Eindexamenexpositie Artez Enschede 2010

De eindexamenshow van Artez Enschede stond geheel in het teken van het afsluiten van vier jaar kunststudie.
Maar een show is natuurlijk ook het begin is van tig jaren kunsttoekomst.

artez.nl

Misschien was een bezoek op de vroege zondag een minder goed idee, want waarschijnlijk was de avond er voor een afsluitend feest geweest of iets dergelijks. De nieuwe lichting kunstenaars stonk naar katerzweet en bier en leek weinig behoefte te hebben het eigen werk toe te lichten. De zon buiten of het balkon thuis was wellicht aantrekkelijker.

Iets van toelichting was toch wel fijn geweest want vaak bestond de geboden context uit niet meer dan de titel van het werk. Sommige werken stonden niet aan. De catalogi waren op locatie ‘Tetem II’ niet voorhanden, omdat: “ja, die doosjes, die moeten nog ergens vandaan komen”

Maar goed het is ze vergeven, het zullen vier zware jaren geweest zijn en er is net een nieuw directieteam aangesteld. Een dame met een adviesbureau ten behoeve van branding en PR is toegetreden tot de directie, dus volgend jaar zal de communicatie naar de buitenwereld ongetwijfeld strakker zijn geregeld.

Olga Kudrjawzewa geeft in ieder geval al het goede voorbeeld.

Zij staat strak ‘Robert Palmer’ afgekleed, glimlachend en direct bereid tot elke vorm van communicatie naast haar werk. Ze is van de afdeling ‘Art & Cross Media Design’.
Er zijn verder naast de standaard afdelingen beeldhouwen, fotografie en schilderen ook afdelingen genaamd ‘Gemengde Media’ en ‘Mediakunst’.

Elke academie heeft geloof ik wel een beleidsmedewerker die dergelijke namen mag verzinnen in het streven de beeldende kunsteducatie te kunnen categoriseren. De studenten doen vervolgens hun best om zo snel mogelijk de grenzen van dergelijke structuren te doorbreken.

Maar goed, genoegd gezuurd. Want het gaat om het werk.

Er zijn zes verschillende locaties rond het gebied dat in 2000 werd getroffen door de vuurwerkramp, variërend van museaal (rijksmuseum Twente) tot alternatief industrial (Tetem II).

Tetem II is de leukste, maar veel presentaties zijn daar dicht op elkaar gepropt. De minimale ruimtelijke ingreep tussen aanhalingstekens van Wouter Johan van Leeuwen had ongetwijfeld geprofiteerd van iets meer ruimte.

Het schuurtje van Sara Dojan heeft er minder last van. Achtergrond en idee is onduidelijk, maar het bouwsel intrigeert.

De schilders boffen met een plek naast Jonkind en Breitner in het rijksmuseum Twente.
De meest interessante, Tina Hinderink, zat alleen niet bij ‘schilderen’, maar bij ‘gemengde media’..

Ze heeft een Richter nagedaan, qua onderwerp dan.

Ook Christiaan Wikkerink kent zijn klassiekers.

Hij is een van de weinige conceptgerichte kunstenaars..

..en is duidelijk wel bezig met zijn toekomst na de kunstacademie.

Een hoogtepunt is het werk van Tanja Engelberts, die met behulp van transparante sheets haar landschapfoto’s van een extra dimensie voorziet. Het is verder een sobere, maar ook heel duidelijke presentatie. Ze zit overigens op de afdeling beeldhouwen.

Fotografie zit krap behuisd in het Arendsmanhuis. Kathrin Tschirner weet het medium voorbij ‘de serie foto’s over een thema’ te tillen. Haar fotografie wordt ingezet als instrument voor studie en visueel statement.

Er is, zoals gebruikelijk op eindexamenshows een hoop eigen/andermans lichaamsverwondering.

Bij Helena Hartmann is het een klein onderdeel..

..binnen een presentatie vol textiele lichamelijkheid.

Bij Biao Xu vullen honderden naakte mensjes de projecties.

Nog een hooogtepunt; de animaties van Karin Westendorp.

Jan Lange gebruikt diaprojectoren als gigantische pixels..

..en projecteert creatief twee beelden door elkaar.

Het nut ervan wordt pas duidelijk als de bezoeker in beeld loopt.
Jan Lange was gelukkig in de buurt om dat te vertellen.

Nog tot 1 augustus is het eindexamen van Artez Enschede te bezoeken.

http://www.artez.nl/Agenda/Expositiemodule/Eindexamenexpo_kunstacademie_Enschede

16 Comments

  1. Helena Hartman is ongetwijfeld fan van Sarah Lucas, maar het werk mistte het venijn en de agressie.

    Tina Hinderink pakte wel de afbeelding van Richter (De titel is ‘Betty’, dus geen Katz), maar maakte er verder gewoon een traditioneel schilderij mee. Weg was de Richter-spanning.

    Het gebrek aan echt inhoudelijk epigonisme zorgt er in ieder geval voor dat er nog eigenheid achterblijft om op verder te borduren na de academie.

    Ook in Den Haag was overigens genoeg leentjebuur gespeeld, maar wat me opviel in Enschede was dat de voorbeelden voor de nieuwe lichting kunstenaars niet van deze tijd waren maar al van een tijdje geleden.

  2. @Popo: dat tuinhuisje van Emin kende ik nog niet. Dank daarvoor. Alleen de typische beeldtaal van Emin ontbreekt in dat tuinhuisje (daarom is het misschien ook niet zo’n ramp dat het in de vlammen van Momart is opgegaan).

    @EvdL: inderdaad bijzonder veel leentjebuur gezien op de KABK.

  3. Misschien is het zijn vriendin wel,misschien wel niet. Toch is een dergelijke liefhebbende reactie minder storend dan een anoniem en nietszeggend ‘geen reet aan’

  4. Ik vind dat nogal een percentiel wat je daar zegt beste Evdl. Who cares of het zn vriendin is?
    Wie zegt dat het een liefhebbende reactie is? Misschien wil hij alleen in dr broekje?
    Is Stefan niet net zo anoniem als ik?
    Wie geeft jou het recht om te beslissen welke reply er het storends is?

    Vragen en meningen, mooi man leven in een vrij land.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*