Waardevast

Enno zat rustig te werken in zijn galerie toen de telefoon ging. Een man met een vernauwd strottenhoofd meldde in minder dan vijf woorden dat hij de hele presentatie van de volgende expositie wilde opkopen. “Maar die expositie hangt nog niet eens. En wie bent u eigenlijk?”, vroeg Enno. De man met het bekakte stemgeluid identificeerde zich als kunstbroker die geïnteresseerd was in het werk van veelbelovend jong talent. Met oog op waardevermeerdering uiteraard.

In dit geval ging zijn aandacht uit naar Sasha Patou, de Frans-Israëlisch-Chileens-Nederlandse kunstenaar die met zijn onbegrepen werk al een paar jaar in de belangstelling stond. Een van zijn laatste werken had op de cover van Testbeeld gestaan en dat was voor de kunstbroker “de laatste centimeter in het poepgat” geweest.

Enno liet zich niet afleiden door de metafoor en nodigde de kunstbroker koeltjes uit om toch vooral eerst eens op bezoek in de galerie te komen. “Kunnen wij elkaar even leren kennen. Ik kan Sasha dan ook uitnodigen. Vaak werkt een persoonlijke benadering beter.” De kunstbroker hapte naar lucht, had nauwelijks tijd om adem te halen. “Dat gaat niet. Heeft u geen webshop? Koop ik de hele rim-ram op. Levert u ook aan huis?”

Enno was verbijsterd. “Als ik ‘de hele rim-ram’ aan u verkoop, wie zegt mij dan dat u de werken niet doorverkoopt? Want in dat geval schieten we er allemaal niets mee op. Sasha niet, u niet en ik ook niet. U overspoelt in korte tijd de markt met Sasha Patou en daarmee zal de waarde van zijn werk zeker dalen.” Het was stil aan de andere kant van de lijn. Enno dacht dat de kunstbroker misschien wel in zijn huig was gestikt.

“Hoe bedoelt u, waardedaling?” zei de kunstbroker. “Sasha Patou exposeert links-rechts om ons heen bij alle grote namen in galerieland. Hoe gaat zijn werk nou in waarde dalen als ik een paar doeken verkoop?” Zie je wel, dacht Enno. De sympathieke galeriehouder haalde beheerst de veiling aan van een overleden vakgenoot. De dame in kwestie liet tientallen werken na. Tijdens een veiling brachten zelfs de Grote Namen nog niet de helft van hun waarde op.

“Maar ik las in het jaarrapport van Artprice dat hedendaagse kunst 10 tot 15 procent winst genereert?” piepte de kunstbroker. “Die winstmarge heeft alleen betrekking op enkele werken van meer dan een ton”, citeerde Enno uit hetzelfde rapport. “Kunst van meer dan 20.000 euro geeft op termijn misschien zo’n 9 procent winst op jaarbasis, maar dat hangt van heel veel factoren af. En werk van minder dan 20K wordt niet eens gecatagoriseerd als investering”, besloot Enno. “U moet gewoon kunst kopen omdat u het mooi vindt. En als u echt niet weet waar u met uw geld heen moet, kunt u beter een nieuwe Bentley bestellen.”

Jacques Placques
About Jacques Placques 30 Articles
Jacques Placques schrijft over hardnekkigheden, schandaaltjes en stereotypen in de kunst- en designwereld. Als stille getuige tekent hij observaties op die geromantiseerd zijn weergegeven om herkenning te voorkomen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*