De culturele sector mag nog steeds niet open maar binnen de nieuwe regels zijn er creatieve oplossingen mogelijk. Alle winkels, dus ook galeries want die verkopen kunst, mogen weer open. Pleintheater besloot hier creatief op in te springen en heeft in hun eetlokaal (open voor take out) een pop-up galerie geopend waar prints van het digitale werk van kunstenaar Jaehun Park te koop zijn en de video installatie is te zien in een aparte ruimte voor maximaal 6 mensen die op voldoende afstand zitten.
Videoruimte (foto’s: Jaehun Park)
Ik volg de praktijk van Park al enige tijd op sociale media en toog vandaag op de fiets naar Amsterdam Oost om EVENT HORIZON te zien (mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds).
Het kan dus gewoon weer kunst zien en ervaren, heerlijk!
Het werk van Park gaat over hyperkapitalisme, de oorsprong en de gevolgen hiervan. Een onderwerp waar ik zelf ook veel interesse in heb en ook met de discussie over ethiek die altijd achteraf pas gevoerd lijkt te worden. Park maakt digitale werken, grote 3S video simulatie installaties en van de beelden maakt hij ook prints zoals die hier ook te zien zijn en via zijn galerie Bradwolff Projects verkocht worden op kunstbeurzen als Photo Basel, Unseen, etc.
Park is geboren in Zuid-Korea en reflecteerde in zijn werk in eerste instantie op het hyperkapitalisme in Korea onder de invloed van Amerika. Park maakt zijn werk met software uit de game-industrie. Het eerste beeld in de video installatie komt van de ontwerper van Nintendo die het baseerde op het gevoel van ruimte (3D) die de architectuur van de tempels in Kyoto bij hem opriepen. Toen Park me dat zo vertelde moest ik terugdenken aan mijn bezoek aan die tempels in Kyoto jaren geleden, zou die link nooit gemaakt hebben maar realiseer me hoe reëel dat gevoel is.
Park is ook geïnteresseerd in stenen. Zo vertelt hij me over zijn vader die hem als kind altijd al stenen liet zien en wat hij daar in terug zag. Hoe de wereld bestaat uit steen en mineralen en de symboliek en waarde die aan stenen en mineralen gegeven wordt in Azië. In het videowerk zien we vijf stenen, vier die hun oorsprong hebben in de vier continenten en een steen die gevonden is in de ruimte.
In latere beelden zien we hoe we als mensen de ruimte annexeren, het gebruik van plastic, de gevolgen van oorlog over macht en grondstoffen (olie) in het midden oosten (Syrië), energie, chemisch afval en de gevolgen die het heeft op ons klimaat. Sommige beelden doen denken aan DNA en molecuulroosters en hoe objecten daardoor uit elkaar vallen, ineen storten, aangevallen worden en kunnen veranderen, actie, reactie en hoe we daar al dan niet invloed op hebben en zijn we ons wel bewust van de gevolgen van wat we in gang zetten?
- (even klikken naar een nieuw window voor video documentatie)
In Nederland doet Park nu onderzoek naar het ontstaan van kapitalisme en de rol die Nederland en Europa daar in speelden in de afgelopen eeuwen. Zo was de eerste beurs in Venetië die handelde in leningen, het eerste beursgebouw was in Antwerpen in 1531 voor obligaties en leningen. In 1602 was de V.O.C. in Nederland het eerste bedrijf ter wereld wat aandelen uitgaf waardoor Amsterdam zich als de bakermat van de aandelenhandel ontwikkelde.
Voor een volgend project verteld Park me dat hij onderzoek wil gaan doen naar de Nederlandse baksteen in Ghana. In de koloniale tijd, de oorsprong van kapitalisme, werden bakstenen gebruikt als ballast in de schepen op het traject van Nederland naar Afrika. De bakstenen werden daar weer gebruikt om opslagruimtes te bouwen voor de handel in mensen en grondstoffen (goud, ivoor, specerijen) die verscheept en verhandeld werden in het Caribisch gebied, Zuid- en Noord-Amerika en Europa.
Jaehun Park is een digitale beeldhouwer, animator en simulator. Hij gebruikt 3D-computer gegenereerde beelden om gefabriceerde realiteit in de virtuele ruimte te onthullen. Zijn artistiek onderzoek gaat vooral over de menselijke impact op het ecosysteem van de aarde veroorzaakt door hyperkapitalisme en de eindeloze verlangens en hebzucht van de mensheid. In zijn 3D-simulatie reflecteert hij diep op de gewone objecten met kapitalistische allegorie en de ruimte die verband houdt met de rituele structuur van reclame en consumentisme in de digitale ruimte. En deze bijproducten van hyper kapitalistisch genot, machinebeschaving en gesimuleerde beelden van rampspoed ontvouwen zich tot het helse landschap en het post-apocalyptische landschap. Hij is afgestudeerd aan de afdeling Schilderkunst (BFA / MFA) aan de Seoul National University en heeft een Master in Artistiek Onderzoek (MA) van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK). Hij woont en werkt in Amsterdam.
Publicatie:
Real-Time Limbo
ISBN 979-1167560551
Prijs: 20 euro
De publicatie is een compilatie van kunstwerken en artistiek onderzoek geproduceerd in Nederland tussen 2018 en 2021 door Jaehun Park mede mogelijk gemaakt door Korean Culture and Arts Committee.
Nu te zien
Tot 1 februari 2022
EVENT HORIZON
Pleintheater
Sajetplein 39
1091 DB Amsterdam-Oost
Tickets: 8.50 / 3.50 stadspas
Tijdslot reserveren, mondkapje op, en vaccinatie of negatieve covid test laten zien verplicht.
Binnenkort te zien
6 februari – 12 maart 2022
RITUAL FOR THE NIGHT
Bradwolff Projects
Oetewalerstraat 73
1093 MD Amsterdam-Oost
Leave a Reply