The Shape of Things to Come @ Saatchi Gallery, Londen

Een tentoonstelling fotograferen in Londen blijkt best lastig, gelukkig is er de Saatchi Gallery. Daar zijn ze niet zo kinderachtig.

www.saatchi-gallery.co.uk

De burgemeester van Londen vindt het blijkbaar ook maar niks,..

..maar meer dan één fotootje schieten is er in de White Cube niet bij. Direct na binnenkomst snellen uit alle hoeken suppoosten toe om het fotografieverbod te handhaven.

Om er zeker van te zijn dat ik het nieuwe werk van de Chapman Brothers niet wereldkundig maak, krijg ik een suppoost ter begeleiding. Deze verkondigt in elk zaaltje luid dat fotografie niet toegestaan is.
De verveelde zaalwachten leggen vervolgens snel het meegebrachte boekje neer en richten de pupillen op mij, klaar om op elk moment voor de lens te springen.

U moet dus maar geloven dat het nieuwe werk van de Chapman Brothers best goed is, maar niet vreselijk veel toevoegt aan wat ze eerder getoond hebben.

Folkert de Jong

Hoe anders is het op de plek waar de gebroeders Chapman voor het eerst publicitair de wereld in werden geschoten. In de Saatchi Gallery wordt er driftig geklikt, gefilmd en geschoten.

Vooral het werk van Martin Honert is populair.

De relaxte attitude is merkbaar. Mensen bezoeken het museum met veel plezier.

Toch is één werk afgebakend met een touwtje..

20.50 van Richard Wilson is een installatie die al ingebouwd zat in de eerste vestiging van The Saatchi Gallery in Noord Londen.

Ook voor de vorige vestiging in het centrum naast The London Eye werd een versie gemaakt .

En in de huidige vestiging in Chelsea is nu ook weer een nieuwe geïnstalleerd. Het is een mooie, maar helaas was de toegang tot de voetgangerssleuf afgesloten.

Bezoekers kunnen normaliter middenin het spiegelende oppervlak staan. Het hele werk bestaat uit een laagje dikke olie. Menig bezoeker zal daar achter zijn gekomen, nadat het goedje mee werd genomen op vinger of kledingstuk. Misschien is dat de reden dat het nu niet toegankelijk was. Dat is jammer en helaas, want het is een bijzondere ervaring.

Dirk Skreber

Gelukkig blijft er nog genoeg spektakel over.

Björn Dahlem

Shape of Things to Come is een tentoonstelling met wat Saatchi typeert als ‘nieuwe sculpturen’.

David Thorpe

De tentoongestelde werken zijn er grofweg in twee smaken.

Matthew Brannon

Grote installaties..

Roger Hiorns

..met architectonische elementen..

Berlinde De Bruyckere

.. en gemodificeerde mensfiguren.

Nog niet zo heel lang geleden was Saatchi de plek om veel hyperrealistiche mensfiguren tegen te komen. Deze werden zeer populair nadat de dode vader van Ron Mueck bij Sensation zo veel indruk maakte.

Nu passen de gemodificeerde mensachtigen van Folkert de Jong beter in het plaatje.

Ook de mutantenorgie van David Altmejd valt niet uit de toon.

Er is ook werk dat buiten de grof gestelde categorieën valt. De rotsblokken van Kris Martin transformeren van 1 op 1 readymade..

.. naar grootschaalse verbeelding als de kruisjes zichtbaar worden.

Matthew Monahan

Er is ook werk dat minder indruk maakt..

.. maar over het algemeen is zowel plek als tentoonstelling één groot genot.

www.saatchi-gallery.co.uk

You may also like...

4 Responses

  1. Polin says:

    I agree completely on the great pleasure it is to be at the Saatchi.

  2. EvdL says:

    Niek van Lost Painters is ook wezen kijken.
    Hoewel? De begeleidende foto’s zijn van werken die er niet te zien waren en hij sluit af met:

    “Ik heb dus nogal zo mijn twijfels over deze tentoonstelling, maar mocht er iemand zijn die wel de tijd heeft en toevallig toch in Londen zit, dan hoor ik het graag.”

    Niet gaan en wel afkraken op basis van foto’s van werk dat er niet was is wellicht niet zo’n sterke zet.

    http://www.lost-painters.nl/shape-come-sculpture/2011/08/18/

  3. Niek says:

    @Eelco, Ik heb het inderdaad niet in het echt gezien nee. Helemaal gelijk in. Zie ook mijn reacties naar JB daarover.
    Het gaat me ook niet om de tentoonstelling zelf maar meer het sensatie-werk dat er getoond wordt. Veel grote dingen maar als we echt gaan kijken naar het beeld dat die dingen ons geven, vind ik het allemaal nogal dubieus. Is het goed omdat het goed is, of is het goed omdat het zo indrukwekkend groot is allemaal en omdat het staat bij Saatchi?

    (dat zijn meer de vragen die ik mij stelde)

  4. Niek says:

    (En vreemd dat dat de foto’s waren die in het persbericht zaten als dat werken zijn die er NIET te zien zijn :S)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *