Anne-Mie Van Kerckhoven en Het Eigenaardige Leven van de Dingen @ Zeno X Gallery

amvk 02

Het multimediale werk van AMVK (1951) kunnen we onder één noemer kwalificeren als experimenteel – kunst is pas kunst als het iets toevoegt aan wat al is – versus sociopolitiek. Veelal heeft het de (gedeconstructiveerde) vrouw als centraal thema, in al haar sterktes en zwaktes. Als kind van de jaren ’70 trekt deze kunstenares ten strijde tegen de verborgen verleiders en de manipulerende massamedia. Ze is één van België’s interessantste kunstenaars.

Nog tot 11 juni.

zeno-x.com/exhibitions/current/current_exhibition_AMVK_works.html

(Een bericht van Hilde Van Canneyt)

Omdat ik er hier niet met de pet wil naar smijten en niet zomaar uit mijn botten wil/kan slaan wat ik van de expo on first sight vind, is enig opzoekwerk en toelichting verreist om haar werk te verduidelijken.

Inspiratie haalt AMVK vaak uit haar softpornografiecollectie. Haar beelden werden – zonder twijfel vroeger, maar ik vermoed ook nu nog – in de eerste plaats opgedragen aan de godin Baubo (‘keek door haar tepels en sprak door haar vulva’).

‘Er wordt orde in de chaos geschept door reeksen, schema’s en systemen die ze vooral vindt in boeken over numerologie, wetenschappen en aanverwanten. AMVK verzamelt, ordent en ontleedt graag – alsof ze gedachten ontrafelt of dingen die in elkaar vervlochten zitten, uit elkaar haalt’, las ik.

Bekend is haar seks- en technologieproject Headnurse, ‘verpleegster voor de geest, assistente van Nietsche en tegenhanger van Big Brother’.

In 1995 verbond ze 96 vrouwenafbeeldingen uit haar database van softpornomagazines die liepen tot aan de seksuele revolutie met 96 termen uit de domeinen van de artificiële intelligentie en de thermodynamica. Net zoals in de oudheid abstracte begrippen als geloof, hoop en liefde de vorm van mensen en goden kregen.

Met deze reeks wilde ze zichzelf en anderen genezing van de hersenen bieden. Ik las dat ze zowel mannen als vrouwen uit hun mentale slavernij wilde verlossen en tegelijk aberraties en perversiteiten in de hedendaagse maatschappij wilde attaqueren. In onze manier van denken zijn immers teveel ziektes ingeslopen. We moeten leren ons mentaal afval te selecteren en weg te werpen.

Haar oeuvre om U tegen te zeggen, is te veelomvattend om in enkele letterlijnen te omsluiten. Haar beeldende taal is een taal waar je moet inkomen, moet leren.

Een onderzoek van haar oeuvre – dat op zich al een onderzoek is – is alvast de moeite waard. Let wel: lyrische ontboezemingen in een kunstwerk zijn niet aan haar besteed. Ze streeft naar beelden die los staan van de verdoezelende poëzie van kunst, las ik. Toch is esthetiek een belangrijk onderdeel van haar werk en haar uniek kleurgebruik dient als psychologisch overlevingssysteem.

In 2004 kreeg Van Kerckhoven de Prijs van de Vlaamse gemeenschap. Ze heeft al een resem internationale expo’s op haar palmares. In België had ze onder meer solo’s in het MHKA (Nurse Care), Wiels (Nothing More Natural) en in Museum M (Parallellepipeda.)

Met kraakvers werk verslindt AMVK dezer dagen Zeno X Gallery te Antwerpen.

Voor deze tentoonstelling put ze uit drie inspiratiebronnen:
-Het boek Het eigenaardige leven van de dingen uit 1959, hetgeen gaat over verzamelaars en de relatie object versus verzamelaar.
-Het boek The Laws of Thought van filosoof George Boole (19e eeuw)
-De Stripteaser (1953), een ‘blotevrouwenboekje’, een van de vele 100-en die ze verzamelt.

We passeren eerst de schilderijen van kunstenaar Mircea Suciu, die zeker de moeite waard zijn, maar dat is voor een volgende schrijfsessie.

De expo van AMVK start met haar Fassbinder-reeks, waar ze foto’s uit sm-tijdschriften naschildert op een houten paneel. Door het gebruik van verschillende lagen print op print en plexiglas op plexiglas, worden deze ontdubbeld, evenals de gelaagdheid van haar voorstellingen.

amvk 1

amvk 2

Het werk met de groene zetel diende ter promotie van een advertentie. Naast de zetel als centraal visueel onderwerp treffen we drie clusters van woorden afkomstig uit haar collectie opsommingen: ‘verdriet, schuld, onrecht’, ‘elimineren, combineren, sorteren’ en ‘souperen, diplomatie, berouw’.

amvk 3

amvk 3 B

Deze reeks op kunstleder heet Perspectiefwissels, hetgeen een verwijzing vormt naar onze maatschappij die grotendeels pervers is.

De drie doeken op sky zijn een collage van krantenknipsels, fotokopies en verf.

Zo kreeg het werk met met het extra paar armen, de titel Als een Swastica toebedeeld.

amvk 4

amvk 5

Deze vierluik is het vertrekpunt van de expo. We zien vier Plexiglaswerken uit de reeks Stripteasers, gebaseerd op het boek The Stripteaser. Ze bestaan uit verf op overgezette fotokopies en opnieuw uit beeld met een streepje tekst. Taal is trouwens een interface, alsook een plastisch element in Van Kerckhovens werk. Het schrift staat nooit op zichzelf. Woorden worden uit hun context getrokken om ze zo in een andere omgeving een nieuwe betekenis te geven. Zo lezen we: ‘Kunst of liefde staat tot wetenschap zoals schoonheid staat tot nihilisme’.

Verder zien we drie A4-tekeningen met oliepastel achter glas. We zien lineair – realistisch getekende figuren. Zo valt er op een tekening te lezen: ‘Stars will continue to provide power to the universe (cosmic updates our place in time)’. Deze reeks valt onder de noemer Cosmic Update. In deze werken linkt de kunstenares iconische werken uit het Louvre (Parijs), aan citaten uit het boek (zie titel) over kosmologie en onzichtbare energieën.

amvk 7

Dit grote wandtapijt, getiteld Van Vlassenlaer naar een oude leraar, heeft ze laten weven in de jacquardtechniek, die het meest bij haar digitale techniek aanleunt. We zien een Alice in Wonderland omringt door interieur. Interieur staat voor haar gelijk aan filosofische ruimtes. “Zelf zie ik mijn brein ook als kamer: een interieur dat moet worden bevrijd van belemmering en druk”, aldus AMVK.

Foto’s individuele kunstwerken: Peter Cox

Anne-Mie Van Kerckhoven, Het Eigenaardige Leven van de Dingen (The Strange Life of Things)

Nog tot 11 juni.

zeno-x.com/exhibitions/current/current_exhibition_AMVK_works.html

About Hilde Van Canneyt 18 Articles
Hilde Van Canneyt is vooral gekend omwille van de talrijke interviews met bekende en minder bekende kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland. Elke twee weken post ze een interview op hildevancanneyt.be

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*