Publieke kunstwerken in Otrabanda, Curacao

Fundashon Ser’i Otrobanda, opgericht door Kurt Schoop in 2012, heeft de afgelopen jaren diverse kunstenaars zoals Ailsa Anastatia, Avantia Damberg, Blend Curacao, Cyro Abath, Francis Sling, Garrick Marchena, Jhomar Loaiza, en anderen op het eiland opdracht gegeven voor om werken voor de wijk Otrabanda (Willemstad) te maken als onderdeel van hun Kaya Kaya Streetparty.

Een festivaldag met muziek, theater, kunst, eten, dans etc., met en voor lokale bewoners. Voor wat betreft kunst is er een mix van pop-up galeries voor de avond in leegstaande panden en opdrachten – ik begreep ongeveer vijf per festival – voor permanente muurschilderingen en installaties in de wijk. De organisatie zoekt hiervoor sponsoring in de buurt bij lokale tandartspraktijk of advocatenkantoor, bij bedrijven zoals Ennia verzekeringen. De Antiliaanse Verffabriek e.a. geven ook sponsoring in natura (bouwmaterialen, verf, etc.). In overleg met de lokale woning bouw (FKP) worden ieder festival ook een aantal huizen opgeknapt deze zomer waren dat er 30. (dolfijnfm.com/fkp-knapt-30-huizen-op-voor-kaya-kaya/)

Foto’s: (namen van de kunstenaars staan bij de foto’s als ik ze weet)

Ailsa Anastatia

advertentie(s)

Avantia Damberg

BLEND Creative Imaging

Carlos Blaaker

Giovanni Abath

Francis Sling

Garrick Marchena

Haas Hahn

Isabel Bérénos

Jhomar Loaiza

Merly Trappenberg

Recycleband van Omar Sling in pand met muurschildering van Garrick Marchena

Sasha Dees
About Sasha Dees 216 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

6 Comments

  1. Street art, meestal al best saai, nu (enkele uitzonderingen daargelaten) van een bedroevend niveau. Wat is de meerwaarde voor Trendbeheer?

  2. Ha RVC juni 86 natuurlijk is het maar de vraag wat een meerwaarde is voor trendbeheer of de rest van de mensheid. Streetart is beyond boring. Soms worden dingen in de publieke ruimte net kunst. Sasha houdt nu temp domicilie te Curacao en zij deelt wat zij tegenkomt. In dit geval beeldverslag/impressie van Kaya Kaya Streetparty. Kunst in de publieke ruimte aldaar. Dat kan niet je ding zijn, is ook niet helemaal mijn ding. Maar past breder genomen prachtig in des Dees’ queeste allover het caraibisch gebied en verder – zie https://trendbeheer.com/tag/standplaats-caribisch-gebied/

    Overigens schrijft Sasha Dees momenteel aan een boek, te publiceren begin volgend jaar(?)

  3. Goede boektitel wel: ‘Beyond boring’. Het probleem reikt wat verder dan de lokale straatkunst. Komt er af en toe van de winderige eilanden goddelijk geinspireerde muziek, of zomaar op rij twee Nobelprijswinnaars voor de literatuur, met de beeldende kunst wil het daaro maar niet opschieten. Tenzij je net als de fondsdirecteur de bandbreedte van het autonome smaakoordeel weet op te rekken, want kolonialisme. Lees deze Pontzen er nog eens op na.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/tropische-cliches-te-over-bij-caribische-kunst-in-zwolle~b7f39e66/. Het zal vast met het onderwijs te maken hebben.

  4. Wel mooi wat je uit de oude schoenendoos weet op te diepen heer Sissingh. En dat terwijl De Fundatie toch bekend staat om zijn goede smaak en zeden. Pontzen kijkt er dwars doorheen. Maar geen idee wat dat met het onderwijs te maken heeft.

    Jeroen Bosch – Beyond Boring
    Fragmenten uit de dagboeken van een Erkend Kunsthater. Genomineerd voor de NS Publieksprijs. Nu bij een ISBN bij u in de buurt.

  5. Dat onderwijs is er niet toch? Al las ik ooit iets over een vooropleiding voor de Rietveld op Aruba. Kunst gedijt enkel en alleen in een kritische omgeving en onderwijs is absoluut noodzakelijk om kritische vaardigheden aan te leren. Zo moeilijk is dat overigens niet. Het is daardoor niet altijd even gezellig en/of inclusief. Kritiekloos over kunst schrijven is de grootste vijand van de kunst.

  6. Dat laatste klopt ten dele: er is geen “officieel” kunstvakonderwijs op de Nederlandse Caribische eilanden maar bijvoorbeeld wel op Jamaica en Martinique. Tegelijkertijd doen het IBB op Curaçao en Ateliers’89 op Aruba al jaren goed werk en hebben veel talent voortgebracht dat in Nederland kunstvakonderwijs volgt of heeft gevolgd, vaak KABK, Rietveld , HKU en Willem de Kooning. Dat zal je toch niet ontgaan zijn? Talent als Quentley Barbara, Natuscha Croes? Waarom op de Nederlandse eilanden geen en opende Engelse en Franse eilanden wel kunstvakonderwijs is, daar lopen de meningen over uiteen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*