A Crushed Image (20 years after Srebrenica) @ Stroom

peter-koole

    Als een soort Willem de Rooij Mondriaan horoscopenzut schijnt de zon toepasselijke schaduw in de kelder bij mijn komst. Met links een werkje van Jason File, een traliedeur, signaleringsbordjes, slagschaduw over fopdeur, karakter als lot, ik kwam hier niet zomaar toevallig, zoveel is duidelijk, dit moest zo zijn.

Een valreepje, Slechts nog dit weekend.

“Met zondag 12 april om 15 uur een afsluitend gesprek met de kunstenaars Peter Koole en Jason File. “

De titel is wervend, de inzet groots. Of zoals Stroom zelf zegt:

“Een aangrijpende ervaring. Een uitnodigende omgang met de actualiteit. Schilderijen als ongemakkelijke vraagtekens. Verrijkt bewijsmateriaal.”

stroom.nl/activiteiten/tentoonstelling.php?t_id=7058631

Yeah right. Of toch niet?

peterkoole44444

Een schilderij is vooral een esthetisch object. Het hangt aan de muur fysiek te zijn en dan kun je je verwonderen over wat je ziet: gebeurt er wat, welke betekenisniveaus worden aangeraakt, hoe gelaagd is het werk? Abstractie is daarbij een fijne afleidingsmanoeuvre. Anders maak je een tijdschrift, een documentaire, of een pamflet.

coole777

Wordt het echt anders eens een maatschappelijk thema verbeeld, verven met de horrorkwast, erge zaken optypen, letterlijk lijken pikken en/of in titel drama toeeigenen? Het illustratieve aspect overschaduwt ras potentieel interessante beeldende aspecten. Met Peter Koole die aan de haal gaat met Srebrenica is dat niet anders.

ghghghghghghg

Wat erg hé dat is het eerste dat te binnen schiet en wat goed dat dit nu (weer) eens belicht wordt het tweede. Wat goed dat een kritische kunstenaar dit oppakt. Cynischer valt dat laatste haast niet te formuleren.

dfghjkgfhjk

cvbvbbvvbnbvbnb

fffgghhtr

vvvvvvv

peter-koole

    Knettergoed in alles is dit werk.

Weer eens wat anders dan een fijn gepenseelde kwattareep.

gghfhgfhgretybvb

Ik denk dat het oorspronkelijke beeldmateriaal, een collage van krantenknipsels, videoscreendumps harder aan komt dan dit reclameschilderwerk. Want dat is het; er wordt een boodschap gepenseeld. Luid en duidelijk in verf maar ik zou niet weten waarom in verf.

bbbbfdsa

Het onderwerp is indringend en de uitstekende composities maken verwarrend poezietheater.

De (h)eerlijke onverkoopbaarheid van de doeken doet me glimlachen. Hier zit echt een kunstenaar in het verzet. De onverkwikkelijkheid van dit geheel – de wens tot betekenis, de uitwerking ervan en de zaak waar het om draait – maakt het een must see.

Supergaaf ook dat het alles Nederlands is, 100% lokaal.

Dat treft:

“Met zondag 12 april om 15 uur een afsluitend gesprek met de kunstenaars Peter Koole en Jason File.”

Maar het is altijd beter eerst de werken in je eentje te zien.

Kan engagement en betrokkenheid tot goed werk leiden, of is Matisse altijd beter?

nnbbnbnbnbnb

Over Jason File – kunstenaar en aanklager bij het Joegoslavië Tribunaal, een ongebruikelijke combinatie, wellicht juist daarom gecast. Het is te hopen dat hij een beter aanklager is dan […] Te flauw wellicht en toch dacht ik in de auto terug – heette die kunstenaar nu Just Files? Was Slechts of Alleen een bestaande voornaam in Nederland dan zou vertaald Slechts Dossiers een wel heel grappig alias vormen en had ik hmm ik dacht aan een ootje waarin ik genomen werd. Duimendik letterlijk werk waar je niet ziet wat je ziet dat lees je in de begeleidende tekst.

Werk dat het op internet wel doet zelfs bovenstaande foto.

sdfgtt554

Jegens Tevens heeft een meer beschrijvend stuk van de hand van Nathaly van der Lely en ook Kees Koomen bezocht Stroom:

jegensentevens.nl/2015/04/weekendtip-stroom-a-crushed-image-20-years-after-srebrenica

chmkoome.wordpress.com/2015/03/29/a-crushed-image

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4583 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*