The End of Money @ Witte de With

Tomas Saraceno

Witte de With heeft ouderwets uitgepakt en hangt goed vol.

wdw.nl/project.php?id=228&taal=_ned

Laatste dagen/op de valreep. Nog tot zondag 7 augustus te zien. Twee scenario’s:

“In deze tentoonstelling worden twee mogelijke scenario’s van ‘het einde van geld’ uitgewerkt.

De ene, apocalyptische, uitwerking voorspelt dat het einde van geld tevens het einde van de vooruitgang zal betekenen en de mens dus terug zal brengen tot de grimmige cyclische tijd.

In de andere, utopische, uitwerking zal de afschaffing van geld juist leiden tot nieuwe en zelfs betere sociale verbanden en andere verhoudingen met de wereld.”

Post-avantgardistische blabla is soms haast charmant. In ieder geval voorspelbaar en passend bij het instituut. Ze zouden er T-shirts mee moeten bedrukken. Maar het ondermijnt het hoogdravend ingezette tentoonstellingscredo. Misschien beter maar niet lezen, de gratis meegeleverde tentoonstellingsfolder met duidende teksten en gewoon kijken en verwonderen danwel ergeren, schuimbekken.

Verreweg het meest opzichtige ‘end of money’-werk, versnipperd papiergeld, Grieks-Cypriotische ponden, Griekenland in de euro, weet-u-wel, is van Christodoulos Panayiotou.

Matts Leiderstam morft zichten op Dordrecht en presenteert aan de ander kant een langzaam scrollende tekst over de (financiele) geschiedenis van die werken. My First Scriptie TM wordt gepresenteert als serieus onderzoek. Klinkt niet bijster interessant, is het ook niet.

Een van de lichtpuntjes: figureer in Pierre Bismuth’s opstelling. Een setting met opnamestudio, bluescreen en scrolltekst en vooral veel leegte rondom.

Evenzeer fascinerend is het coulissenwerk Goldin + Senneby. Kijkdoos en projectie. Restanten van een performance bij de opening van de tentoonstelling.

Onvermijdelijk zwart: Vishal Jugdeo totaalinstallatie.

Nietszeggende grafiek Toril Johannessen

Fischli & Weiss tonen drie saaie video’s.

“In plaats van de beelden […] toe te wijzen aan een specifieke geopolitieke realiteit laten Fischli & Weiss de beelden voor wat ze zijn en suggereren ze dat de zichtbare wereld misschien een wereld is die alleen bestaat in de tentoonstellingsruimte en geen tegenhanger heeft in de werkelijkheid.

In dit opzicht verzet het werk zich tegen een lange geschiedenis van ‘global scanning’ waardoor, om Heidegger aan te halen, de wereld en de aarde tezamen zijn gebracht in de politieke arena.”

Lichtpuntje twee, de vreemde installatie van: Hadley + Maxwel

Onder het motto van “een verbleekte koerant op zijn tijd doet het altijd goed op een tentoonstelling” de verbleekte koeranten van Agnieszka Kurant. Gedrukt met thermochrome inkt. Bij verandering van temperatuur verandert de zichtbaarheid/leesbaarheid.

Laurence Weiner schrijft op de muren. (“In feite gaat het hier natuurlijk om een syntactisch vraagstuk waarbij taal terug wordt gebracht naar zijn, wat linguisten noemen, ‘natuurlijke’ vorm (de gesproken taal) – in tegenstelling tot de ‘formele’ of ‘geconstrueerde’ vorm.”)

Er is ons een digitale publicatie belooft – juli 2011 – maar op moment van schrijven staat die nog niet online.

De tentoonstelling is slechts nog tot 7 augustus 2011 te zien.

wdw.nl/publication.php?id=123&taal=_ned

wdw.nl/project.php?id=228&taal=_ned

About Jeroen Bosch 4776 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

4 Comments

  1. I would think as an alien arriving on earth-walking into this show-looking round- trying to understand, my eyes are open, like a new born baby-

    and I would think- ( ) implies translation from alien language:
    blaaaah bling boooom ba duuuuup. ( what the fuck is this?)
    errrrrrrrrrkkkkk bit bopp terk (no feeling)
    ffffffffffffffffffffert berg derk shhhiiiiitttp (no emotion)
    herrrrrrrrrm dip ( i dont understand any of the work)
    blaaaaaaaaaaanderp (there are no colors),
    kerp? (there is no language that I can understand…)

    oh, derp sterp shiiiiitpert dip pertpurn dertkip ster…. fert merk shiiiimp pppppppppert shiiiiiiiterp…. ahhhhhh…..derp ( the end of money must mean that art is dead- and that is why this art is dead)

    bbbbbeeerk shirt shiiiiit berp gooooooood jobbbbder (the artist are dead and the art is dead because they dont have money)

    shiiiiiiiiiiterp derk sherk lert plussssshhhhh puussssssyyyy gerp shiiiiiiiitpert derp

    (thank god this is dead because now something new will come)

    fart shit berp shit fart shiit shit fart shit ( great show!)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*