingelijst te koop aanbieden. Is een fortuin waard. Maar dit geheel terzijde, kleine persoonlijk noot tussendoor.

Waar het om gaat: CBK Rotterdam gaat een nieuwe koers varen, maar welke?

schaduwspel

Ik heb geen idee anders dan dat de kunstuitleen zelfstandig gaat, die blijft wellicht zelfs in het pand aan de Binnenweg, dat het CBK waarschijnlijk naar de Eendrachtsweg/Witte de Withkwartier verhuist en dat veel medewerkers hun baan verliezen. TENT blijft het aansprekende tentoonstellingpodium.

Het is wachten op een visie van Ove Lucas, de directeur van het CBK. Gaat het CBK bemiddelen, vertegenwoordigen, aanzwengelen, mede mogelijk maken? Hoe ziet het CBK haar plaats in de (ambtelijke) kunstwereld? Wat gaat het eigenlijk DOEN straks op nieuwe lokatie? Verandering komt van buiten, is ingegeven door bezuiniging. Het CBK moet zichzelf opnieuw uitvinden en het moet positie kiezen.

marcellevanbemmel

Rechtsachter een afscheidtentoonstelling van Marcelle van Bemmel, kunstenaar en medewerker CBK Rotterdam – aanstonds met pensioen.

marcellevanbemmel3

4

Afgietsels van de handen van alle CBK-medewerkers – sommige zijn al weg, veel vloeien er nog af.

marcellevanbemmel2

ovelucas

De hand van Ove.

marcellevanbemmel36

De hand van de kunstenaar zelf.

koen

rekken

Rekken vol voor de grijp. Haast u. Alles vliegt weg. Erm. Nu ja. Nog tot 13 januari. De grote Kom Kopen Wintersales Kelderrestanten.

cbk.rotterdam.nl/index.php?a=menu-1&id=651

buybye

Om de hoek opbouw van de kerstveiling.

Uit het persbericht:

“Met deze veiling willen de makers de bestaande kunstwerken een tweede leven geven. Tegelijkertijd is het een statement en het bewijs dat de aankopen destijds van belangrijke toegevoegde waarde zijn geweest.”

Het volledige persbericht staat (nog) niet online.

cbk.rotterdam.nl

You may also like...

5 Responses

  1. rt says:

    Voordat het cbk zichzelf opnieuw uitvindt en positioneert: Kan iemand mij vertellen wat tot nu toe de visie en taak is geweest?

  2. JJ says:

    cbk: kunstuitleen, ondersteuning individuele kunstenaars rotterdam (onderandere via ondersteuning en ontwikkeling subsidie) en iets met kunst in publieke ruimte

  3. Oei, oei, ik dacht dat die oude shit was weggegooid maar nu geveild? Voor wie is dat geld eigenlijk….

  4. JB says:

    Toegevoegd ergens middenin: Gerald van der Kaap, wier producent voor Passing the Information 300.000 euro krijgt van MF als ondersteuning voor een volwassen filmproductie (net als de producenten van Erik van Lieshout en Fiona Tan)

    Congrats!

    http://www.mondriaanfonds.nl/?id=11&cd=150

    Misschien net als Hans Wilschut niet zo blij met ‘oude shit’ in de verkoop?

    @Hans
    Jou werk is gewoon te koop, er staan er meer van jou hand, veiling komt nog aanvullend om de hoek. Het geld is voor de eigenaar de kunstuitleen lijkt me. Of nu nog CBK.

  5. ad schouten says:

    Het werk op de veiling is ter veiling aangeboden door de kunstenaars zelf.
    Zij hebben gebruik gemaakt van een terugave(regeling) van het CBK.
    Hans Wilschut had z’n SHIT gewoon kunnen ophalen.
    De opbrengst van een werk op de veiling gaat naar de maker, de kunstenaar.
    Verder, het CBK is beheerder van het werk uit de BKR. Dat werk is eigendom van de gemeente Rotterdam.
    Rotterdam bezuinigt zwaar op het CBK. Het CBK kan daardoor het werk niet langer beheren.
    Dit zijn de feiten, de rest is speculatie…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *