Het Casino in Knokke is een bijzondere plek. Onder meer omdat hier tussen 1949 en 1974 vijf EXPRMNTL-festivals plaatsvonden die gewijd waren aan experimentele film. Zestig jaar na het eerste festival tijd voor een terugblik.
Het Casino is ook bijzonder wegens een zeer grote, ronde wandschildering door Magritte…
en een wat kleiner werk dat Paul Delvaux ter plekke kwastte.
Ook Keith Haring was er bezig.
Het gebouw is wel wat groot voor een select gezelschap.
In een kleine documentaire tentoonstelling werd archiefmateriaal getoond, video’s…
brieven…
(hier van Agnès Varda)…
en foto’s van de destijds geruchtmakende performances.
Zeer bijzonder was de vertoning van Line Describing a Cone van Anthony McCall uit 1973.
In dertig minuten wordt een cirkel op het doek getrokken maar het projectorlicht is het meest interessant.
Het nodigt uit je handen e.d. erin te houden…
en om in de lens te kijken.
Maria Gilissen licht de in 1967 afgekeurde maar toch vertoonde film Le corbeau et le renard van Marcel Broodthaers toe.
(hier een fragment)
Roland Lethem wordt geïnterviewd door organisator Xavier Garcia Bardon en deelt mee dat het de bedoeling was dat Terry Riley de muziek bij zijn La Vampire de la Cinémathèque uit 1971 zou maken.
De film toont 24 minuten variaties op dit beeld, afkomstig van een fenakistiscoop uit 1832.
En de destijds schandaleuze Flaming Creatures van Jack Smtih uit 1963 werd stiekum op een hotelkamer in Knokke vertoond.
Om aan te tonen dat film eigenlijk onfotografeerbaar is, hier een bewogen still uit een van de vele andere films die te zien was: Towers Open Fire (1963).
Leave a Reply