- Achter de dame, die het zelf wel kan, helpt Frans van Lent Jaques van Poppel in zijn hoesjes.
‘Inframince’ laat zich volgens Duchamp slechts omschrijven aan de hand van voorbeelden: Inframince is de warmte van de stoel waarop net iemand heeft gezeten; het is het onderscheid tussen twee vormen uit dezelfde mal, het is een object het ene moment en hetzelfde object een seconde later.
Bij binnenkomst werd verzocht om je schoenen met hoesjes te beschermen, zodat fysiek contact tussen de toeschouwer en de ruimte vermeden werd en de ruimte leger werd ervaren dan hij al was.
(een bericht van Nico Parlevliet)
De verlichting bestond uit binnenvallend daglicht. Aan de wanden hingen drie monitors, twee daarvan lieten een performance van van Lent zien in dezelfde ruimte, waarin hij de lege ruimte zorgvuldig aftast. Hier kijkt Annette Palstra net niet naar de performance.
Aanwezig hierboven v.l.n.r.: Ton Kraayeveld, Frans van Lent, twee onbekende bezoekers en Lon Robbé. De performances waren eerder in de week opgenomen vanuit een vast camera standpunt, éénmaal horizontaal en éénmaal verticaal en werden ook zo gepresenteerd.
Frans van Lent legt aan Margreet Kramer uit hoe hij eerder deze week de ruimte heeft afgetast.
Ook PJ Roggeband krijgt uitleg.
Alexa Meijerman leest het motto, ontleend aan Marcel Duchamp, terwijl de derde monitor een live registratie weergeeft van de voeten met de schoenbeschermers van de toeschouwers.
Dat is Inframince, een tentoonstelling waarbij de ruimte van de galerie het onderwerp is en op zo’n bijzondere wijze aandacht krijgt, dat je je afvraagt of die ruimte nou nog mooier is geworden wanneer je weer weg bent gegaan.
Reuten Galerie Amsterdam (1992)
Prinsengracht 510-s
1017 KH Amsterdam
T 020-6207537
Leave a Reply