Boijmans Maandag Megapost: de natte voeten van Ex, Interventie #13 en #14 Wilschut, Wenzel (tweemaal heel goed), kartonkoning Thomas Demand & meestervervalser Van Meegeren – beiden laatste week

Ex toont nazomermode 2007

Als het lekt, dan krijg je natte voeten. Soms stroomt het over: kelders vol kunstwerken staan dan blank.

Uit het persbericht:

“Museum Boijmans Van Beuningen is zondagnacht 15 augustus wederom geteisterd door wateroverlast. Alleen al dit zomerseizoen zijn de kelders van het museum, waarin diverse kunstdepots huizen, tweemaal ondergelopen.”

boijmans.m9.mailplus.nl/genericservice/code/servlet/React?encId=Vf24IncAHuzntVz&id=4473877&command=ctlink (PDF)

Eerst zonneschijn, dan regen.

Nous Faes zegt zaterdag 14:14 op Facebook:

“goddomme wat ligt het boijmans er fan-tas-tisch bij”

Juist afgelopen zondag maakte ik een rondje Boijmans – Met Thomas Demand en Van Meegeren in hun laatste week, een schitterende Hans Wilschut en een schitterende Anne Wenzel (nog tot 17 april en tot 3 oktober) en Eliasson’s waterballet op x-jaarlijkse reprise.

Een beeldverslag:

Hardcore goed. Misschien wel voor het eerst domineert een foto het hele trappenhuis. Een schitterende interventie van Hans Wilschut. 1000 kudos. Intervenieren zoals het moet.

hanswilschut.com/news-perforated-perspective/ (Window resize alarm)

Ik kan alleen maar schrijven: gaat dat zien. Een stom fototje op internet zegt niks. Al kun je een beetje zien/indenken dat zo’n megalichtbak boven in het trappenhuis wel werkt.

Hoogtepunt

Duitsche degelijkheid: foto’s nabouwen in karton om daar dan weer fotos van te maken. Er is door de jaren heen nauwgezet buitengemeen veel arbeid verricht. Grootse momenten indirect vereeuwigen: raad een plaatje meets zoek het verschil. Onzinnig intellectualisme van Thomas Demand. Mooi behang.

Feest voor het hele gezin: Eliasson’s waterballet. Als dat maar niet gaat lekken – miljarden aan kunstwerken in de kelder eronder.

Het verhaal van Van Meegeren is te mooi om waar te zijn. En toch is het non fictie.

Van links naar rechts: rotzooi, rommel, troep, bagger en zut.

Zij geloven er ook weinig tot niets van.

Proefstukjes

[insert lezing here]

Van Meegeren – de Damien Hirst van toen – kapitaalsgewijs.

Vermeer voor volk en vaderland.

Het loont om – snel nog – te gaan kijken. Tot en met 22 augustus. Hoe zit de werkelijkheid in elkaar? Zo zit de werkelijkheid in elkaar.

Odilon Redon, Rue de Village, 1875

Links verse Boijmans Beckmann Familieportret Lütjens, rechts meesterwerk bruikleen Stedelijk, zelfportret Beckmann/Quappi. Mooi om matig/meesterlijk naast elkaar te zien.

Anne Wenzel beheerst de tralieruimtes. Geweldig op zijn plaats. Ook 1000 kudos voor interventie #13 – en opnieuw excuses voor de matige fototjes. Gaat het zien.

Op de binnenplaats: kroon. Torenspitssculptuur van onbekende artiest.

boijmans.nl

* Uitstekende nieuwe website, blijkt eens temeer nu ik hem gebruik.

You may also like...

7 Responses

  1. cees says:

    mooi, dank voor deez repo !!

  2. JJ says:

    En hoe kom je nou aan die kelderfoto?

  3. hw says:

    Jaja, zit je nog steeds dwars he, die resize to fit functie…

  4. k says:

    JJ: t stond in krant
    JB: je doet Demand te kort, vreemd

    (“goddomme wat ligt Nous Faes er fan-tas-tisch bij”?)

    Cees: kom zeluf kijke man

    HW: is die kleine er al?

  5. Nous Faes says:

    dank je, k(anariepiet?)!
    Ik was over Demand ook aanmerkelijk minder kritisch, niet op de laatste plaats door de aanvullingen van Botho Strauss en Alexander Kluge.

  6. Michiel says:

    Hans Wilschut ook op We Like Art: € 350
    Daar wordt je toch hebberig van?

    http://www.welikeart.nl/2010/08/24/hans-wilschut-ramp-lagos-2009-e-350/

  7. JB says:

    Spetterspat met Ex, 15 minuten interview over natte voeten:

    “De depots bevatten de kunstschatten van Rotterdam; werk […] van Jeroen Bosch […] en van duizenden andere beroemde en minder bekende meesters uit heden en verleden. ”

    http://arttube.boijmans.nl/nl/video/Watersnood_nl/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *