Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Anna & BernhAnna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)ard Blume in Berlijn (deel1)

Soms is er opeens een hele goede reden voor een stedentripje. In ons geval een onverwachte uitnodiging van een galerie voor een diner en het bijwonen van de langverwachte comeback van het Duitse kunstenaarsduo Anna & Bernhard Blume met drie gelijktijdige tentoonstellingen in Berlijn.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, we zijn fans (zo, dat is er uit). We hebben in 2002 voor een project met Bernhard Blume samengewerkt en kregen twee jaar geleden opeens hun facebook pagina ter overname aangeboden. Sinds de dood van Berhard Blume in 2011 is dit de eerste gelegenheid om Anna Blume weer te zien en die kans wilden we niet voorbij laten gaan.

(een bliksembezoek van Topp & Dubio)

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

We starten dus bij Buchmann Galerie waar hun bekende fotowerken (Sequenzen) ‘Im Wald’ (1980-1984) worden getoond.
Na afloop van de opening een diner met Anna Blume en incrowd, door wie we ook meteen worden bijgepraat over de andere twee Blume-tentoonstellingen in de Neue Nationalgalerie en de Akademie der Künste.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

De volgende dag beginnen we met de tentoonstelling ‘AUSWEITUNG DER KAMPFZONE. 1968-2000‘ in de Neue Nationalgalerie.

Na de ´Moderne Zeiten´ (1900-1945) en ´Der geteilte Himmel´ (1945-1968) is het nu de beurt aan het laatste deel van de twintigste eeuw waarin kunstenaars de grenzen van het strijdtoneel van de kunst steeds verder oprekken. Michel Houellebecq´s romantitel vormt het ‘leitmotiv’ van deze tentoonstelling vol grote namen. Tot ons genoegen constateren wij dat Anna & Bernhard Blumes ‘Kuchenkoller’ het affiche siert.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

In de centrale hal wordt de tentoonstelling geopend met de schoolborden (‘Richtkrafte einer neue Gesellschaft’) van Joseph Beuys, niet geheel toevallig ook de voormalige leermeester van Bernhard Blume in Düsseldorf.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Ondertussen blijft Beuys nog immer in gevecht met het televisietoestel (‘Filz TV’). Deze opstelling creëert een Droste effect en doet ons erg denken aan het gelijknamige cacaoblik dat wij als cadeau voor een Berlijnse vriendin hebben meegenomen.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Veel bekende namen en klassiekers in deze tentoonstelling. Bruce Nauman, Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Rebecca Horn, Barnett Newman. U kent ze allemaal wel. Wij focussen daarom vooral op de Duitse rode draad in deze grote overzichtstentoonstelling. We negeren dus Andy Warhol’s ‘Camouflage’ (links/niet kijken) en zoomen in op een videowerk van Klaus vom Bruch uit 1990 dat te zien is op 2 Monitoren mit Antennen in Gummi.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Terwijl Tillmans een hele zaal vol hangt met opgeblazen krantenfoto’s’ van soldaten uit de jaren ’80, staan wij stil bij een gigantisch panoramisch paneel (‘Frühburgerliche Revolution in Deutschland’) van Werner Tübke, die als DDR-kunstenaar ook het grootste olieverfschilderij ter wereld op zijn naam heeft staan.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Ook revolutionair en indrukwekkend, maar dan anders: Hans-Peter Feldmann toont met ‘Die Toten 1967-1993’ alle slachtoffers van de Studentenbeweging, Baader-Meinhof Groep, RAF en andere politiek activistische groepen. U merkt het, deze tentoonstelling bevat een flinke dosis Duitse gründlichkeit en politiek engagement.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Daarom nu even een korte pauze en gezellig op de foto met ‘Penis and Vagina (Pink)’ van Paul McCarthy (‘komisch nicht?’). Cindy Sherman in de achtergrond kijkt goedkeurend toe.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

En dan weer lekker actueel verder met Jürgen Klaukes tableau van terroristen gezichten (Antlitze /Faces, 1972-2000).

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

En dan komen we aan in het atelier van Anna & Bernhard Blume, onlangs door Anna Blume geschonken aan de Duitse staat en inmiddels deel van de collectie van de Neue Nationalgalerie. In deze geënsceneerde studio staan hun piepschuimen sculptuurpersiflages als vergeten props frontaal voor de fotowerken (uit de serie Trans-Skulptur, 2011) waar het allemaal om te doen was. De bijbehorende suppoost is zo te zien getypecast met Bernhard Blume in gedachten.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Kijkend naar de keurig ingerichte kastenwand van Blume’s atelier, hebben we toch meer het gevoel naar een schap in een winkel voor hedendaagse kunstenaarsbenodigdheden te kijken. Dit lijkt toch niet helemaal op onze eigen herinneringen aan het bedrijvige atelier in Keulen.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

In de aangrenzende zaal een installatie van Jason Rhoades die ons van alle werken op deze tentoonstelling het meest heeft geïrriteerd. We blijven kijken naar ‘Fucking Picabia Cars with Ejection Seat, 1997-2000’ en concluderen dat het waarschijnlijk te maken heeft met de oogverblindende glans van de gebruikte materialen en onderdelen. Waarschijnlijk is alles door de leverancier direct bij het museum afgeleverd. Zelfs de 800 meter lange oranje elektriciteitskabel (voor het bijbehorende muziekje) glanst je tegemoet. Het verbaasd ons niet dat Rhoades in Californië is gestorven.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Gelukkig werden we weer helemaal blij en euforisch bij het zien van, voor ons, onbekend werk van Edward Kienholz (‘Volksempfängers’). Een schitterende serie installaties uit zijn Berlijnse periode. Wasborden, trapjes, radio’s en Richard Wagner.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

En natuurlijk allemaal zelf te bedienen met elegante voetpedalen. Fijn.

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

Carolee Schneemann – Up to and including her Limits, 1976 (met bijbehorende videodocumentatie).

Anna & Bernhard Blume in Berlijn (deel1)

En als je de grote aandachttrekkers een beetje weet te ontlopen, vind je af en toe ook nog een onopvallend pareltje zoals de ‘val’ van Andreas Slominski op plinthoogte.

Smb.museum/en/museums-and-institutions/neue-nationalgalerie/exhibitions/exhibition-detail.html?tx_smb_pi1%5BexhibitionUid%5D=1003

You may also like...

6 Responses

  1. ET says:

    Wat een ontzettend geneuzel.

  2. Kees says:

    Àls het al geneuzel is, is het wel geneuzel waar een zegen op rust! Met de antennes van Topp & Dubio zit het wel snor!
    Het zou aardig zijn als die ET eens een link produceert naar de eigen voortbrengselen, if any!

  3. ET says:

    erwinthomasse.nl

    Het commentaar aangaande geneuzel sloeg niet op het werk maar op het soort van ons kent ons incrowd commentaar dat er iets te dik bovenop ligt.

  4. Galerie Sissingh says:

    joh, nou je het zegt…

  5. Kees says:

    Volgens mij had je gewoon een slechte nacht Erwin!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *