Leap Before You Look and Mona Hatoum @ Institute of Contemporary Art (ICA), Boston

hpmodley-photos-box-001a

    Xanti Schawinsky teaching a portraiture class. Photo by Helen Post Modley.

Onderwijs in Nederland heeft in de afgelopen jaren de nodige veranderingen gezien. Niet langer zien we educatie als een recht en zelfs een plicht, een nationaal investeren in onze gezamenlijke toekomst. Studiebeurzen hebben plaatsgemaakt voor leningen met rente en het jaarlijks schoolgeld stijgt gestaag onder het motto “investeer in jezelf”.

Ook in Amerika zijn er discussies over onderwijs. Niet alleen private, ook publieke universiteiten worden bestuurd als bedrijven. Men spreekt niet van studenten maar van klanten. De kosten voor het produkt educatie zijn zodanig dat de klanten niet een kant-en-klaar produkt kopen maar dat dit “custom made” op specificatie van de individuele klant aangeboden moet worden.

Het beoordelen van de studenten en hun prestaties is verschoven naar het bedrijfsmodel waar product en “verkoper” beoordeeld worden door de klant via de website Rate your professor.

Tenure (vaste aanstelling) dat binnen het universitaire systeem tot 5 – 10 jaar geleden regel was is tegenwoordig een hoge uitzondering. Werk ontstaat op basis van het aantal inschrijvingen van klanten voor een klas, waar je vooraf (onbetaald als investering in je eigen carrière) het curriculum voor moet ontwikkelen.

Goede beoordelingen door de klant op de website zijn dus noodzakelijk, klanten kiezen op basis van deze beoordelingen welke klassen ze inkopen. Kapitalisme en het vrije markt mechanisme in zijn volle glorie.

box-8-002

    Photography class in cabbage patch. Photo by Barbara Morgan

ICA inhet Boston dat zwaar leunt op de economie van educatie met een keur aan universiteiten als Boston University, M.I.T. Harvard en University of MA draagt subtiel bij aan de discussie over de invloed van het marktmechanisme op Educatie, Kunst en Wetenschap.

De tentoonstelling Leap Before You Look gaat over Black Mountain College (BMC) opgericht in 1933 in Noord Carolina.

Een universiteit gebaseerd op het principe van progressieve educatie waar de kunst centraal staat in de leerervaring, ontwikkeld door de Amerikaanse filosoof John Dewey. De school met bestuursleden als Albert Einstein en kunstenaars als Robert Rauschenberg, Jacob Lawrence, Willem de Kooning, John Cage en Merce Cunningham als student en/of docent was van enorme invloed op de curricula van kunstfaculteiten door heel Amerika.

Het socialistische bestuursmodel van de school maakte dat de school en iedereen gelieerd aan de school onder surveillance kwam in de periode van het McCarthyisme waardoor de donoren en sponsoren zich terugtrokken. De school kwam deze tegenslag nooit meer te boven en sloot in 1957.

De werken in de tentoonstelling zijn allen gemaakt in Blue Moutain College 1933 – 1957.

dekooningasheville

    Willem de Kooning, Asheville, 1948, oil and enamel on cardboard, 25 5⁄8 x 31 7⁄8 inches. The Phillips Collection, Washington, DC. © 2015 The Willem de Kooning Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York

jacob lawrence

    Jacob Lawrence, Watchmaker, 1946, tempera and graphite on paper, 30 1⁄2 x 21 1⁄2 inches. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution. Gift of Joseph H. Hirshhorn. Photo by Lee Stalsworth. © 2015 The Jacob and Gwendolyn Knight Lawrence Foundation, Seattle / Artists Rights Society (ARS), New York.

rauschenberg

    Hazel Larsen Archer, Elizabeth Schmitt Jennerjahn and Robert Rauschenberg, c. 1952, gelatin silver print, 6 1/4 x 9 ¼ inches. Estate of Hazel Larsen Archer and Black Mountain College Museum and Arts Center.

buckminster fuller

    Buckminster Fuller—architect, inventor, developer of geodesic domes, and Black Mountain College teacher. Courtesy Western Regional Archives, State Archives of North Carolina, Asheville, NC.

Naast de speciale tentoonstelling is er werk te zien van Mona Hatoum uit de permanente collectie. Hatoum maakt op het eerste gezicht herkenbare aangename esthetische objecten. Maar bij nader inzien is er geen ontkomen aan de onaangename sociale maatschappelijke en politieke lagen die verscholen liggen achter die poëtische schoonheid. Fragiliteit en esthetiek bedekken gevaar en geweld.

Zo drukte Hatoum voor Pin Rug 750 duizend stalen pinnen door alle “openingen” van een 4 x 8 voet groot borduurdoek. Het lijkt een prachtig bruikbaar vloerkleed dat uitnodigt om op te gaan liggen en/of over te lopen. De werken trekken aan en stoten dan af. Na die eerste impulsieve reacties is wat blijft het nadenken over de diepere betekenis(sen) van de werken.

pin-rug

    Mona Hatoum, Pin Rug, 1998-99, Stainless steel pins, canvas, and glue, 1 3/8 inches x 47 7/8 inches x 73 5/8 inches. The Institute of Contemporary Art, Boston. Gift of Barbara Lee, the Barbara Lee Collection of Art by Women. Courtesy Alexander and Bonin. © Mona Hatoum. Photo by Orcutt & Van Der Putten.

performance-still_0

    Mona Hatoum, Performance Still, 1985/95, Gelatin silver print mounted on aluminum, 30 inches x 42 ½ inches. The Institute of Contemporary Art, Boston. Gift of Barbara Lee, The Barbara Lee Collection of Art by Women. Courtesy Alexander and Bonin. © Mona Hatoum. Photo by Stephen White

Performance Still is een foto van een van de drie performances die Hatoum deed in Brixton in 1985. Hatoum liep blootvoets voor meer dan een uur met Doc Marten laarzen aan haar enkels gebonden door de straten van Brixton. In 1985 werden Doc Marten laarzen gedragen door de politie en door skinheads.

natura-morta-edwardian-vitrine

    Mona Hatoum, Natura morta (Edwardian vitrine), 2010, Murano glass and cabinet, 54 ½ inches x 24 inches x 11 ¾ inches. The Institute of Contemporary Art, Boston. Gift of Barbara Lee, the Barbara Lee Collection of Art by Women. Courtesy Alexander and Bonin. © Mona Hatoum. Photo by Joerg Lohse

Natura Morta gemaakt van Murano glas was te zien in 2009 parallel aan de Biënnale van Venetië. We zien ornamenten die gemaakt lijken voor in de kerstboom van het kostbare kwetsbare Murano glas maar de objecten zijn gemodelleerd naar handgranaten.

Leap Before You Look:
icaboston.org/exhibitions/leap-you-look-black-mountain-college-1933%E2%80%931957

Sasha Dees
About Sasha Dees 215 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

3 Comments

  1. Weer een fijn artikel Sasha; dat was wel een all star line-up daar, kundig om zeep geholpen.

  2. JB: echt he?! ik was echt onder de indruk, stel je voor dat je daar student was, of zelfs les gaf hoe crazy inspirerend moet dat geweest zijn?? awesome!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*