Recycle Group’s Conversion in Campo Sant’Antonin tijdens de Venetie Biënnale

Foto 1

In 2010 wonnen de piepjonge Russen Andrey Blokhin (1987) en Georgy Kuznetsov (1985) de Kandinsky Art Prize (de Russische Prix de Rome) in de categorie jong talent. Hierop volgend werden ze in 2011 en in 2013 uitgenodigd om deel te nemen aan de Biënnale van Venetië en nu, wederom, zijn ze van de partij. Wat er al niet kan gebeuren als een galerie (Triumph Gallery), het nationaal propaganda apparaat (Moscow Museum of Modern Art) en een handvol sponsors hun krachten bundelen in de promotie (al dan niet terecht) van jong talent…

Foto 2

Het resultaat is in ieder geval verbluffend, een 17e-eeuwse kerk die wordt omgebouwd tot het universum van de Recycle Group. Een universum dat tracht ‘met de kennis van nu’ een beeld van de toekomst te geven: Wat zijn de artefacten die bewaard blijven van onze generatie? Wat bouwen wij nu op? En hoe verhoudt dit zich tot voorgaande generaties?

Foto 3

Conceptueel lijkt het wat op de Paleontologic Plastic’s van Maarten Vanden Eynde, de fossielen van Bill Woodrow eind jaren ’70 en qua sculptuur, de ‘geanonimiseerde figuren’, heeft het ook wel wat weg van Udo Rondinone. Toch is het dit allemaal niet, en dat komt in grote mate door het onderwerp van de Recycle Group; het digitale tijdperk en wat ze hierover te zeggen hebben.

Foto 4

De vraag wordt gesteld naar wat wij nalaten, letterlijk; wat de ‘digital age’ voor archeologische sporen nalaat, en inhoudelijk wat nu precies de waarde is van ditzelfde tijdperk.

advertentie(s)

Foto 5

De apostelen die Recycle Group scheppen, kunnen zo gezien worden als ‘post-apostelen’, de apostelen van het nieuwe woord, niet het woord van de God met hoofdletter G, maar wel de god met die wolk, de God van de ‘Cloud’ en de verbindingen die wij met hem willen maken.

Foto 6.

De ‘reliefs’ uitgevoerd in plastic gaas wat de indruk geeft van een digitaal raster. Het is echter geen digitaal product, maar noeste handenarbeid, pure ambacht. Met tyraps wordt het materiaal gemodelleerd naar de icongrafie van de apostelen die plaatsnemen aan het laatste avondmaal.

Foto 7

De toeschouwer die nog niet in de gaten had dat het digitale tijdperk met al zijn consequenties, het onderwerp is in de installatie conversion, wordt er nog eens nadrukkelijk op gewezen door op de positie van het altaar een gigantische FaceBook F te plaatsen.

Foto 8

Telkens wordt de toeschouwer zo een klein beetje aan het wankelen gebracht en op het verkeerde been gezet: een oude kerk met werk dat hier resoluut tegen in druist, en digitaal werk dat bij nader inzien om ambacht gaat. Deze contradicties zorgen voor een gebalanceerde spanning die de opstelling ten goede komt. De installatie in de kerk is magnifiek uitgevoerd en zonder twijfel zeer indrukwekkend, maar meer dan lichtjes wankelen doe je uiteindelijk niet. Het geheel is wel erg letterlijk, ondubbelzinnig, netjes en onpoëtisch in elkaar gestoken.

Foto 9

Ook hierin verschilt Recycle Group van zijn kunsthistorische tegenhangers: Is het bij Ugo Rondinone het mysterie dat hij om zijn personages weet te scheppen, hetgeen dat aanspreekt en bij Bill Woodraw het spel, het zoeken en de ruwheid van zijn sculpturen die boeien, Recycle Group heeft dat niet. De steigers waaraan de reliëfs hangen zijn geen artistieke, maar hoogstwaarschijnlijk louter een praktische keuze, en naar een betekenis achter het zichtbare hoeft ook niet gezocht te worden, want het is wat het is en wat het is, is overduidelijk.

Foto 10

Hoewel dit ergens als een zwakte bod gezien kan worden, kadert Recycle Group hun thema zo het duidelijkst en maken ze ook hun voornaamste statement: Het digitale tijdperk, het internet in zijn veelheid beschouwd, met zijn ‘cloud’ en zijn digitale identiteit, gezien als een leeg, ondubbelzinnig geheel, waarvan niets overblijft.

Foto 11

De toeschouwer kan dat er uit halen, de vraag is of de kunstenaars juist dit willen communiceren met hun werken… Hoe dan ook, de installatie is zoals gezegd adembenemend, bijzonder vernuftig en verdient zeker een bezoek wanneer de biënnale bezocht wordt.

Foto 12

Foto 13

Conversion van Recycle Group gecureerd door James Putnam is tot 22 november 2015 te bezoeken in Campo Sant’Antonin, Castello, Venetië.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*