Lijstjestijd en om kort te gaan:
Bier van het jaar
Beste bier ooit – vergeet dat Westvleteren. Niks mis mee – tnx André – en middelmatig is het geenszins maar dat is Orval ook niet. En waar Punk IPA en Hop & Liefde van de Molen stuivertje wisselden de maanden juni en juli trof ik op de valreep de subtiele Torpah 30. Schijnbaar vederlicht en vriendelijk maar met een zich intens ontwikkelende vriendelijke bitter, nasmaak galore. Zie er maar aan te komen – ik heb er nog acht in huis.
Boek van het jaar
Houellebecq‘s Onderworpen ligt zo voor de hand, daar ga je niet aan voorbij, wat een schrijver. Maar voor mij zijn de 265 Blz van Robert van Eijden prijswinnend en dat zouden ze ook bij u moeten zijn: een onvertogen mannenboek, spijkerhard plotseling gebeurde er niets. Ik kocht er al een stuk of zeven om ten geschenke te geven.
Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis (maar verblijd vooral uw lokale boekhandel met een bezoek): bol.com/nl/p/boek/9200000036222516/#
Wat er aardig aan is – het is zo realistisch. Gebrek aan ambitie is meer aanwezig dan marketeers ons willen doen geloven en aan verandering heeft bijna iedereen hekel.
Hé wie inspireerde mij met zijn werk?
Dat was Wim de Pauw. Wat een onvoorstelbare zooi, volbloed abstract, doordrift: die moet ook in Nederland gezien. Misschien mooi voor een Malerei in Het Wilde Weten?
trendbeheer.com/2015/11/20/atelier-wim-de-pauw
zero-content™ van het jaar
Editie 226 van Drunkmenworkhere.org zag ergens rond 10 oktober het licht. Slurp, de wakkere kutboy heeft een hobby:
trendbeheer.com/2015/10/15/vers-voedsel-voor-liefhebbers-van-zero-content-slurping-zero-content
Treinreis van het jaar
Maar natuurlijk, de treinreis van het jaar was met Celine van den Boorn. Geheel toevallig trof ik haar, terug van de drukker, prachtboek in de maak. Ik reis zelden met de trein, misschien mag het geen toeval heten, was het voorbestemd.
Celine herschilderde een Oostenrijkse reclamefolder back to nature en gaf die uit. Geheel eigen beheer, komend jaar is de serie te zien in Schunck.
trendbeheer.com/2015/09/11/in-de-trein-met-celine-van-den-boorn
Galerieshow Zoro Feigl van het jaar
Dat was bij Cosimo Ricatto’s C&H Artspace: “Al na drie seconden Beng Whaam Boom zie je briljant, geweldig, een sprankelend meesterwerk waar je uren naar kunt kijken. Must see, verplichte kost. Wat een fijne binnenkomer.” Wellicht te herzien op een Art Rotterdam bij u in de buurt aanstaande februari. En we verheugen ons buitengemeen op Zoro’s solo bij de Verbeke Foundation april 2016.
trendbeheer.com/2015/07/10/zoro-feigl-ch-art-space
Kunstboek van het jaar
(in matters of) Karl van Annette Behrens. Op tocht naar de vakantiekiekjes van de nazi’s: het Höcker Album toont Mengele en Höss op de veranda van gezelligheid kent geen tijd, op steenworp afstand van Auschwitz. Talloze nominaties en lijstjes en bijna uitverkocht.
trendbeheer.com/2015/04/09/annette-behrens-in-matters-of-karl
Incluis fijne tentoon in het Nederlands Fotomuseum (waar ik verder nooit kom – verboden te fotograferen daar.)
trendbeheer.com/2015/08/22/annette-behrens-looking-for-karl-nederlands-fotomuseum
Tien jaar trendbeheer tentoonstelling van het jaar
Wat een feest, dank Navid Nuur, Katja Mater, Anouk Kruithof, Marielle Buitendijk, Peggy Franck, Marijn van Kreij en Koen Taselaar, dat ik met julie mocht werken.
trendbeheer.com/2015/11/07/let-us-meet-inside-you-tien-jaar-trendbeheer-garage-rotterdam-2
(En over al deze kunstenaars valt divers aan te wijzen en te vertellen, Navid hors concours, Anouk knetterhard internationaal doorbrekend, Katja met een werk dat ik net niet kocht, Marijn precies en to the point, Peggy met prachtig nieuw werk gemaakt in het Luceberthuis in Bergen, Koen mega-collegiaal en aanstonds groots in het Boijmans, Buitendijk van oudsher de fijnste in meest bijzonder werk, maar dat wordt een stapeling van superlatieven in woorden, hier laat ik het bij. Ow en die kunstkwis in De Garage, dat was voor mij ook een hoogtepunt.)
Blockbuster van het jaar
Nah dat was toch echt Polke in Keulen. Rechterbovenhoek zwart verven.
trendbeheer.com/2015/04/02/sigmar-polke-retrospectief-alibis-keulen
Tentoonstelling van het jaar van Benedetti bij de Appel
De mooiste nee interessantste Appel-tentoon die ik daar zag was Michael Dean. Smaakt naar meer.
trendbeheer.com/2015/03/05/michael-dean-de-appel
Andreas Angelidakis @ Nieuwe Instituut
1:1 Stijlkamers Andreas Angelidakis is tof en fijn en een schoolvoorbeeld van recursief tentoonstellen. Met grote ogen rondlopen en terug willen.
trendbeheer.com/2015/02/19/11-stijlkamers-andreas-angelidakis-het-nieuwe-instituut
Niet gekochte kunstwerk van het jaar
Ssst, niet verder vertellen, preview. Maar die geweldige nieuwe Hadassah Emmerich’s zijn betoverend. Mystiek, magisch, bezield. Zo verschrikkelijk goed, relatief bescheiden van formaat en dus ook in prijs. Ik kan korting bedingen – Art Agent Orange vertegenwoordigt Hadassah. Maar het huis hangt al zo vol… Er is niemand waar ik meer geloof in heb dan Hadassah Emmerich. Hadassah gaat ondermeer groots tijdens Art Rotterdam Intersections 2016.
Waarover ik wilde schrijven maar wat er niet van kwam
Bitrot van Douglas Coupland in Witte de With staat al sinds de opening in de steigers. Dan heb je dat verhaal van het verloren geraakte rolletje. En dan is 3 januari opeens de laatste dag. Fuck. Douglas Coupland is een veel betere schrijver dan kunstenaar en ook zijn verzameling is vrij mager. Drie keer zag ik de tentoonstelling. (Elke keer kan ik mijn foto’s niet terugvinden.) Spraakmakend eraan is de bunch fop popart die breeduit geetalleerd wordt. Waardoor de ‘echte’ popart beter op waarde te schatten valt. (Ook niet zoveel.) Hé en koop dat boek bitrot. Dat boek is superb.
wdw.nl/event/douglas-coupland-bit-rot
Videopresentatie van het jaar
- Schaalmodel van de tentoonstellingsarchitectuur.
Verrassend goed bij Dordtyart. Het drempel laag, lat hoog indachtig een fijne toegankelijke selectie redelijk bekende werken. Een verademing: zo kan het dus ook.
trendbeheer.com/2015/09/26/dordtyart-2015
Tentoonstelling van het jaar
(Waarover ik wilde schrijven maar wat er niet van kwam doordat iemand mij voor was)
Sjees, de tentoonstelling/totaalinstallatie The Servant Of The Unmeasurable van Bram de Jonghe in het onvolprezen initiatief These Things Take Time was knettergoed. Individuele werken ingebed in een totaal, een veelheid aan details, orchestratie door de meester, wat een kunstenaar. Humor, ambacht, gebaren, toneelspel naturel: alles ineen verenigd. Winnaar Volkskrant Beeldende Kunstprijs pakt uit in het Gentse en Pieter Postma is mij voor (waarvoor dank) ik kon pas komen buurten in de verlenging… waardoor ik niet een tweede verslag plaatste. Note to self – misschien alsnog doen.
Museum van het jaar
Dat is verrassend. Stedelijk back on track. De relevantie van musea met een hoofdletter is vaak vooral museaal. Daar kom je niet voor waan van de dag of anderszins ontwikkelingen uit het veld. Wow wat een dubbel – Isa Genzken en Seth Siegelaub onder één dak: daar moet je wel naar toe. Geen enkel ander museum heeft verplichte kost weten te fabrieken. En anders dan een heleboel andere dingen uit deze lijst kun je deze tentoonstellingen nog gewoon gaan zien.
Kunstenaar van het jaar
kunstwerk van het jaar
200 meter wildplak op dundoek Niels Post bij Centraal Station.
trendbeheer.com/2015/01/21/niels-post-on-spam-business-proposals-centraal-station-rotterdam (Een jaar later)
En Zoro Feigls Untangling The Tides bij Intersections. Boven bij Villa Ockenburgh.
Ik wens u alle goeds.
Als Hadassah nu niet groot word weet ik het ook niet meer :):)
op naar de volgende 10 jaar Trendbeheer… en meer tentoonstelling van jou in de garage! jooohooooooooo