Kimberly Clark @ Art Athina

irisvandongen1.jpg

(Foto’s en bijschriften © Kimberly Clark / Iris van Dongen.)

Voor tekst zie fotolog.com/1badtrip/8152685

bullbars-MB-Breeder.jpg

Bullbars Marc Bijl Breeder

diana st. Sue tompkins versus kc

Diana st. Sue Tompkins versus Kimberly Clark

advertentie(s)

john-connoly-(ny).jpg

John Connoly (NY)

1breeder.jpg

Pierre Bismuth

Pierre Bismuth, Cosmic Gallery

stripclub.jpg

Stripclub openingsfeest, E. doet staartjes in met elastiek stripper

stripclub2.jpg

stripper3.jpg

maandag2.jpg

maandag44.jpg

maandag.jpg

Werk tentoonstelling maandag

gecensureerd.jpg

Gecensureerde video met volkslied

zelf.jpg

Zelf ook nog een muurschilderinkje gemaakt

About Jeroen Bosch 4615 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

50 Comments

  1. Emancipatie-les voor kunstcollectioneurs ?
    Telt Athene nu wel of niet mee ?

    Ik heb in mijn schuurtje
    nog een maaimachien
    een beetje roestig misschien
    maar met een beetje duwen
    werkt tie echt

    het gras schiet al aardig hoog
    op
    by the way

  2. Raar zelfbeeld hebben sommige vrouwen toch.

    Ik kan me niet weerhouden te denken; “Wat willen jullie nou?”

    Vwo-meisjes doen eens lekker gek?

  3. Het verbaast mij ook nogal. Dus we gaan doen wat we denken dat mannen doen (of in ieder geval een clichebeeld ervan als in we gaan ook zuipen en naar strippers kijken) en dan voelen we ons heel stoer maar dan willen we nog steeds wel de goedkeuring van die mannen? En anders laten we onze tieten gewoon nog een keer zien? En daar halen we dan een gevoel van vrijheid en stoerheid vandaan, want anders ben je tuttig?
    Ik vind het wezenloos stuitend conformisme
    maar ik ben vast een feministische zeur. Net als Ariel Levy die dit veel beter verwoordt.
    Ik citeer ook nog even Aaf Brandt Corstius:’stout is het nieuwe burgerlijk’

  4. Dat kunstenaars, lees Kimberly Clark, zich verdiepen in alle ins en outs van het dagelijks/nachtelijks leven, meestal zonder begeleiding van de andere sexe, deze dan weten te conceptualiseren tot kunst, met zichtbare potentie van Bimbarella’s, JeanneD’Arco’s en Pimpa’s, zonder autobiografische gezeur mgv alterego’s, heeft niet perse iets met feminisme of emancipatie te maken te hebben maar toont in ieder geval, nu al bijna fabelachtig, daadkracht, moed, zinnelijkheid en lol.

  5. alle ins en outs van het dagelijkse en nachtelijke leven weten te conceptualiseren tot kunst is niet misselijk. En dat alles zonder mannen?

    Sjeesus! Dat is waarlijk niet mis!

  6. Ik heb ook niet het woord emancipatie of feminisme gebruikt (alleen in het typeren van mezelf). maar ik vind wel dat ze zich comformeren aan een bestaand ‘mannelijk’ beeld van entertainment. En je verdiepen in alle ins en outs van het nachtleven en dat conceptualiseren tot kunst, tja zo kun je het ook noemen. En dat ze het zonder mannelijke begeleiding doen? Dat mag ik toch bloody wel hopen in 2007!Ik zie ook niet in wat daar nu zo moedig aan is.
    Maar goed ik druk me nu en in eerdere commentaar wellicht wat ongenuanceerd uit. Dus Laat ik het zo stellen: Ik begrijp het niet, ik begrijp niet wat nu de kern van het werk is, de visie zo je wilt? Waarom is dit zulk goed werk?

  7. “Waarom is dit zulk goed werk?”

    Wie zegt dat dit goed werk is? Je gaat er vanuit dat dit een vaststaand feit is. Niet doen, is belemmerend voor de visie erop.

    En: is werk niet altijd goed voor een bepaalde groep mensen, in dit geval de kunstverzamelaars en al die anderen die dit mogelijk maken dan wel de ruimte geven. Die zien er iets in. Sex sells, zou JB zeggen. Dat zeker, maar ook het nieuw burgerlijk stout van Corstius. Kijk naar het succes van Dash Snow wiens ‘werk’ in huis gehaald wordt door verzamelaars om god weet wat voor reden maar misschien ook een beetje omdat zij zelf geen kans zien eens lekker door het lint te gaan (en daarvoor een kunstenaar steunen die hen een substituut ervaring biedt).

    En als jij dit soort stimuli niet nodig hebt: more power to you!

  8. Inderdaad. Waar Dash Snow all out gaat gaat Kimberly Clark aan het eind van de avond weer veilig naar huis. Gek doen is leuk maar het moet niet te gek worden.

  9. hi,hi, naar n stripclub gaan is niet onze kunst hoor.
    Pas op Mirjam, als ik je tegenkom dan duw ik je neus tussen mn tieten.
    xxxkimberly

  10. Nou Iris, als je tegen die tijd mijn naam goed spelt laat ik je meteen weten of ik op je aanbod inga of niet maar moet ik dan met mijn neus tussen drie paar tieten? Dat lijkt me wat teveel van het goede :-)

  11. hey mirijam,

    wij zijn 3 dislectische wijfe.
    dat weet erosie best.
    hij hoeft ons daar niet mee te peste!!!!

    nee, alle gekheid op n stokje, effe serieus.
    grappig werk maak je, heb je website bekeken.
    doet me denken aan hoe ik vroeger werkte.
    Illustratief, lief en verhalend.
    Ik vind ‘t erg vermakelijk om de reacties steeds op KC te lezen, t maakt blijkbaar veel los…
    Als je geinteressert bent, zin hebt om te kletsen, vanavond feestje in WORM
    van TIC TOC, ben er ongeveer vanaf 00.00
    mail me anders je vragen, zie http://www.artnews.info/irisvandongen

    groetjes!

  12. Ach Iris,
    wat staat dat toch slecht als je zo neerbuigend doet tegenover een collega. En dat nog expres ook, om maar lekker bitchy te lijken, heel erg ‘burgerlijk stout’.
    En heeft bij jou het illustratieve, lieve en verhalende plaatsgemaakt voor een puberale modieuze neo-gothic stijl, die je toch echt overal ziet bij de galeries in Nederland? Of mis ik nog een kwaliteit in het werk?

  13. Catfight!!

    Jongens haal de worstjes het bier en de plastic stoeltjes maar tevoorschijn.
    Dit kan wel ff duren.

    Beats voetbal kijken..

  14. ? Nou moe.
    neerbuigend?
    Ik meen t serieus, ik gebruikte ook n meer schetsmatige, directe manier van werken.
    Ik zie lief illustratief en verhalend niet als iets negatiefs.
    Ik was toen bijv. erg geinspireerd door kinderboeken als Margriet Heijmans. Hmmm. mn werk is denk ik nog steeds illustratief, ik voel veel voor illustratieve stromingen als art nouveau en fantasy artists. Stromingen die niet echt als serieus gezien worden misschien. Whatever.
    Goh, je kent m’n werk dus. Ook zin om te babbelen?
    Of woon je niet in Rotterdam.
    Is toch gezellig en leuk lijkt me?

  15. @ Iris:
    Leuk dat je mijn werk hebt bekeken en daar je mening over hebt. Maar om even bij de dicussie te blijven (ik ben nl vanavond niet in WORM): Waar is het Kimberly Clark om te doen? Waar gaat het jullie nou om?
    En waarom vind je de reacties vermakelijk? Vermakelijk klinkt nl een beetje cynisch, alsof het jullie allemaal niets uitmaakt. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik hoor/lees het graag.

  16. Nou dames, het kakt een beetje in.
    Niet te lief doen hoor!

    Het poldert hier weer aardig in..

  17. Kimberly Clark is veruit het beste dat de Nederlandse kunst de laatste jaren is over komen. Als dit allemaal mogelijk is dan gaat beeldende kunst nog eens heel groot worden!

  18. Kimberly Clark is nog altijd, first and foremost, een bedrijf dat bekend is als producent van ‘hygiene disposables’. Dus tja, als je vindt dat een luierbedrijf nou het beste is wat de Nederlandse kunst is overkomen….

  19. aleksandar, bel je me? :-D
    06-8374748474

    Penispanic!!!!
    binnenkort in Brussel http://www.codemagazine.be
    hou de website bij

    bwwaaeeeuuuuuur!!!
    hier komt kc ass wipen

    hihihiaaaaaaaar!

    aleksandar, bel je me? :-D
    06-8374748474
    aleksandar, bel je me? :-D
    06-8374748474
    aleksandar, bel je me? :-D
    06-8374748474

    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!
    Penispanic!!!!

  20. Hilarisch dit. Lekker toch die aandacht Iris?

    Oh…als je tietenaanbod voor iedereen hier geldt, sla ik het liever meteen over als je het niet erg vindt. Niets persoonlijks hoor. : )

    Om te beginnen valt me op dat er (ook) hier weer een discussie gelinkt is aan het werk wat de commentators maken, oftewel; eerst een (hyperlink-) check om op argumenten te reageren, of op de man te spelen; het woord alleen heeft geen waarde meer, het gaat erom wie het zegt om het te waarderen of af te ketsen..of te negeren.. Zó internet. Zó de vraag ookof het überhaupt wel zinnig is om dit soor teksten te typen, en inderdaad; om het niet gewoon bij de borreltafel te houden.

    Aan de andere kant (om toch een beetje inhoudelijk te reageren) vraag ik me af of KC KC zou zijn en gelijk goed in de aandacht zou liggen als het niet zou bestaan uit al enigzins succesvolle kunstenaars/-ressen. Oftewel; (een beetje van hetzelfde) gaat het om WAT KC is of doet of om WIE KC zijn en wat er op het CV staat? Is dat een criterium voor goed? Misschien komt de inderdaad hier aanwezige aandacht niet zozeer door KC, maar meer door het feit dat KC ermee wegkomt om de dingen te doen die KC doet…en wat dat zegt over een bepaald kunstklimaat.Persoonlijk
    vind ik dat veel interessanter.

    Niks mis met een goede illustratie wat mij betreft. Of een goed schilderij. Of een goed idee. Of een goed beeld. Of zelfs goede
    Nederlandse kunst (liever gewoon goede kunst)..

    Alles beter dan pretentieus pseudo-hooliganisme. Lekker stoer doen tussen de veilige muren van de kunst. Gek eigenlijk dat het nog werkt ook.

  21. ..en, volgend op E.Rosie, waar zou KC zijn zonder MB op de achtergrond, die niet alleen voordoet ‘hoe het moet’, maar die waarschijnlijk ook zijn ongetwijfeld uitstekende netwerk inzet ter promotie van werk van vrouwlief en consorten.

    Inderdaard, E.Rosie, wat dat zegt over een bepaald kunstklimaat is ook veel interessanter.

    Wat hopen curatoren en galleristen en kunstruimtebeheerders toch te bereiken door dit soort ‘werk’ een plek te geven?

    Is het een wanhopig/hopeloze poging hunnerzijds aansluiting te bieden aan een doelgroep die anders wegblijft: de klierende pubers, brallende geenstijlers en voetbalvandalen? Of is het een vorm van nostalgie voor beginnende midlife crisis kandidaten die terugverlangen naar de jaren ’80-’90 toen er nog echt idealistische actievoederders waren, iedereen ongeneerd rookte, op een muziekinstrument ragde en anti- kernbom posters op het gekraakte raam plakte na een vega maaltijd bruine rijst met sojabrokken en verlepte demeter andijvie in nootmuskaat walgsausje?

    You tell me.

  22. oei, oei ,oei,
    Marc Bijl wordt erbij gehaald…
    ai,ai,ai
    Ik heb al in de gaten dat wat er in de hoofden zit meer en meer gevoed wordt…
    ‘t heeft voor mij niet echt zin te reageren.
    Ben verbaast
    mrs Deane, hier sla je de plank goed mis,
    maar daarover ga ik in t openbaar me niet uit de doeken doen.
    Respect

  23. Iris,
    ik zag net dat Dionisis niet je privé koosnaampje voor Marc is, maar een nieuwe ster aan het firmament. In zoverre had ik het mis (en kun je maar beter aan Kunstbus vragen om een update). Maar dat MB in wat voor vorm dan ook aanwezig is in KC is niet te loochenen.
    Misschien als je nou echt eens je best zou doen om in te gaan op vragen naar de inhoudelijke kant van KC (en volgens mij was daar oprechte interesse voor onder diverse posters), zou de discussie eindelijk zin gaan krijgen. Is dat teveel gevraagd of wil je niet erkennen dat KC vooral de zero content kunstversie van K3 is?

  24. Ha, een heerlijke discussie.

    Het is een cliche maar KC is gewoon zo slecht dat het eigenlijk weer heel erg goed wordt.
    Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de vrouwen van KC zich hiervan bewust zijn. Uit de antwoorden op de hier aangezwengelde discussie is dat i.i.g. niet op te maken. Misschien maakt het ook niet uit, uiteindelijk is het toch het werk van KC dat iedere keer weer voor hilariteit al om weet te zorgen.

  25. Vond vooral het einde van de film ZODIAC verwarrend, had een andere wending verwacht dan deze. Bijvoorbeeld die man in die filmkelder en die wetenschapper met bril stonden ook hoog op mijn lijstje.

  26. Ik weet het al: de vrouw is de nieuwe man!
    Geen lustobject meer of symbool voor vruchtbaarheid en zinnelijkheid maar nog wel steeds verzamelbaar.

    Verder ga ik eens kijken of ik die film Zodiac kan achterhalen die cosmic crack hier aan het pluggen is.

  27. Ik heb wel eens vaker gehoord dat een vent met een kut hypothetisch gezien helemaal zo gek nog niet is.

  28. Ik heb weleens gelezen dat een eend staand op 1 poot een flamingo probeert te wezen.

  29. Ik stel voor dat KC voor de volgende expo Mrs.Deane inhuurt en haar uitrust met pleeborstel, bril en schort waarbij ze met een rol tape probeert de werken van KC af te plakken. Vervolgens neemt KC Mrs.Deane te grazen, wikkelt haar met dezelfde tape in en presenteert haar als het volgende staaltje puberale ongesteldheid.
    Dit alles kan uitgevoerd worden met heel kleine kledingstukken, dat vind ik niet erg.

  30. Nou sorry hoor maar ik wil Frau Deane niet in kleine kledingstukken zien

  31. Volgens ene G. Reve is de man een schepsel Gods met een kut van achteren en een staart van voren!

  32. Huppa, iets meer tijd nu om te reageren…
    Zou KC nu aandacht krijgen omdat de media bezig is met ‘t nieuwe stout’ etc.
    Kan best zijn. Een paar uitgaves terug ging de hele Frieze over feministische kunst. Krijgt opeens weer meer aandacht. Vind zelf de kwestie heel ingewikkeld.
    Net als de brief die aan t begin van de entré Art Athina stond geschreven door de guerilla girls. Had op dat moment ‘t gevoel van n soort plaatsvervangende schaamte, nou, nou, kun je die dingen nog wel zo zwart op wit stellen? En tegelijker tijd dacht ik dat ‘t nog steeds zo actueel is, de emancipatie… Wij zijn pas de 1e generatie mannen en vrouwen na de feministische golf! !!
    Kc gaat t er niet echt om feministisch (hoewel we op persoonlijk vlak zeker fem. zijn) te zijn, of te provoceren met ‘nachtelijke escapades’. Ik denk dat we met al deze begrippen aan de haal gaan en er een hysterische ‘show’ van willen maken, als spiegel van wat we om ons heen zien. Meer beschouwend.(en dit ook vooral op onszelf) We vinden het leuk om te spelen en ons kwetsbaar op te stellen. En dit op zo’n manier te doen dat t irriteert en niet duidelijk is welke visie er nu gevolgd wordt. Eigenlijk heel sarcastisch en cynisch, ja. Zo spelen we zeker ook met de kunstwereld. Fantastisch toch dat op sommige plekken dit opgepikt wordt als interessant, of misschien niet als interessant, maar in ieder geval spectaculair? Een half jaar geleden wisten we totaal niet wat we gingen doen maar hadden we teveel enthousiasme, energie, blinde drang, humor en’ verantwoordelijkheids gevoel je stem te laten horen’ over. Idealistisch begonnen we te goochelen met dingen die ons bezig hielden.
    In ‘t begin totaal niet geinteresseerd hoor, m’n galeries. Pas toen ze het werk zagen waren zagen ze er iets in.
    Wij zijn ‘van oorsprong’ geen conceptualisten, gaan intuitief tewerk….
    Ook ‘dood eng’ tegenwoordig, en vooral in NL dan. Zijn meer doeners dan veilige inbouwers in concepten. Hoewel ik dol ben op conceptueel werk, geen aanval…
    Onze foto’s van waaruit we soms tewerk gaan, de nachtelijke, in palen hangen etc. zien wij zelf niet als ‘stout’, meer als klungelig. In die zin zou je kunnen zeggen dat we ‘t ‘stout’ voor de gek houden, maar t tegelijker tijd ook weer gebruiken om power over te brengen. Daar zit m dus de contradictie eigenlijk in.
    Yessss, miss Deane, zeker zit MB in ons werk. Vind zn werk erg goed. Zoals dus blijkbaar in de kunstbus te lezen is :-D waren we lang samen. En samen hebben we die 11 jaar ons beziggehouden met kunst. Ben erg bij z’n werk betrokken geweest, werkte min of meer ook met m samen, zonder dit echt op ‘papier’ vast te leggen, ik bedoel…zonder ‘credits’. Ideeen vloeien vaak in elkaar over als je samen bent… :-) Zo hebben we erg veel van mekaar geleerd.
    Maaaare, miss deane (piep stemmetje) ben verantwoordelijk voor m’n eigen ‘carriere’…
    oftewel i.s.m.Diana Stigter..
    En ‘t is fucking hard, hard werken!!!!
    Een groot misverstand trouwens, dat kunstenaars invloed zouden kunnen hebben op wat aan collega’s getoond wordt. Heb vaak geprobeerd werk van anderen ‘ertussen te krijgen’ waarvan ik niet snapte dat t niet opgepikt werd.
    Eigenlijk nooit gelukt. De galleries etc. trekken toch hun eigen plan…
    Ben blij dat dit met KC wel gelukt is :-)

    De link naar m’n fotolog is eigenlijk n verhaaltje voor bekenden, vrienden en vriendinnen die ik nauwelijks meer zie maar die me graag volgen…niet echt KC maar puur vermaak voor de ander. Dat JB de link erop zet…ok.
    Had niet zoveel tijd, maar had misschien n duidelijker verhaal voor trendbeheer als bijtekst moeten schrijven…

    We zijn net uitgenodigd voor ons eerste groeps show in Londen met Doug Fishbone, Derek Boshier, Peter Blake, Edward Burtynsky, Tomoko Takahashi, Graham Hudson, Cornelia Parker, Eduardo Paolozzi, Jessica Stockholder, Gavin Turk, Susan Collis, Helen Chadwick and Mikhael Subotzky.
    Zal de curator vragen naar de beweegredenen…. en jullie op de hoogte houden.
    Wish us luck, ……

    yours scincerly, kimberly

    en groetjes van Iris…

  33. Beste Iris,

    Ik vind het een prachtige openharige brief en begrijp me goed; ik gun jullie alle plezier op welke biennale waar ook ter wereld ook.
    Mij fascineert trouwens met name wel de passage ‘Een groot misverstand trouwens, dat kunstenaars invloed zouden kunnen hebben op wat aan collega’s getoond wordt. Heb vaak geprobeerd werk van anderen ‘ertussen te krijgen’ waarvan ik niet snapte dat t niet opgepikt werd.
    Eigenlijk nooit gelukt. De galleries etc. trekken toch hun eigen plan…’

    Zo maakt het alles dus afhankelijk van die galeries.
    Oftewel: van de markt, de bitch.

    Als ik een suggestie mag doen: stel eisen aan je galerie. Ook daar kun je best herrie schoppen.

    met groet

  34. De markt… zeker hangt daar veel vanaf.
    In de galeries krijg je eerst ‘n groepsexpo, dan wordt er n beetje bekeken hoe ‘t valt…Dan wordt er afgewogen.
    Maar toch moet ik ook wat lof kwijt over galeries.
    Zoals de Breeder in Athene… zij geloofden blind in MB hoewel dat nog helemaal niet zo makkelijk lag.
    Mijn tekeningen waren ook best n risico. Niet echt ‘hot’ in NL om op deze manier te werken…ze heeft me eigenlijk vanuit ‘t niets (was al 8 jaar afgestudeerd) gebracht.
    Aan de andere kant, galeries die jong zijn moeten natuurlijk een zekere zin van durf oftewel ‘eigen identiteit’ naar de internationale markt toe tonen.
    Ik ben Cosmic in Parijs ook dankbaar dat ze me vertrouwden (1e show in Parijs van KC) en zeker Diana, die met KC een groot risico nam.
    M’n galerie in NY zie ik dat nog niet zo snel doen…
    En KC heeft zowiezo nog n lange weg te gaan… nog lang niet in kannen en kruiken.
    It’s a long way to the top if you wanna rock ‘n roll….

  35. Hoe galeries werken is inderdaad onbegrijpelijk.
    Ik zag ergens dat jullie jullie werk presenteren bij ‘De Baak’, ergens in ‘t Gooise, terwijl die organisatie mij waarschijnlijk als veels te brutaal en onaangepast zullen labelen.

    Ik word er bijkans nog melancholischer van dan ik al was.
    Ongelukkige genoeg is dat dan ook nog eens het thema van Poetry, heden avond.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*