Kasper Bosmans @ Witte de With

witte-de-with-2016-11-20-007

Kasper Bosmans is werkelijk overal, met alleen al zeven solo shows dit jaar, waaronder deze Decorations op de bovenste verdieping van Witte de With. Een aangename snel te checken figuratie: funky objects, retrocoole samenstellingen, fijn gefigureerd design. Speels en met gemak. Als één grote tekening. Oogt allemaal bekoorlijk en gaat nergens over. Wat ik meestal als prettig ervaar, maar de leukheid en de mooiheid van deze samenstelling beklijft matig.

wdw.nl/en/our_program/exhibitions/kasper_bosmans_decorations

witte-de-with-2016-11-20-008

witte-de-with-2016-11-20-010

witte-de-with-2016-11-20-011

witte-de-with-2016-11-20-015

witte-de-with-2016-11-20-013

witte-de-with-2016-11-20-014

witte-de-with-2016-11-20-009

witte-de-with-2016-11-20-019

witte-de-with-2016-11-20-021

witte-de-with-2016-11-20-022

Schilderpret, op de maat stijlvast, net wel herkenbaar. Papier, paneel, op de muur, dingetjes op de grond, af en toe een objectje. Humor, vrijblijvendheid, werkdrift met vaste hand.

Ik moest gelijk aan Koen Taselaar denken – ook zo’n druk mannetje, homo ludens, tien shows, events en samenwerkingen tegelijk. Het spelplezier bij Koen doet mij altijd zo’n deugd, misschien moet dat ook in het werk van Kasper Bosmans bovenal gewaardeerd worden.

Het ziet er goed uit, een leuke verdiep om door te lopen en je snapt de werk en beurswaarde. Het is voor elk wat wils: van royale murale installatie tot fijn klein paneeltje, ambacht indachtig, unieke objecten alom.

Maar Witte de With zou Witte de With niet zijn als een en ander onverwacht blijkt opgemoeilijkt: in het kader van 25 jaar Witte de With heeft Kasper Bosmans nauwgezet de geschiedenis van het instituut geillustreerd.

witte-de-with-2016-11-20-008

“[…] specimens: intentional objects existing independently from the paintings yet closely related to them. These paintings can be considered visual, synthetic sediments of conducted research and stand as new points of orientation and reference in relation to the material they capture. “

witte-de-with-2016-11-20-010

witte-de-with-2016-11-20-011

“From the retrospective exhibition of Paul Thek’s oeuvre Bosmans boldly revives an element from Thek’s installation Dwarf Parade Table (1969); a small dog figure with eggs for nipples. “

witte-de-with-2016-11-20-015

witte-de-with-2016-11-20-013

witte-de-with-2016-11-20-014

“This strand of pearls was made by Bosmans together with artist Marthe Ramm Fortun in 2014. The work is re-exhibited here as a nod to Massimo Bartolini who in 2001 applied pearls on every architectural edge of an entire exhibition space at Witte de With during [squatters #2].”

witte-de-with-2016-11-20-009

“Using the lids of archival boxes as his canvas, Bosmans paints a visual encryption of the material and narratives contained in those boxes. As a long-term loan to Witte de With, the paintings are inserted in the very materiality of the archive as a silent presence, only to be revealed to future researchers. “

witte-de-with-2016-11-20-019

witte-de-with-2016-11-20-021

For your reading pleasure only:

“For the five murals on view, Bosmans distilled a number of overarching themes from Witte de With’s past program. These recurrent subjects — migration [2], sexuality [3], domesticity [4], urbanism [5], and ecology [6] — represent a subjective reading of what is often perceived as a canonical chain of exhibitions. Witte de With’s program tends to be classified as an Apollonian absolute, yet any processing of historical information will always remain a subjective, or even subversive undertaking. Mythological narratives or stories seemingly made up of indubitable facts are edited through a personal filter, thus countering the impulse to lock-down meaning. Opting for a more abstract visual language, Bosmans’ murals turn potentially heavy-handed topics into decorative, open-ended patterns. “

witte-de-with-2016-11-20-022

Wordt het werk beter met bovenstaande verlichtende kennis?

Mooie tegenhanger van groepstentoonstelling The Belly of The Whale een verdieping lager: die is gelaagd en complex, misschien wel tè. Waarover later meer.

Nog tot 31 december.

wdw.nl/en/our_program/exhibitions/kasper_bosmans_decorations

About Jeroen Bosch 4740 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

5 Comments

  1. ik onderschrijf hierbij wat Niels zei: “”opgemoeilijkt”, Jeroen Bosch schrijft het woord van het jaar.”

  2. Opgemoeilijkt, hineininterpretiert, het blijft toch er wat anders van maken dan je ziet en daar gaat het in eerste instantie om. Ik mis eea waarover een kunstenaar zich druk zou kunnen maken heden ten dage Ik ben benieuwd, ga nog kijken als het lukt.

  3. Opgemoeilijkt heeft zich al met kleine haakjes vastgezet, die krijg ik er niet meer uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*