Kinderhook, inderdaad van het Nederlandse kinderhoek, is een van de vele kleine dorpen Upstate New York. Op 2,5 uur rijden afstand van New York ligt het aan de Hudson Rivier waarop in 1609 de Halve Maen voer. De Nederlandse settlers streken neer in Kinderhook vanaf 1651, zo ook de ouders van de achtste president van Amerika: Martin van Buren (Maarten van Buren). Van Buren werd geboren in Kinderhook, hij was de enige president van Amerika die Engels als tweede taal sprak, het Nederlands was, net als bij de andere tweede, derde en vierde generatie dorpelingen van Kinderhook, nog steeds de enige voertaal bij de van Burens thuis.
Het is hier in Kinderhook waar de succesvolle Chelsea galerie houder Jack Shainman vorig jaar ‘The School’ in het voormalige ‘Martin van Buren schoolgebouw’ opende. Op de opening was een oudere lokale dame te gast die vertelde dat ze als kind hier op school zat, daarna als juffrouw les gaf tot haar pensioen en tegenwoordig “zijn jullie uit de stad hier”.
- “Jullie uit de stad” binnenhuis architect Rahsaan Gandy en kunstdocent/schrijver Una Kariim- Cross.
Shainman pakt uit, voor de New Yorkers zonder vervoer heeft hij luxe bussen gehuurd die vanaf verschillende punten in New York vertrekken om de bezoekers van en naar The School te rijden. De bussen komen aan bij de School tijdens lunchtijd en iedereen is hongerig maar gelukkig heeft Shainman de ‘rollende keukens’ laten aanrukken. Er is een grote overdekte eet tent met tafels en stoelen en een tent voor de (gratis) drank, wijn, bier en cocktails. En tot grote blijdschap van vooral de vrouwelijke gasten zorgde hij ook voor meer dan voldoende luxe schone toiletcabines!
- Tussentijds optreden van Imani Uzuri.
- Hongerige kunstenaar Mickalene Thomas prijst de spareribs aan.
Het was een feestje als een feestje, je zou zowaar vergeten dat er een reden was waarom je helemaal hierheen kwam. Dat zou zonde zijn want de werkelijke reden, de overzichtstentoonstelling van kunstenaar El Anatsui, is meer dan de moeite waard om naar Kinderhook af te reizen. Ook zonder alle poespas maar gewoon de thermoskoffie en boterhammetjes pindakaas mee.
- El Anatsui’s – Tiled Flower Garden (2010)
Het van oudsher schoolgebouw is eigenlijk geen galerie te noemen maar eerder een klein museum. Ik kan me helemaal voorstellen hoe Shainman en zijn kunstenaars zich uitleven in de tienduizend vierkante meter van deze prachtig gerenoveerde school. In de renovatie is ook de kelder uitgediept zodat er een enorme ruimte is ontstaan met een ruim 8 meter hoog plafond. Het gebouw geeft Shainman de kans om werken te tonen die te groot zijn voor de Chelsea galeries zoals een van mijn favoriete werken in de show, het 6 meter hoge “Stressed World” (2011).
- El Anatsui’s – Stressed World (2011), gebruikte flessendoppen en koperdraad.
- Open(ing) Market (2004) tin, papier, verf en hout, 1755 onderdelen.
- El Anatsui’s “Chambers of Memory” (1977)
Het retrospectief laat ruim 40 werken die de rode draad van diepte, schaduw, ritme, herhaling en beweging laten zien. Van het oudere Chambers of Memory naar zijn latere assemblages die in het midden houden tussen sculptuur en tapijt. Gemaakt van gebruikt materiaal waarmee hij internationaal bekend werd.
- El Anatsui’s “Womb of Time” (2014), stukjes gebruikt aluminium met koperdraad.
Anatsui geeft curators carte blanche voor het installeren van zijn werk. Zijn indrukwekkende sculpturen veranderen in vorm en presentatie, de kunstenaar moedigt dit aan, het is zijn bedoeling. Zijn werken zijn prachtig in beeld, hebben diepte, gelaagdheid en beweging. Zijn werken zijn geen ‘dood materiaal’ maar een levend organisme met een eigen wil waar je een dialoog mee hebt tijdens het installeren.
- El Anatsui’s “Womb of Time” (2014) in een tentoonstelling bij Mnuchin Gallery.
- (foto: Una Kariim Cross)
Tout New York gaf acte de presence zo ook ‘buurtgenoot’ Marina Abramovic, het nieuwe Marina Abramovic Institute, op steenworp (20 minuten) afstand in het dorpje Hudson (aan de Hudson rivier).
- El Anatsui, Metas I, 2014, aluminium en koperdraad.
Er zijn ruimtes nog in de oorspronkelijk staat gebleven en de werken van Anastui horen er thuis. Metas I een betoverende zilvergrijs werk neemt als een kameleon de kleuren aan van de muur in zijn hiaten. Het kruipt over de muur als een insect, in een vloeiende natuurlijke beweging, een pas de deux met de ruimte.
El Anatsui: Five Decades is nog te zien tot 26 september.
Jack Shainman’s The School, 25 Broad Street, Kinderhook, NY.
Open op zaterdag en op afspraak (telefoon: +1 212 645-1701)
Een replica van de Halve Maen is de komende 5 jaar te bezoeken in Hoorn.
Foto’s tenzij anders vermeld: ©El Anatsui /Jack Shainman Gallery, New York.
Leave a Reply