Upcoming Marc Bijl @ Upstream Amsterdam

Even op de nageltjes bijten en dan is het zover:
Aanstaande zaterdag 19 Januari opening Marc Bijl bij Upstream Gallery op het nieuwe adres in de Van Ostadestraat in Amsterdam.
Gratis Bier en een ‘special appearance’ van cultband Götterdämmerung!
Vanaf 19:00 uur. Wees welkom!

upstreamgallery.nl

De titel van de show : “New Sites For Personal Structures”
(oftewel het Doekle Terpstra principe van ‘Benoemen en Bouwen’)

Wacht maar tot het in de mooie ‘white cube’ staat.

Detail van een meesterwerk….

tags: Urban Modernism, Grafitti-Art, conceptkunst, conceptueel, Mondriaan

upstreamgallery.nl

About Marc Bijl 301 Articles
Post-internet-punker

20 Comments

  1. …greffetie-art als tag? Dit is toch gothic, geen urban?

    Een self-proclaimed meesterwerk maakt nieuwschierig..maar dat had je natuurlijk al lang door stiekemerd! (smiley)

  2. urban gothic grafitti dat is het allemaal niet eigenlijk joh

    het is conceptkunst over de bouwkunst van het leven zelf

    kijk, urban en street art zijn natuurlijk per definitie op zoek naar de grootste gemen deler, er bij willen horen, hetzelfde stickertje, groepmechanisme, behaviourism, copy cat culture, jeweettoch. Het wordt helaas wereldwijd opgevat als de ‘scene’ waar jonge creativiteit bloeit en ondersteund moet worden. Het is modieus. Het ‘lijkt’ vooral erg streetwise.
    Ik ben meer van de zolderkamer romantiek, dromen en loneliness. Ik ben niet bezig met streetwise en urban. Ik ben een twijfelaar op zoek naar houvast in de (abstracte) zaken om ons heen. Veel intressanter.

    Afijn, Tot zaterdag!

  3. one more thing:

    What you are stating here about street-art I also consider very interesting compared to what you have done of earlier work…

    To quote park.nl: “Marc is interested in social structures and their use of symbols, logos, slogans and rules. His video performances and interventions in public space play with our interpretation of what we think takes place in society.”

    Is this right or wrong?

    If it’s right I would refer to that as any other statement from a street artist wanting to say something. It’s just in another context(galleries etc showing your work)

    Your earlier works are also very much street-art like. Take for example:

    The symbolic series:
    http://www.exposurerotterdam.nl/marcbijl/marc06.html

    or

    Just Another Flag

    http://www.exposurerotterdam.nl/marcbijl/marc16.html

    So what are you trying to explain us about? Are these video’s also mockery or investigations over social structures? For me they look like a try to direct a very specific critique at somebody in a form off an action. Isn’t that also what a lot of other street artists does?

    Or are you using these street-art ways of expressing your message as a critizism on this culture?

    Or do I get you completly wrong?

    Please reply in english…

  4. “kijk, urban en street [..]Het is modieus. Het ‘lijkt’ vooral erg streetwise.”

    ..dat lijkt me duidelijk

    “Ik ben niet bezig met streetwise en urban”
    .. vandaar die tags dus?

  5. …vet koel. Mijn comment was natuurlijk ironisch bedoeld…zou jij moeten weten als opper-refereerder-aan-subculturele uitingen.

    Urban zegt mij vrij weinig. Net zo min eigenlijk als streetart dat doet. Of graffiti. In de kern een soort van “algemene delers”, maar dat is ” kunst” of “modernisme” ook. Met als resultaat slechte kunst, goede kunst en alles ertussenin. Als het al over kunst gaat.

    Ben het met je eens; ik ben OOK geinteresserd in de abstracte zaken om ons heen…wel of niet als houvast…en ook een twijfelaar, en uit twijfel komt vaak meer interessants dan uit “puur” of ” echt” -absolutisme.

    Maar zo vluchtig refereren aan bijvoorbeeld graffiti ” lijkt” mij ook meer streetwise en modieus bedoeld dan het is, en daarmee lijk jij ook veel modieuzer bewust en semi-streetwise dan je misschien bedoeld…of realiseert.
    Of bedoel je iets anders? Wat wil je dan eigenlijk je publiek laten zien in een witte kunstruimte als je met spuitbus iets op een muur spuit? Dat kan dan toch net zo goed met plakfolie? Bijvoorbeeld.

  6. Ik was wellicht iets te anti-grafitti anti-streetart in mijn comment maar dat was zo niet bedoeld…
    Ja overal vinden compromissen plaats, zo ook in de kunst. De straat is een inspiratiebron, een houvast zelfs. Muziek en subculturen zijn dat ook, tegenbewegingen ook. Wie is er niet groot mee geworden? De kunst is om het boven die bronnen uit te trekken…

    Voor veel mensen gelden andere referntiepunten waar ze mee opgegroeid zijn: Hip-hop muziek, het boeren landleven, de moskee, om maar wat te noemen.

    Politieke slogans op een muur in Berlijn, (bullen raus aus Kreuzberg) is geen grafitti kunst maar het is wel het soort (simpele) boodschap waar ik liever naar refereer dan naar (mooie) grafitti’s. Plakfolie is dan ook geen optie meer

    Mensen zoeken houvast, versimpelen zaken om de complexiteit van het leven te doorgronden. Dat doe ik ook, niets menselijks is mij vreemd, daar hoort soms een simpele statement bij, en soms wat referenties naar bestaande pogingen….en uiteraard referenties naar de subculturen waar ik deel van uitmaakte of bewonder (of verafschuw)

    Soms een kanonskogel soms een ballon maar altijd onderweg

    In de nep -Tags staat inderdaad grafitti art dat is iets heel algemeens, in tegenspraak bijna, een term waar je mee zwaaien kan alsof het iets zegt over de tentoonstelling, niet dus. ~Kom kijken zou ik willen zeggen!
    Urban Modernism refereert naar modernistisch cityplanning (bouwen dus, niet onderkliederen) en is titel van een werk van mij, heeft niets met het label ‘streetculture’ te maken. De spuitbus is een handig snel ding, veel randfiguren hebben het ontdekt als expressie middel, ik ook, of het al dan niet grafitti kunst genoemd wordt is niet mijn zorg. Ik maak gewoon de kunst die mij het beste in staat stelt het leven te bevatten…

    Keep on rockin’ boys!

  7. Kei vet man!

    Dank voor je toelichting.

    Wat ik bedoel met plakfolie is natuurlijk de vorm vs. inhoud. Als je als (stijl-) middelen spuitbus, anarchistentekens-op-muur en vet veel druipers hanteert, is het niet zo vreemd natuurlijk dat daar een bepaalde associatie aan kleeft. Bullen raus is zeker wel graffiti, misschien wel een ” puurdere” vorm dan gestileerde hiphop-graffiti-tags…alleen wat deze allebei gemeen hebben is dat ze nou eenmaal beter illegaal tot hun recht komen OP een buitenmuur dan IN een kunstruimte.

    Vandaar; het kwam inderdaad vreemd over dat je je zo afzet tegen de populaire graffiti-/streetart vorm, voordat je het weet maak je er zelf namelijk net zo hard deel van uit…zeker als je iets met spuitbus doet voor een publiek dat daar al dan niet genuanceerd naar kan kijken..

    maar goed. succes voor zaterdag!

  8. in English;

    In my work I have been often refered to as Political Activist, Gothic Artist, Street artist, Punk etcetc. and I did not mind but it is a simplification of labels for an artist who likes to see things in a broader perspective without the fashionable labelling that we see in lifestyle magazins. I made a painting now for this show but am I a painter?
    The works and statements you refer to are very much from the street as I have used them as an extension of my studio and because I had questions about public space, branding and the street as sketchbook very much like any street-artist. True. But always with the intention of showing the structures and mechanisms behind the simple message, the simple flags, the mind-control technics, the icons we need, the symbols we need, the brands we adore.
    On the street, in a gallery, museum or in my own privacy: I rather reflect on life and the simple complexity of it all with the using the stuff that surrounds us now or did surround me many years ago and gives me support. Unfortunately this is often mistaken as using other people’s artistic practice)
    In fact I am the hardest criticaster of my own work and am aware of all the cliche’s of street/grafitti/punk art (not that I dislike them). I want to rise above these cliche’s and enter a more metaphysical mode,
    thats all for now folks!

  9. enne
    Spuiten op buitenmuur IS wel iets meer ‘echt’ dan op gallerie muur, klopt zeker. Ik ben me daarvan bewust en neem dat ook mee in het dillemma van het werk zelf. Heerlijk om hierover na te denken.

  10. ballon of kanonskogel. nou, ik blijf het streetart vinden als ik het allemaal zo lees hoor. met of zonder selfproclaimed Graffiti-Art tag.. dat engelse verhaaltje heb ik maar overgeslagen (wel lekker veel text). volgens mij moet je maar ophouden voor je eigen gevoel naar beneden te pissen op dat spuitbus-cultuurtje, daar je er meer en meer mee gaat flirten.
    pas maar op, nog effen en je komt nog in een van die verschrikkelijke boekjes terecht met ‘street’ of ‘urban’, of iets met ‘-fiti’ in de titel. hoewel, ook dat heeft natuurlijk wel weer een hoge potentiele ironie-waarde. aargh

  11. naar beneden pissen en dissen of slechte ironie is niet mijn ding…

    iedere verwijzing naar street-art mag van mij best, evenals verwijzingen naar punk, gothik, urban, grafitti, intervention, situationism, guerilla, rebel, activist- roept u maar- ik heb ze allemaal al eens voorbij zien komen, best intressant.
    Het zijn termen die -mijn inziens- toch wat aan mode onderhevig zijn en even gauw een beeld oproepen van een spannend subcultuursientje in de nacht en in de grote city (met bijbehorende boekwerkjes, inderdaad altijd leuk om daarin vermeld te worden) maar daar sta ik met mijn kunst -uiteraard- boven want het zou betekenen dat mijn beeldend werk gaat over style en/of tactics om iets (positiefs) te veranderen in de maatschappij. Niet helemaal mijn streven…
    anyway,
    Als individu heb ik het volste respect en begrip voor ‘the alternative way’ van al die sientjes om er toch iets spannends van te maken en wellicht te veranderen, omdat ik er zelf ook uit voortkom, en omdat daar zeker gave dingen te beleven zijn die mij gevormd hebben,
    maaruh:
    The medium is not the message…

  12. ..das nou juist mijn punt.

    Als het “echte” van al die SIENTJES wordt overgeslagen (bijv vol ironie een spuibustekst in een kunstruimte te spuiten..hoezo the medium is not the message?)blijft het een soort met 7-mijlslaarzengeluk over die sientjes heenspringen met uiteindelijk het probleem dat je met een soort veilige medley, een soort “beter als een cover zal het niet klinken” variant komt te zitten..correct me if i’m wrong…de DI-RECT van nederlandse kunst…veilig in de kunstruimte voor eigen publiek spelen met “songteksten” smaakvol geselecteerd uit de afgelopen decennia aan beeld/-tekst/-en muziekuitingen. Is het niet vrij modieus om je in deze tijden een romanticus te noemen en net te doen alsof je geen tactics nodig hebt om je werk voor zich te laten spreken? Als succesvol nederlands kunstenaar? HET ENFANT TERRIBLE VAN DE NEDERLANDSE KUNST?? : )

    valt me een beetje tegen

    Ik prober te begrijpen waarom je het wel ” leuk” vindt om te flirten met bijv. graffiti ,maar in je laatste commentaar eigenlijk een beetje laatdunkend aangeeft dat subculturen een zwaar tekort aan nuances hebben en eigenlijk alleen gaan over 14-jarigenpret.
    Ik probeer het tekort aan zelfrelativering van je te meten met de overmaat aan zelfrelativering…vandaar.

  13. Subculturen hebben een zwaar tekort aan nuances en gaan eigenlijk alleen over 14-jarigenpret.

    Marc Bijl is kunstenaar.

    Je ziet toch direct het verschil?

    De een verhoudt zich tot een scala van fotologgers et al (vmbo min), de ander beweegt zich in een circuit waar je je op andere manier uit. En waar gewoon geld wordt verdiend.

  14. Nou dat was me duidelijk, J maar toch bedankt.

    Dat van dat geld.

    Verder snap ik niet zo goed wat je bedoeld, met dat direkte verschil. Ik probeer te snappen hoe iets wordt recht geslagen met een kromme stok.

  15. Beste Erosie, ik spreek toch geen swahili? Ik ben helemaal niet laatdunkend tegenover welke scene dan ook, ik probeer juist aan te geven dat die er niet voor niets zijn en zeker niet tijds en of leeftijdsgebonden. Mischien in relatie mijn persoon wel maar daar ben ik heel eerlijk in. Mijn werk heeft gewoon wortels in al die invloeden en ik maak nu werk dat daar aan refereert en tot een bepalende beeldtaal is gaan leiden.
    Binnen of buiten, legaal/illegaal, enfent terrible/huisvader. Spuitbus/plakfolie
    Kom op je weet best wel dat die dualiteit in een ieder van ons schuilt en om de wereld om ons heen en om die reden vind ik het medium niet de boodschap…het doel heiligt de middelen

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*