Eindejaarslijst NP

Stroopjaar deel twee. Ondanks alle ongemak toch nog behoorlijk productief.

On Spam, Comment Spam #115
Handgezaagde populierenmultiplex, lakverf, gepoedercoate aluminium en electronica, 2021.

Van de AkzoNobel Art Foundation kreeg ik de opdracht een bewegende sculptuur te maken voor haar vijfentwintig, inmiddels zesentwintig, jarig bestaan. Dat was dan weer wel een voordeel van deze coronatijd, er was ruim tijd voor technisch experiment en kwam ik tot iets dat ik anders niet had kunnen maken. Het openings/tentoonstellingsverslag houdt u nog van mij tegoed (schande, excuus!).

Tijdens kantooruren te zien: Artfoundation.akzonobel.com/exhibition/26

Eindejaarslijst NP

Een ander persoonlijk hoogtepunt was de site-specific installatie die ik maakte bij Omstand in Arnhem. Trapje op trapje af in de brandende zon.

Eindejaarslijst NP

On Spam, Comment Spam #109-#114, handgezaagde populierenmultiplex en lakverf.

Trendbeheer.com/2021/06/29/geen-daden-maar-woorden-omstand/

En inmiddels is uw correspondent bezig aan twee nieuwe series werk -klein en groot groter grootst- samen met Petra van Noort maar daarover later meer.

https://www.instagram.com/petra_van_noort/

Boek van het jaar

Gisteren kwam Jeroen Bosch ‘m persoonlijk brengen, in metalieken bubbel-envelop. En wat een pil! Sasha schreef in 2018 een dertigtal artikelen over haar reis onder de noemer Standplaats Caribisch gebied. In haar boek duikt ze nog meer de diepte in, een enthousiasmerend geschreven reisgids en toolkit ineen. Voor het eerst zijn de kunstwerelden in het gebied in kaart gebracht en toegankelijk gemaakt.

En het werkt. Achter de schermen, als boekhouder van Stichting Trendbeheer, zag ik de afgelopen maanden al het een en ander aan verkopen voorbij komen. Het boek gaat de hele wereld over en er zijn inmiddels honderden exemplaren gekocht. Door kunstliefhebbers, tentoonstellingsmakers, kunstenaars, instituten, academies en universiteiten. Waanzinnig om te zien hoe Sasha -ze maakte van het volgen van haar nieuwsgierigheid haar beroep- bijna drie jaar aan reizen, 800 interviews en duizenden foto’s weet te bundelen tot een kloek boek van bijna 300 pagina’s dik. Een heel diepe buiging! Ben meteen begonnen met lezen, dat houdt u nog van mij tegoed.

Voor € 30 zelf bestellen doet u hier: Trendbeheer.com/sashadees/

Kunstwerk van het jaar zag ik in de tentoonstelling van het jaar

Marcha van den Hurk @ Stedelijk Museum Schiedam in de stad

Het bovenste zinnetje las ik op de ochtend van de huidige lockdown en zit sindsdien vastgebeiteld in mijn hoofd. Geweldig project Marcha van den Hurk met Amira, Andrej, Annelotte, Elly, Etiënn, Feras, Freerk, Jeffrey, John, Marianne, Max, Mirjam, Moes en Sandra.

“Ooit begon Marcha als hardcore beeldhouwer/installatiebouwer maar sinds een een verblijf in Berlijn werkt ze steeds meer samen met mensen van buiten de kunstwereld. Vaak mensen die wat minder de wind in de zeilen hebben. Zo is ze al jaren betrokken bij de Pauluskerk in Rotterdam. […]

[…] Aan veel van de werken is door meerdere deelnemers tegelijk gewerkt, ze schieten alle kanten op en zitten propvol grappen, verdriet, dromen, verlangen, angst en geweld. Uiteindelijk is het Marcha van den Hurks talent als installatiemaker die er voor zorgt dat de som der delen een gesamtkunstwerk wordt.”

Trendbeheer.com/2021/12/24/marcha-van-den-hurk-stedelijk-museum-schiedam-in-de-stad/

Tentoonstelling van het jaar 2

Eindejaarslijst NP

Helaas zag ik alleen de opbouw van deze strak uitgevoerde atelierpresentatie/tentoonstellingsperformance. Tijdens de show werden er voor het publiek ook gerechten op sokkel gepresenteerd en gegeten. Inmiddels zit de horeca alweer op slot. Stroperig jaar deel 2.

“De corona überkneiter van deze pandemie is toch wel Feed Me van Lisa Blaauwbroek. Daarin tekende ze elke dag dat de horeca gesloten was voor publiek een gerecht dat ze die avond wel zou willen eten. Wie het voor haar bestelde bij een bezorgrestaurant kreeg in ruil de originele tekening. Een bescheiden actie om de horeca te steunen met dagelijkse discipline uitgevoerd. Aanstaande zondag, 8 augustus, zijn alle tekeningen voor het laatst bij elkaar te zien voor ze naar hun nieuwe eigenaars gaan.

Tijdens de horecasluiting speelde Feed Me zich af op Instagram, door Lisa gebruikt als podium en marktplaats ineen. En hoewel online al supergoed, zijn de tekeningen in het echt nog wel even een paar tandjes beter. Dan zie je pas echt hoe ongelooflijk verfijnd het allemaal getekend is.

109 maaltijden op rij leiden als vanzelf tot bijzondere anecdotes en Blaauwbroek kan er smakelijk over vertellen. Dat elke dag een bezorgmaaltijd, ze at er 92, behoorlijk lui maakt bijvoorbeeld. Dat wanneer een tekening niet werd geruild ze zelf wat moest gaan koken, ze zich daar niet meer toe kon zetten en dan zelf maar wat bestelde.[…]”

Trendbeheer.com/2021/08/04/lisa-blaauwbroek-feed-me-kunst-complex/

Tentoonstelling van het jaar 3

Eindejaarslijst NP

Hoe heerlijk was dat, ouderwets de paden op de lanen. En bij binnenkomst vloog het zelfbouwvliegtuig van Joost Conijn u tegemoet.

“Bijzondere biënnale tentoonstelling op het terrein van de Heilige Drienhoek in Oosterhout, zo genoemd naar de drie actieve kloostergemeenschappen die er gevestigd zijn. Schitterend gelegen, en met 100 hectare aan landgoed bijzonder geschikt voor buitenbeelden, oud-De Pont directeur Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans hebben er een tentoonstelling gemaakt rond het thema Hoop. Het kloosterleven van alledag gaat gewoon door en een deel van de gebouwen mag bezocht worden (mondkapje op).”

Trendbeheer.com/2021/07/14/kunst-in-de-heilige-driehoek-oosterhout/

Website/App/#Coronahobby van het jaar

Eindejaarslijst NP

Knettergestoord wordt je van eindeloos dezelfde cirkeltjes muziek waar Spotify en YouTube je elke dag doorheen loodsen. Totdat Jeroen Bosch me wees op Bandcamp. Ouderwets struinen als in een platenwinkel. Alles kan gekocht worden, voor ieder wat wils in de smaken digitaal en/of cd en/of cassettebandje [Real G’s Rock Tapes!] en/of vinyl. Plus het grootste deel van het geld komt rechtstreeks terecht bij de makers. Daardoor is het voor muzikanten ook een erg aantrekkelijk verkoopkanaal. Tijdens één dag Bandcamp ontdek je meer nieuwe muziek dan in tien jaar YouTube.

Bandcamp.com

Voor het eerst van mijn leven een platenspeler gekocht en meteen maar zelf eenplatenkast in elkaar geklust. Ook wel eens fijn, zelfbouw maakplezier met als enige verplichting iets fijns voor thuis. Het houdt de boel behapbaar tijdens lockdown, schoolsluiting en avondklok (ja, die hadden we ook nog).

Eindejaarslijst NP

Plaat van het jaar

Eindejaarslijst NP

Wiki, Half God. Verhalen uit New York, voor een groot deel uit het leven van de zevenentwintig jarige rapper gegrepen. Opium voor je oren.

Luisteren en koop doet u natuurlijk op: Wiksetnyc.bandcamp.com/album/half-god

Stripboek van het jaar.

Eindejaarslijst NP

“Meesterwerk van Derf Backderf. De striptekenaar begon ooit vrij luchtig over zijn leven als punkrocker en vuilnisman. Het boek over zijn middelbare schoolvriend, de begin jaren negentig opgepakte lustmoordenaar Jeffrey Dahmer was al een stuk serieuzer ingestoken. In Kent State duikt Backderf in het Amerikaanse studentenprotest tegen de Vietnamoorlog van eind jaren zestig/begin jaren zeventig en hoe dat op een plattelandsuniversiteit op gruwelijke wijze uit de hand loopt.

Dat er iets goed fout gaat lopen lees je al op de kaft. Het is vooral de aanloop er naartoe, waarin je leest en ziet wat er kan gebeuren wanneer een overheid zich uit angst tegen de eigen burgers keert. In dit geval studenten, maar in Amerika ging het er -zeker in die tijd- minstens zo hard aan toe richting de zwarte burgerrechtenbeweging. Wat betreft die angst voor verlies aan macht en invloed is er de afgelopen vijftig jaar opmerkelijk weinig veranderd.”

Trendbeheer.com/2021/02/25/derf-backderf-kent-state-four-dead-in-ohio/

Eindejaarslijst NP

Op naar coronajaar 3 (The final chapter? Vermoed van niet).

Hartelijke groet & proost!

Niels.

About Niels Post 3580 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*