Een voorbeeldige tentoonstelling, een tentoonstelling als een conceptueel kunstwerk: machtig, mooi, exhuberant, gedetailleerd. Geweldig vormgegeven markthal, bibliotheek en studiecentrum ineen.
Een stapeling van ideeën, tegelijk tactiel, materieel aanwezig door de vele prachtig vergeelde kladjes, blaadjes en documenten, origineel en in reproductie.
Contrastrijk must see een-tweetje met die andere kneiter boven – Isa Genzken (die morgen hier) Hé zo relevant en actueel is het Stedelijk: allemaal gaan. Dit duo moet je zien, mag je niet missen. De beste tentoonstelling in de grote kelder sinds de oplevering. Zo moet je die ruimte dus gebruiken. Topproductie Leontine Coelewij and Sara Martinetti.
stedelijk.nl/en/exhibitions/seth-siegelaub-beyond-conceptual-art
Een rommelige impressie in veel te veel beelden. Ga vooral zelf dwalen. De catalogus – vormgegeven door Irma Boom – beslaat 600 pagina’s, 450 afbeeldingen.
Ow en wie was Seth Siegelaub eigenlijk? Ik denk dat eigenlijk niemand hem kent en dat is ook niet belangrijk. Galerist, verzamelaar, uitgever, van alles.
Wat de tentoonstelling zo aansprekend maakt is de verzameling van verzamelingen, het tentoonstellen van tentoonstellingen: rechts zijn verschillende shows van Siegelaub nagemaakt, het midden herbergt een boekententoonstelling, een bibliotheek van boeken over massamedia en marxisme, links een reusachtige tafel met honderden stukken textiel en boeken over textiel.
De tentoonstelling Seth Siegelaub gaat over tentoonstellingen maken.
De tentoonstelling Seth Siegelaub is showcasing een wereld voor internet. Agenda’s, kladjes, contracten, plannen: alles op papiertjes en A4-tjes. Wat een hels en nauwgezet archief moet Siegelaub hebben nagelaten. Hij maakte lijstjes, bibliografien, creeërde zijn eigen internet-voor-internet door zo volledig mogelijk te verwijzen.
En petjes. Siegelaub verzamelde ook petjes.
Showcase boeken uit het door hem opgerichte International Mass Media Research Center, gericht op het onderzoek naar kritische theorieën over communicatie.
Bestseller het door hem uitgegeven How To Read Donald Duck (PDF)
Ow en ja – hij werkte niet met de minsten, met name Lawrence Weiner, Joseph Kosuth, Carl Andre, Jan Dibbets, Douglas Huebler en Robert Barry. Allemaal institutioneel ingeschreven achteraf.
Zijn kleine gallerieruimte (1964-1966) nagebouwd.
Voor 500 (of 1500?) een Reinhardt in huis.
Prachtige rekenvoorbeelden laten zien dat de kunstenaar altijd weinig overhoudt.
De geweldige tentoonstellingsarchitectuur: open, transparant, als in een modern luukse warenhuis. Je kunt altijd zien waar je ook naartoe kunt.
Daar heb je Dibbets.
Wordt wel eens vergeten dat Dibbets buitengemeen conceptueel van leer ging voor zijn uberesthetische perspectivistische collages.
The making of The Xerox Book
Juist nu opnieuw uitgegeven – fascimile Roma Publications 260 – [Noot: gelijk kopen, Sannetje, voor het weer uitverkocht is.]
Nog een gallerie-reconstructie – de January Show uit 1969. Bovenstaand instructies aan de secretaresse. (“If someone is interested in purchasing work, call me”)
Joseph Kosuth
Douglas Huebler
Lawrence Weiner
Zo ziet het er dan uit. Een kantoorruimte nagebouwd.
Lees dit.
Fine art is good business.
En passant kun je over een Robert Barry struikelen.
De reuzentafel textiel en documenten over textiel.
De mooiste of mooist geplaatste Sol LeWitt die ik ooit zag.
Overzicht.
(En dat “transferred” in all caps irriteert me zo. Geweldig.)
Mooi te zien hoe pre-digitaal oude lappen te documenteren.
Kijk dan hang je een tapijt gewoon aan het hek alvorens het te kieken.
Over The Artist’s Reserved Rights Transfer and Sale Agreement valt nog heel wat te zeggen. Lees en huiver, Nederlandse vertaling zoals verzorgd door het Stedelijk hier Proposal_A4_Siegelaub_Artist-Contract_NL (PDF) (Helemaal lezen!)
Dibbets weer.
De schets van de aan de overkant uitgevoerde Soll LeWitt.
Carl Andre met 33% korting.
En bij verkoop van de andere drie geld in het handje.
Kosuth
En dan is er nog zijn huiskamer nagebouwd. Zonder meubels of gezelligheid, louter de werken.
Weiner, Andre, Chamberlain.
Ja echt – John Chamberlain foam met touwtjes.
Seth Siegelaub: Beyond Conceptual Art is nog te zien tot 17 april.
Misschien heeft u er evenveel plezier als ik.
stedelijk.nl/en/exhibitions/seth-siegelaub-beyond-conceptual-art
Uit oude dozen komt de beste kunst.
Een groots voorbeeld voor iedere hipster-stencilaar.