Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Feest aan de Sarphatistraat in Amsterdam, van hardcore schilders tot research based zut, voor ieder wat wils. Niet alles is top maar net als vorig jaar een bovengemiddeld goede lichting.

T/m zondag 30 november a.s.

Rijksakademie.nl/NL/rijksakademieopen/

Rijksakademie Open 2014

Uw correspondent trapt af in de manege met dit wonderlijk werk op canvas van Lisa Reitmeier.

Rijksakademie Open 2014

Sowieso een erg fijn atelier.

Rijksakademie Open 2014

De geurigste video-installatie is deze editie van Janis Rafa. Het beste videowerk ook maar daarover later meer.

Rijksakademie Open 2014

Het atelier als sjamanistische broedplaats, Em’kal Eyongakpa.

Rijksakademie Open 2014

Fraser Stewart bouwt kermisattractie als sculptuur/filmset.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Een eerste hoogtepunt, Tim Breukers pakt virtuoos uit in twee ruimtes die middels een tapeje op de vloer naadloos met elkaar verbonden zijn.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Checkt u ook Breukers collageboek.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Incluis opzetdinosaurus en Ajax kampioensschaal.

Rijksakademie Open 2014

Twee jaar Rijks doen Breukers goed, gaat dat zien.

Rijksakademie Open 2014

Ehsan Ul Haq

Rijksakademie Open 2014

Fijn schilderijtje van Caterina Silva.

Rijksakademie Open 2014

Riley Harmon laat voor zich zingen.

Rijksakademie Open 2014

Joost Krijnen gaat monumentaal.

Rijksakademie Open 2014

Elk jaar geweldig, de opslag tot aan het plafond.

Rijksakademie Open 2014

Carlos Irijalba hercreëert de grotten van de Cantabrische kust (voor publiek gesloten sinds Unesco werelderfgoed in 1985) met behulp van 3D scans uit de jaren 90 die door de voortschrijdende technologie inmiddels even antiek aandoen als de grotten zelf.

Rijksakademie Open 2014

Geen touw aan vast te knopen maar wel erg lekker, de fijn uitgelichte rommelrotzooitroep van Mehraneh Atashi.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Nog een hoogtepunt, digitale piepknor meets keihard lachen, Catherine Biocca. Jongentjeskunst gemaakt door een vrouw.

Rijksakademie Open 2014

Zijwaards scrollen met prominent aanwezig storyboard.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Fris gehangen Sam Samiee in de buitenlucht. Hier gezien vanuit een raam op de eerste maar gaat u vooral naar buiten voor de verborgen details.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Johann Arens, roze ready mades uit de volwassenen educatie.

Rijksakademie Open 2014

Met geluid.

Rijksakademie Open 2014

Dit is zo gaaf. Totaalinstallatie Felix Burger. Animatronics on speed, de Efteling kan wel inpakken.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Het is tijd (opklik voor groot).

Rijksakademie Open 2014

Gareth Nyandoro

Rijksakademie Open 2014

Masha Ru

Rijksakademie Open 2014

Studio H27, enigszins verstopt in de nok van het gebouw, geen idee wat je te wachten staat maar eigenlijk altijd een hoogtepunt.

Rijksakademie Open 2014

Zo ook dit jaar, Marcel van den Berg pakt uit en pakt in.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Hypnotiserend, de kinderwens van Katja Novitskova.

Rijksakademie Open 2014

Rijksakademie Open 2014

Op weg naar buiten komt er muziek uit een kamertje achter de trap, H41, het laatste hoogtepunt van deze Rijks Open en misschien wel het beste videowerk dat ik dit jaar zag. Requiem to a Shipwreck van eerder genoemde Janis Rafa.

Uw correspondent viel er halverwege in en zag een fanfareorkest op een verlaten spoorlijntje in een zonnige omgeving. Kijk dit uit tot aan het begin.

Rijksakademie Open 2014

Naast de meest geurige installatie brengt Rafa u ook het meest iconische beeld van deze editie.

T/m zondag 30 november a.s.

Rijksakademie.nl/NL/rijksakademieopen/

About Niels Post 3647 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*