Atelier Charl van Ark

In aanloop naar de tentoonstelling in Emergent, Veurne, opening zondag 27 oktober 15:00 uur door Philippe Van Cauteren, – de dubbel Zwiefall samen met Ante Timmermans belooft een klapper van het jaar te worden -, was ik ook in Charl van Ark’s prachtige huis/atelier in zijn thuishaven Enschede.

Ik ben sinds jaar en dag buitengemeen begeesterd door het werk van Charl van Ark, volbloed kunstenaars kunstenaar. Dat komt door artistieke verwantschap: het werk van Charl is werk dat ik in zekere zin ook zelf had willen maken. Fan based marketing – altijd goed als enthousiasme onbevangen gedeeld wordt maarrr alleraardigst als ergens ooit ook een argument of wat te berde gebracht wordt waarom dat werk zo goed is. Liefst een argument als van gewapend beton. Alsof dat zou kunnen.

Opbouw Zwiefall Emergent, Ante Timmermans en Charl van Ark dialogisch verweven alsof het zo hoort te wezen. De liefhebber loopt het water in de mond.

Graag denk ik weg te komen als antwoord op de vraag waarom is dat zo goed? met ‘Dat kun je toch zien’ of ‘Ga maar kijken.’ Uiteindelijk komt het daar op neer. Het je ne sais quoi dat ten grondslag ligt aan de esthetische ervaring verwoorden anders dan met platitudes valt nog niet mee.

advertentie(s)

Het is de aangename slordigheid en speelsheid, beeldend gevat in ruimtelijke ernst, degelijkheid zelfs, die de tastende maker richting heeft gegeven. Het is abstract beeldend werk dat veeleer is dan dat het verwijzend is. Er zit geen omslachtig extra in dat wat je ziet. Het is schilderkunst pur sang, zelfbewust, zelfverwijzend, heel veel leegte en openheid ook.

Hier geen ironie of terugtrekkende relativering. Dat maakt het haast niet van deze tijd. Waar ik het werk als romantisch duid gaat het daarover – het durft in alle terughoudendheid direct te zijn.

De werken van Charl van Ark bestaan uit detail en eindeloze kruisverwijzing. Als voorbeeld bovenstaand werk Geluk – mooie titel ook.

De detaillering toont zich in het echt – de werken zijn stapelingen van ‘fouten’: krasjes, deuken, gaten, vlekken. De kruisverwijzingen zijn onderling, herhaling van zetten en voor wie het weet ook naar buiten: bronbestand foto van (atelier, plek) danwel dat atelier of die plek zelf. Het heeft een hoge mate van reflexiviteit en zelfverwijzing. Eenmaal een beetje vertrouwd met het oeuvre kun je de diversiteit proeven; gecontroleerd toeval.

Het aangename, het schone en het verhevene (sublieme), Charl van Ark zit aan de kant van de Kunst met een Hoofdletter, die inzet heeft het. Modernisme zonder post. Directe zaken. Geen flauwekul. Aangenaam klassiek. Hier geen modisch geklier of twisten over smaak. Werk dat staat als een huis.

Uniciteit en eigenheid in strikt eigen signatuur, tegelijkertijd zonder persoonlijke toets, met alle ruimte voor twijfel, traagheid en oponthoud, pas op de plaats. Sommige werken ontstaan in tien jaar.

Was sich liebt das neckt sich. Vaak ben ik kritisch over werk waar ik bij betrokken ben of dat ik mij aantrek. Dat heb ik hier nauwelijks. Voelt heel goed. Uitleggen waarom het werk van Charl zo goed is, zonder omhaal of nodeloos moeilijk doen, hoe doe je dat? Ik denk erover na maar ondertussen deel ik met plezier mijn enthousiasme voor dit grote/grootse werk.

Aanstond in Emergent, Veurne, grote dubbel Ante Timmermans en Charl van Ark, Zwiefall. Waarvan hier later uitgebreid verslag.
emergent.be/nl/Artistiek/Tentoonstelling/Id/302/Ante-Timmermans-Charl-van-Ark-ZWIEFALL

En een klein deel van het indrukwekkende oeuvre van Charl van Ark:
artagentorange.com/shop/charl-van-ark

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4784 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*