You may also like...

9 Responses

  1. Jack Segbars says:

    Ietwat opgeblazen om de huidige Nederlandse politieke situatie te verbinden met een akkefietje met een directeur en voorzitter van een prijsuitreiking. Kunstenaars ego’s blijven groot en opgeblazen, daarin dus niets nieuws.

    Wel interessant dat er gewezen wordt op de informele verknoping van posities die het geheel van het kunstbedrijf vormgeven. Natuurlijk zijn die prijsuitreikingen niet koosjer, belangenloos, democratisch en transparant. What’s new?
    Wat wel nieuw is, is dat er iemand een stelling in neemt. Verbazingwekkend dus hoe hij het dan tot nu toe zo ver heeft weten te schoppen met zo’n houding.

    Maar dat hierin een pre-fascistische tendens tot uitdrukking komt?
    Hallo!!

  2. RM says:

    Mijn Duits is op zijn best gezegd matig en een aantal opmerkingen van Peter Friedl gaan daarom bij eerste lezing boven mijn pet, maar de algehele strekking is wel duidelijk en een aantal door Friedl genoemde feiten is wel een wenkbrauwfrons waard.
    Ik ben wel benieuwd naar de reacties van het Stedelijk in deze. En natuurijk of Francis Alÿs dan inderdaad ‘de nieuwe Vincent’ wordt.

  3. Jack Segbars says:

    Ja, laten we een ‘ zullen we eens opletten of Francis Alÿs het inderdaad wordt na het opmerkzaam maken van Peter Friedl van enige onrechtmatigheden in de procedurele gang waarna hij zich terugtrok’ vigilante opzetten?

  4. Maarten says:

    @JS
    “Wat wel nieuw is, is dat er iemand een stelling in neemt.”

    Paranoïa is helaas nauwelijks een stelling te noemen, vrees ik.

  5. JB says:

    Op pagina twee maakt Friedl vrienden met Stedelijk directeur Gijs van Tuyl:

    “Der Stedelijk-Direktor hat das Gespräch mit mir beendet, indem er aufsprang und schrie, er sei im Zweiten Weltkrieg aufgewachsen.”

    Hoe dol heeft Friedl het gemaakt? Is dit een frisse manier van vuile was buiten hangen? Hoe moet het Stedelijk/The Vincent reageren op de beschuldigingen van Friedl? Moet ze wel reageren?

  6. JB says:

    Jetzt antwortet Gijs van Tuyl, Direktor des Stedelijk, auf die Vorwürfe – und schlägt zurück: Friedl sei “kindisch”, “rüpelhaft” und hätte “Angst, zu kurz zu kommen”.

    “Peter Friedl ist ein Mensch mit einer verknitterten Seele”

    “[…] er hat sich wie ein Querulant aufgeführt. Was meine Konservatorin unter ihm zu leiden hatte, ist unbeschreiblich! Von den rüpelhaften Emails, die er schickte, ganz zu schweigen. Letztendlich wollte er, dass ich sie und auch mich selbst entlasse. Der tickt doch nicht ganz richtig. Das ist doch bekloppt!”

    http://www.art-magazin.de/szene/7987/

  7. RM says:

    Die Friedl is inderdaad verknipt zeg! Jezus man.
    Het is maar goed dat ie weg is.

  8. Niet alleen een groot ego; maar het schijnt ook een vervelend en mannetje waar niet mee is samen te werken. Maar natuurlijk is het gehele prijsengebeuren een grote doorgestoken kaart; Dus ergens heeft hij zeker gelijk. Dus ga maar eens kijken naar iets minder bekende kunstenaars waar nog niet al heel veel over geschreven is in de grote belangrijke bladen en die nog niet aan documenta en nog niet door het internationale galeriecircuit geroemd worden. Toon eens lef zoek eens wat nieuws. Niet dat je mij moet nemen, ik doe wel een site specific art action, als het kan.

  9. peter says:

    Adviseurs die kunstenaars moeten voordragen voor die prijs, en die daar weinig lol meer aan beleven…hebben als insiders wellicht al lucht gekregen van zijn reputatie als ‘Querulant’.
    Schuif die Friedl eens ver naar voren in de spotlights, ken je lache !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *