- Bij binnenkomst in MU liggen de mosselen van de JUMBO klaar
22 & 23 januari 2016 in MU, twee dagen met lezingen, masterclasses, panels, demonstraties en performances.
mu.nl/nl/exhibitions/body-of-matter-bad-award-special
(Een verslag van Irma Driessen.)
De mosselen liggen klaar om door Špela Petrič uit hun exoskeleton gesneden te worden.
De mosselen worden aan het werk gezet en schrijven – uiteindelijk – een patroon op lampekappen. Tijdens de demonstratie knapte voortijdig een mossel, wat zo mogelijk pijnlijker was dan het lossnijden uit de schelp. Veel gedoe voor een lelijke lamp. Het werk heet niet voor niets Miserable Machine #1. Je houdt je hart vast voor nieuwe machines.
Špela Petrič vindt het hypocriet dat je geen ratten of kikkers mag gebruiken en wel mosselen.
Iemand in het publiek opperde als ethische uitweg het idee om mensen de mogelijkheid te bieden hun lichaam na hun dood behalve aan de wetenschap ook aan de kunst af te staan.
Terug naar het begin: William Myers, curator van Body of Matter, trapt het tweedaagse programma af en lanceert zijn boek Bio Art.
Met op de voorkant Great Grey Owl van Vincent Fournier.
Maarten Vanden Eynde toont werk dat hij maakte over de ecologische situatie genaamd Great Pacific Garbage Patch (1997). Op de foto 1000 Miles Away From Home.
Vanden Eynde stelt vragen bij al die vragen over ethiek aan bio artists, gezien het discutabele gedrag van de mensheid als geheel. Hij is zelf overigens geen bio artist.
Waarom is Homo Sapiens zich op een dag Sapiens Sapiens gaan noemen? Homo Stupidus Stupidus, Maarten Vanden Eynde.
Régine Debatty van We Make Money Not Art beblogt Homo Stupidus Stupidus.
Emma Dorothy Conley, één van de winnaars van de Bio Art & Design Award, werkte met Guus Roeselers van TNO Microbiologie & Systeembiologie aan MSA: the Microbiome Security Agency. Je microben verraden zo mogelijk nog meer over je dan je DNA: waar je was, wat je deed.
Door je handen in papier-maché-achtige objecten in de openbare ruimte te steken kun je DNA afstaan en ‘anoniem’ DNA opdoen om je te wapenen tegen toekomstische privacyschending. Ruis veroorzaken.
Bijvoorbeeld van giraffen.
Emma Dorothy Conley is inmiddels iets liever voor haar eigen bacteriën.
Orion Maxted wil ‘something more engaging than powerpoint’ en bladert tijdens zijn lezing door een pak papier.
Zijn verhaal gaat over netwerktheorie, feedbackloops, input, output, black box, distributie van informatie, algoritmes, systemen.
Hij wil een machine maken van mensen. Zijn doel is om de hive mind in actie te zien. Hij wil niet dat één persoon het denken controleert. In zijn performance The Machine zit een aantal mensen op een podium. Iemand zegt een zin of woord, wat de input vormt voor de persoon naast hem. De buurman interpreteert wat of hoe iets gezegd is en spreekt een nieuwe zin uit volgens een algoritme.
Isolde Hallensleben onderbreekt de lezing en stelt voor om de performance te bekijken, misschien wordt het dan duidelijk.
Fascinerende performance. Orion Maxted gaf nog een performance Human Simulation, die is 5 en 6 februari te zien in DasArts Master Proof Projects.
Isaac Monté vindt dat echte schoonheid van binnen zit, hij transformeerde varkensharten, zelf zou hij een getatoeëerde willen.
The art of deception, Isaac Monté, ook een winnaar van de Bio Art & Design Award.
Charlotte Jarvis werkt al vijf jaar samen met Reinout Raijmakers. Ze nam cellen uit haar darmen en liet ze zodanig manipuleren dat het kankercellen werden. Het bleek heel moeilijk om instituten zo ver te krijgen om mee te werken. Hier kijkt ze naar haar tumor.
Reinout Raijmakers kijkt naar haar tumor zoals die tentoongesteld is bij MU. ‘I’ve given them a throne from which to mock me,’ zegt ze over het werk.
Human Birdwings van Floris Kaayk. Jarno Smeets was de eerste persoon die zelf vloog. ‘There are no rules online,’ zegt Floris Kaayk over dit project.
Nadat hij PhoneBloks, de videopitch voor een modulaire telefoon van Dave Hakkens zag, kreeg Floris Kaayk het idee voor Oscar, een 3D-printbaar modulair lichaam.
‘People want to believe.’
Het sublieme vinden we anno nu misschien niet meer in de natuur zoals geschilderd door Casper David Friedrich of in technologie (de atoombom) maar in het zelf spelen voor god, aldus Hongjie Yang.
Hij presenteerde zijn onderzoek naar esthetiek. Hij creëert ‘semi-human objects, in between the made and the born’. Het meest enge en ontzagwekkende dat hij kan bedenken zijn objecten van jezelf of eigen cellen. Een vaas van eigen botten of een stuk van jezelf, co-evoluërend met je eigen lichaam. ‘I want to make something of myself.’ Uncanny valley.
In de workshop van Agi Haines, de derde winnaar van de BAD-award met haar Drones with Desires, proberen deelnemers een ballon een kleine beweging mee te geven. Emoties en bewegingen kunnen helpen bij acceptatie van drones, robots of andere modellen.
Motor babbling is een proces waarbij een robot kan leren van zijn omgeving. Beetje zoals een baby met zijn beentjes trappelt om zijn omgeving te begrijpen en af te tasten. Bedoeling was om de ballon motor babbling te geven.
Dat bleek moeilijk. Door de helium gingen ze wel omhoog.
Talks & Soup.
Body of Matter – BAD Award Special vond plaats 22 & 23 januari 2016 in MU.
mu.nl/nl/exhibitions/body-of-matter-bad-award-special
MU co-produceerde alle werken behalve de homo stupidus stupidus.
Leave a Reply