“Grensverleggend” heet de door grootcollectioneur Kreuk zelf samengestelde tentoon in het Gemeentemuseum. Een traktatie: openbaar genietbare waan van de dag uit het internationale circuit. Volbloed beursvloerkunst, muur na muur een echelon hippe namen. Nagenoeg tot de nok toe volgestouwd, geen ruimte is onbenut. Dit gelijkt haast een stalling. Ademen doe je maar elders.
Grensverleggend kan ook anders opgevat worden: geen museum kan zich deze werken nog veroorloven. De grootcollectioneur bruikleent blijmoedig. Podium voor een totaalpakket wordt steeds vaker geboden – H+F vuistdiep in Boijmans, Caldic eerder in Boijmans en Kunsthal, Kreuk nu groots hier.
Vrij en blij toont Kreuk een staalkaart hedendaagse meesters. Ziet en huivert. Het is te gek. Te gek overvol met Hirst, Tuymans en de Kooning, met Beshty, Vo en Laric, met Hylden, Levine en Lidén.
Het leeuwendeel kan volgens mij zo de kunstkliko is. Maar het is duur, groot, veelal kwestbaar en nu hier te zien.
Grijp je kans gaat dat zien, nog tot 29-9:
gemeentemuseum.nl/tentoonstellingen/grensverleggend
Michael Wilkinson
Rijtje Kaari Upson
Oliver Laric, Schengen Visa Hologram
Zaal grensverleggende zut.
Andere hoek, Alex Hubbard.
Dan Vo, kartonnen doos met bladgoud.
Hoog gehangen meer Dan Vo, links spiegel Virginia Overton.
Koperwaar Walead Beshty
Sterling Ruby
Luc Tuymans
Christopher Wool
Misschien wel het vreemdste werk: Valentin Carron
Mark Bradford\
Alex Israel en Sherrie Levine. i rest my case.
Associeren met benzine: Allora & Calzadilla versteende benzinepomp.
En binnenstebuiten gekeerde jerrycans Matias Faldbakken
Klara Lidén, Valerie Snobeck
Bovenstaand vormt slecht een kleine greep uit veel meer.
Nog tot 29-9.
Caldic was toch het Haags gemeentenmuseum? Een verslag dat nieuwsgierig maakt. Wie zei ook al weer dat sowieso 85% van de hedendaagse kunst de kliko in kan? Jeroen, je wordt mild. Grensverleggend, richting vuilnisbelt. Om nooit meer te vergeten. Prachtig gedaan, dank.
Klopt, maar hoe moet het dan wel?
Klopt wat? Ik sta er vrij dubbel in. ik vind het geweldig dat deze werken nu te zien zijn. Wel vind ik de tentoonstling in zijn geheel niet zo erm heel erg goed. En dan heb e machtsfactor. All the art money can buy, daar komt geen museum bij van pas,die toch traditioneel gans andere insteek hebben. Machtig interessant, het geheel, de werken en de implicaties.
@GK
mild nee OUD wellicht?
Ik gebruik toch echt kliko en zut noem dat maar mild.
@JB
Oud, ik zou niet durven.
‘Inkopen van verzamelaars maken intussen de indruk weddenschappen te zijn, die afgesloten worden op de verdere marktontwikkeling van hun favorieten waardoor ze de dynamiek van de self-fulfilling prophecy meekrijgen.’ (Walter Grasskamp, in: Ein Urlaubtag im Kunstbetrieb’, Hamburg, 2010.[Mijn vertaling])
@JB: Die traditioneel andere insteek van musea, dat klopt niet helemaal. Van Abbe, Boymans of Kröller-Müller waren partculiere verzamelaars, om het maar bij de naamgevers van enkele Nederlandse musea te houden. Daarbij komen dan nog particulieren – veel – van wie werken uit hun verzameling kwam in museale collecties kwam. Of weer verdween. Dat laatste wordt dan veelal betreurd.
Heb je dat gratis en voor niets door Bert Kreuk aangeboden pocketboekjeal direct in de kliko gesmeten ?
Heerlijk ongezouten, ik hou ervan. Maar zeg dan ook waarom. Wat en waarom wil jij richting kliko hebben.
Zure en benepen reactie op tentoonstelling.
Ik zou zeggen: beter kijken en nadenken.
http://www.lost-painters.nl/gemeentemuseum-den-haag-grensverleggend-collectie-bert-kreuk/
Een aantal werken gaan direct uit het museum door naar de veiling van Sotheby’s van 14 november aanstaande!! Dan zou ik me als museumdirecteur toch erg schamen en bekocht voelen.