De Bijlmer is decennia lang achtergesteld door de Centrale Stad ook als het gaat over kunst en cultuur. Brengen we overal in de stadsdelen van Amsterdam kunst en cultuur bij u thuis (op loopafstand) is de infrastructuur voor kunst en cultuur in de Bijlmer nog bij lange na voldoende zeker ook gezien het aantal inwoners.
Naast het Bijlmerparktheater (podiumkunsten), Imagine IC (erfgoed/archief) en CBK Zuidoost (galerie, educatie en kunstuitleen) is er versterking bijgekomen van OSCAM (hedendaagse kunst) en Foundation (hip hop academie) die beiden, wachtend op een permanent verblijfm in pop-ups zitten in winkelcentrum de Amsterdamse Poort. Het is het weekend van de museumnacht, ik ga op verkenning…
Om 7 uur arriveer ik bij “Masterpiece?’ in OSCAM als de rolluiken omhoog gaan. Marianne Duff, oprichter, kreeg het voor elkaar om hier zeven uur lang een heuse Rembrandt tentoon te stellen. Opzienbarend en uniek, want anno 2022 presenteren wij erfgoed objecten in klimaat (vocht en temperatuur) gecontroleerde, zwaar beveiligde en gerestaureerde monumentale koloniale panden in de Centrale Stad. Dat een Rembrandt hier in de Amsterdamse Poort in een pop-up ruimte in het winkelcentrum in de Amsterdamse Poort te zien is een precedent! Tja, denk ik, en waarom ook niet? Erfgoed overleefde immers eeuwenlang (sommige objecten zelfs miljoenen jaren, denk aan de schedel van de Javaanse mens) zonder al die criteria waarvan we nu anno 2022 beweren dat de objecten niet zonder kunnen bestaan (het excuus om door ons geroofde kunst niet terug te geven).
Rembrandt, ‘Anatomische les van Dr. Deijman’ (1656), is in bruikleen van het Amsterdam Museum en was te zien naast AiRich, ‘Emmanuel Ohene Boafo’ (2022), in bruikleen van ITA. Over het samenbrengen van deze twee werken is er een panel over de definitie van ‘meesterwerk’, en wanneer en waarom wordt iets een meesterwerk? Mogen we er naar toe lopen vragen we de meneer in uniform die erbij staat: Dat mag, het werk, waarin heel toepasselijk een overleden gevangen genomen kruimeldief uit Gein ten tijde van Rembrandt geportretteerd is, zo vernamen we tijdens het panel, blijkt niet te verkruimelen bij de aanblik van bewoners en bezoekers (zoals ik) hier in de Bims!
Op naar de volgende stop. ‘The Third Dimension’ samengesteld door curator Renske de Jong, is de tweede solotentoonstelling van Patricia Kaersenhout bij CBK Zuidoost. Te zien in de extra ruimte van de organisatie in een van de vele leegstaande kantoren in Zuidoost. “De politieke rode draad in haar werk roept vragen op over de bewegingen van de Afrikaanse diaspora en de relatie met feminisme, seksualiteit, racisme en het slavernijverleden. Ze beschouwt haar kunstpraktijk als een sociale. Met haar projecten geeft ze kracht aan (jonge) mannen en vrouwen van kleur en ondersteunt ze gemarginaliseerde mensen.” Voor wie Kaersenhout pas heeft leren kennen door het werk ‘Guess Who is coming to dinner too’ te zien bij de Appel in 2019 en in 2021 gezamenlijk aangekocht door SMA, Frans Hals, Centraal Museum en van Abbe, is dit naast nieuw werk een goede gelegenheid om (ook) kennis te maken met ouder werk (2010/2011) van deze gevestigde kunstenaar (https://www.pkaersenhout.com/).
Ook hier te zien ‘CommUnion’ met werk van opkomende kunstenaars Rabi Bah, Yohannes Henrikkson, Jean-Marie Milongo en Alyson Sillon allen verbonden met Foundation. De werken in de tentoonstelling reflecteren op de ‘dance cyphers’ – een cirkel van mensen waarin individuen bij toerbeurt zichzelf uiten door middel van dans zoals we dat kennen uit hip hop cultuur maar ook uit oude culturele tradities uit bijvoorbeeld Afrika. Bij ‘dance cyphers’ communiceren de performers en toeschouwers met elkaar en vindt er fysiek kennisoverdacht plaats vanuit de eeuwenoude geschiedenis en evolutie van dans. Curator: Sandra Roberts.
Dansen konden wij, het publiek, zelf ook op de bezielde klanken van DJ John Agesilas (oprichter Foundation en (mede)oprichter Summerdance Forever). Gratis toegang, betaalbare drankjes voor 1 euro 50 en gratis snacks onderstreepte alleen het gevoel van gemeenschap. Heerlijk, een feestje (letterlijk en figuurlijk)! Het deed me denken aan feestjes in kelders in New York voor de terugkeer van de Cabaret Law in 2017.
Om mijn Bims weekend compleet te maken ga ik op zondag naar Big Art wat na de laatste editie in 2018 weer terugkeerde in de Bijlmerbajes, althans wat er nog van over is. Twee verdiepingen met grote kunstwerken waaronder van onze eigen Niels Post met Petra van Noort, woot wooot!
Na al die kunst in het rauwe gebouw zonder verwarming, smaakt de warme chocomelk en stuk spekkoek. Hier nog wat foto’s van werken die het artikel van Niels zelf niet haalden!
Nieuwsgierig geworden naar de Bims? Ga vooral langs bij genoemde (en andere) kunst- en cultuu organisaties die daar hard aan de weg timmeren. Slechts een metroritje van je stoep, zie je kunst, neem je deel aan gesprekken, volg je danslessen, etc.
OSCAM Open Space Contemporary Art Museum
Amsterdamse Poort
Bijlmerplein 110-111, 1102 DB Amsterdam
(metro 54, halte Bijlmer Arena)
Website: https://www.oscam.nl/
Foundation Amsterdam Hip Hop Academy
Amsterdamse Poort
Bijlmerplein 141, Amsterdam
(metro 54, halte Bijlmer Arena)
Website: https://foundation.nl/
The Third Dimension & CommUnion nog tot 20 november
CBK Zuidoost
Hettenheuvelweg 8, 1101 BN Amsterdam
(metro 54, halte Bullenwijk/IKEA)
Website: https://www.cbkzuidoost.nl/tentoonstellingen/nu-en-verwacht/the-third-dimension-patricia-kaersenhout/
Big Art
Bijlmerbajes
(metro 53/54/51, halte Spaklerweg)
Website: https://bigart.nu/
Leave a Reply