Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Harold J. Miossi Art Gallery

Tijdens mijn onderzoek in het Caribisch Gebied ontmoette ik kunstenaars Jorge Gonzalez & Sofia Gallisa in Puerto Rico. Nu ik in Los Angeles ben hoor ik dat zij onderdeel zijn van een groepstentoonstelling in Californië, Topologies of Excess: A Survey of Contemporary Practices from Puerto Rico. Gonzalez laat weten dat hij er zal zijn voor de opening, een panel en ook workshops zal geven. Ik kijk op de kaart waar San Luis Obispo eigenlijk ligt vanaf Los Angeles. Het is een uurtje of vier rijden op de prachtige Highway 1 richting San Francisco en ik heb hier de beschikking over een auto … ik besluit te gaan.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

    Sofia Gallisa Muriente, Asimilar Y Destruir

Sofia Gallisa Muriente is een multimedia kunstenaar die woont en werkt in San Juan (niet aanwezig bij de opening/panel). Momenteel is ze ook co-directeur van Beta Local. Haar werk is geworteld in archieven en documentatie. Het getoonde werk is 16mm materiaal gecorrodeerd met zout die de houdbaarheid van het vastleggen van geschiedenis op deze manier ter discussie stelt.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Jorge Gonzalez

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

    Jorge Gonzalez & Zaida Adriana Goveo Balmaseda

Het werk van Gonzalez valt onder wat we tegenwoordig sociaal design/social practice noemen. Zijn organisatie is Escuela de Oficios waar hij het werken met, documenteren en overdragen van traditionele ambachten die gemeengoed waren voor onze voorvaderen als weven en keramiek in onder heeft gebracht. Hij leert de technieken van de meester ambachtslieden en gebruikt deze in zijn eigen werk door met de oude technieken nieuwe verhalen te vertellen en hij traditie en ambacht vertaalt naar hedendaagse moderniteit. Er is in zijn organisatie ook bewust veel ruimte voor samenwerking met andere kunstenaars, ambachtslieden, historici, academici en een ieder die geïnteresseerd is om te leren, overdragen, documenteren en/of te delen. Gonzalez betrekt de mensen met wie hij samenwerkt ook in zijn tentoonstellingen, zo was Taino ceramist Alice Chevere ook onderdeel van zijn project in het Whitney Museum in New York afgelopen zomer. De materialen die Gonzalez gebruikt komen allemaal uit de lokale natuur. Als hij internationaal werkt onderzoekt hij wat in dat specifieke gebeid aanwezig is aan materiaal en traditionele ambachten en betrekt dit in zijn projecten. Ecologie, toerisme, kapitalisme, landschap, natuur, seizoenen, klimaat zijn belangrijke elementen niet alleen in het werk van Escuela de Oficios maar in het algemeen in Puerto Rico.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

    v.l.n.r.: Curatoren Saperstein, Rosaria en kunstenaars Negroni, Rodriques, Balmasda & Gonzales

Orkanen Irma en Maria bestendigden dit maar het is duidelijk in het werk van de kunstenaars uit Puerto Rico dat dit al minimaal een decennium op hun agenda staat wat ook naar voren komt in het panel waar de aanwezige kunstenaars: Gonzalez, Negroni, Rodriques en Balmasda praten over hun praktijk. Op de vragen vanuit de zaal of de orkanen een impact hebben gehad op het werk van de kunstenaars geven alle kunstenaars aan dat sociale politieke thema’s en zorg om de natuur en gemeenschap iets is wat al veel langer speelt.

In mijn eerdere artikelen over Puerto Rico zie je ook terug dat veel kunstenaars als jaren bezig zijn met werken in hun gemeenschap, met jongeren en met de natuur. Zo verbleef ik in the Room in een gebouw in het hartje van de oude stad in San Juan met zonne-energie, gefilterd regenwater en een groentetuin op het dak. Alle meubels waren van duurzame materialen, vaakdoor kunstenaars gemaakt. Veel kunstenaars en kleine kunst initiatieven in Puerto Rico werken samen en/of ondersteunen elkaar dat valt echt op. Kunstenaars en initiatieven proberen met hun werk en projecten een verandering teweeg te brengen in hun naaste omgeving. Op een bredere schaal doen ze dat ook door ons de kijker met hun werk de wereld op een andere manier te zien en daar dan ook anders in te gaan staan, zoekend naar meer samenhang en een duurzame samenleving te creëren.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

    Juan Alberto Negroni, Caribe/Patio/Playground

Juan Alberto Negroni woont en werkt momenteel in Texas en werkt vooral met hergebruikte materialen in zijn installaties.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Monica Rodriguez installatie

Monica Rodriguez woont en werkt in Los Angeles. Haar installaties zijn het resultaat van onderzoek naar specifieke historische gebeurtenissen. Ze stelt de manier waarop deze gedocumenteerd, geïnterpreteerd en gerepresenteerd worden ter discussie.

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

Topologies of Excess @ Harold J. Miossi Art Gallery

    Zaida Adriana Goveo Balmasda, installatie

Ook Zaida Adriana Goveo Balmasda werkt net als Gonzalez in en met de gemeenschap met lokale materialen en traditionele ambachtelijke technieken, in haar geval vooral kantklossen. In deze tentoonstelling werkte ze ook samen aan een werk met deelnemers in een workshop.

Rijdend op Highway 1 begrijp ik de interesse van instituten hier in Californië wel in kunstenaars die met deze thema’s bezig zijn. Ik reed 4 uur heen en 4 uur terug door het gebied wat we allemaal uit het nieuws kennen van afgelopen najaar. Waar enorme uitgestrekte gebieden in brand stonden die het landschap en alles wat daarin gebouwd was verwoestten. Steden als Paradise brandden volledig tot de grond toe af, de bewoners verloren alles wat ze hadden. Maar nu een aantal maanden later zie ik een adembenemend glooiend landschap met schakeringen van helder groen. Dit is niet de eerste keer dat ik Highway 1 rijd en het was altijd indrukwekkend maar wel vooral geel, bruin, droog en vaak dor. Ik heb het nog nooit zo overweldigend groen, fris en zo vibrerend gezien. Ik herinner me dat toen ik in Puerto Rico rond reed we daar ook over spraken, men vertelde dat de bomen na de orkanen voor zover ze nog overeind stonden geen bladeren meer hadden en het eiland kaal was. Een jaar later toen ik daar was, voor het eerst, vroeg ik me af waar dan? In mijn ogen was het dicht begroeid en ontzettend groen. Ik realiseer me in zo’n landschap altijd hoe klein en onbeduidend we zijn als mens zijn in het groter geheel van een miljoenen jaar oude natuur. Wat hier en ook in Puerto Rico door de mens en technologie was neergezet werd voor een groot deel volledig en onherstelbaar vernietigd, maar de natuur herstelde zich zelf autonoom in korte tijd met een veer- en groeikracht die ongelooflijk en bovenmenselijk is.

Kunstenaars: Jorge Gonzalez, Juan Alberto Negroni, Zaida Balmaseda, Natalia Lassalle-Morillo, Monica Rodriguez, Sofia Gallisa Muriente en Amara Abdal Figueroa. Curatoren: Mariola Rosario & Emma Saperstein.

Nog te zien tot 24 februari, 2019.
Topologies of Excess
Harold J. Miossi Art Gallery
Cuesta College Campus
building 7170
Highway 1, halverwege tussen San Luis Obispo en Morro Bay
P: +1 805 546 3202
E: gallery@cuesta.edu

Sasha Dees
About Sasha Dees 192 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*