What is the use of being a boy if you are going to grow up to be a man @ Annie Gentils, Antwerpen

Martijn Hendriks

Sommigen vinden dat kunstcritici zich moeten beperken tot de kritische noot en vooral de afstand moeten bewaren tussen de echte stuurlui en de wal.

anniegentilsgallery.com

Alexander Mayhew trekt zich daar niets van aan en stapte dit weekend in de boot die tentoonstellingsmaker heet.

Joseph Montgomery

Bij Annie Gentils heeft hij een expo gemaakt met Martijn Hendriks, Gert Jan Kocken, Joseph Montgomery en Abigail Reynolds en heeft elke behoefte aan een korte catchy titel genegeerd. ‘What is the use of being a boy if you are going to grow up to be a man’ heet de tentoonstelling.

Gert Jan Kocken

Van kritsche afstand is in dit report op zich weinig sprake. Uw nederige reporter heeft de heer Mayhew enige malen professioneel ingehuurd en vind het ook een zeer prettig gezelschap voor een avondje in de kroeg.

Abigail Reynolds

Aan de ene kant wordt het dan lastig om dan een keiharde recensie te schrijven. Aan de andere kant is de Nederlandse kunstwereld dusdanig klein dat elke criticus die beweert een onafhankelijke recensie te schrijven bij voorbaat liegt.

Abigail Reynolds en Martijn Hendriks

Er is in Nederland nu eenmaal geen onafhankelijke kunstkritiek.

Martijn Hendriks

Mayhew is overigens zelf een begrijpend recensent, die vol enthousiasme de kunstenaar en tentoonstellingsmaker volgt in zijn of haar overwegingen en zijn best doet inhoudelijke keuzes te volgen en te waarderen. De botte bijl is hem vreemd.

‘What is the use of being a boy if you are going to grow up to be a man’ slaat op een uitspraak van Gertrude Stein die daarmee refereerde naar het meesterwerk dat zich onttrekt aan tijd en indentiteit. Het genie groeit niet, maar ‘is’.

Aquarel van Adolf Hitler door Gert Jan Kocken

Het  meesterwerk verandert wellicht inderdaad niet. De context waarbinnen het meesterwerk gedefinieerd wordt is echter wel continu aan verandering onderhevig, maar dat was iets wat in 1938 wellicht minder relevant was.

Mayhew koos vier generatiegenoten, kunstenaars die de jeugdige status ontgroeid zijn, maar die nog te jong zijn voor de meesterstatus.

Abigail Reynolds

Of ze die uiteindelijk bereiken hangt volgens Stein af van hun vermogen te ontsnappen aan tijd en identiteit.

Martijn Hendriks

Volgens Mayhew hangt het er meer vanaf of ze uberhaubt wel geloven in de mogelijke genialiteit van de kunstenaar.

De opening vond plaats op een zomerse dag om 18.00 uur, maar diegenen die de drang tot strand en park hadden genegeerd werden beloond met maaltijd..

.. en spontane speech.

Martin Hendriks en Gert Jan Kocken waren er namens de kunstenaars en werden beloond met prachtige vakliteratuur. Dat laat ik graag nog even zien, want zoals gezegd; dit  is geen onafhankelijke recensie..

anniegentilsgallery.com

You may also like...

2 Responses

  1. Paul Kraaijenhagen says:

    Geniale recensie van een prachtige expositie met wisselende afstand tussen recensent,kunstenaar, curator en kunst.

  2. Marie-Thérèse De Clercq says:

    Dit is nu echt eens een verslag met pit en spirit, drijft je mee als in ‘n goed boek – was spijtig genoeg niet vrij op de opening maar wil deze xpo beslist zien.

    Bedankt, mt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *