Peckham
London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

    Franks Cafe & Campari Bar in Peckham.

Peckham ligt in het Zuidoosten van London, zeg maar de Bijlmer. De wijken hebben de afgelopen 50 jaar eigenlijk ook eenzelfde geschiedenis. In de jaren 60 werden er veel moderne flats gebouwd, maar door enorme werkeloosheid in de jaren 70, werd Peckham (net als de Bijlmer) een van de armste wijken in West Europa. Vandalisme, drugs en geweld volgden. Net als in de Bijlmer is er in de jaren 90 en begin 21e eeuw veel Europees geld in Peckham geïnvesteerd. De influx van kunstenaars op zoek naar betaalbare woningen en werkplaatsen maakte dat het woonklimaat veranderde. Door de activiteiten die ze in de wijken gingen ontwikkelen zie je nu ook het imago positief veranderen.

In de Bijlmer, Amsterdam Zuidoost kraakten kunstenaars locaties als Kruitberg en Heesterveld waarna projectontwikkelaars als Rochdale en Ymere dan Europese subsidie kregen om die panden op te knappen. De kunstenaars zijn dan eigenlijk “het plan” maar Rochdale en Ymere zijn eigenaar dus de kunstenaars moesten als gevolg daarvan officieel gaan huren. In Peckham waren de kunstenaars al wel voorbereid op het gebruik van kunstenaars ter verbetering van woonwijken om diezelfde kunstenaars daarna bij groot succes weer de wijk uit te prijzen. Een aantal kunstenaars pakten het anders aan en begeleid door o.a. bankiersvrienden kraakten en huurden de kunstenaars geen panden maar kochten ze. Vervolgens werd een kunstcollectief opgericht en vroeg men zelf het Europees geld aan om de panden en de omgeving te renoveren en leefbaar te maken

Wilde men in Peckham vroeger ook niet dood gevonden worden, vandaag de dag is het en van de hipste wijken van London, waar het edgy en spannend heet te zijn: “hier gebeurd het”. Die zweem van gevaar is vooral marketing, de experience waar we tegenwoordig allen naarstig naar op zoek zijn. Langs de sporadisch overgebleven Afrikaanse nail/wax of haarsalons loopt men naar vintage stores, kunstwerkplaatsen en galeries. Daartussen horeca gelegenheden waar men Lattes van lactose vrije sojamelk infused met zongerijpte vanille uit Soedan kan drinken en een veganistisch broodje van glutenvrij, guave gezoet speltbrood kan eten. Het door mij bestelde croissantje in de lokale bakkerij koste 3 pond, vermoedelijk door het gebruik van zelf geklaarde boter gemaakt van ingevlogen A2 (of was het nou A1?) handgemolken melk van gras etende vrij rond huppelende koeien uit Friesland.

Peckham London Zuidoost

    Janet Bellotto, videostill.

Ik was in Peckham voor de opening van Relation-Ships (Existence Doubtful) samengesteld door collega curator Kóan Jeff (KJ) Baysa in MOCA London met werk van Janet Bellotto. MOCA London is de werkplaats/galerie van kunstenaar/curator/schrijver Michael Petry, een van de kunstenaars uit het kunstcollectief dat Bellenden Road leefbaar maakte. Hij kocht samen met zijn partner 20 jaar geleden een hoekpand wat ze opknapten tot woon-/werkruimte. Petry biedt, al sinds hij daar kwam, in zijn werkplaats op de begane de gelegenheid aan vrienden en kennissen om tentoonstellingen te maken en projecten te presenteren. Op de buitenmuur van het pand projecteert hij videowerken die na sluitingstijd in de avond en nacht te zien zijn.

Van Bellotto zien we opnames die ze schoot op Sable Island, een geïsoleerde zeebank ruim 100 mijl uit de kust van Halifax, Nova Scotia. Op en rond de zeebank is menig schip vergaan, op de muur van de galerie heeft ze de namen van de schepen en jaartallen genoteerd. Met een symbool is aangegeven of het een schip is dat vastgelopen is en we nog kunnen zien bij laag water of een schip dat verdwenen is in het water. Overdag zien we op een tv-scherm wat we in de avond en nacht buiten op de muur van de galerie geprojecteerd zien; de wilde paarden en walrussen die op de zeebank leven. Dromerige beelden van een landschap zonder de aanwezigheid van mensen, zeemist, op en afgaand water. Alleen de paarden en walrussen op het uitgestrekte strand. Door het volstrekt afwezig zijn van mensen verworden zij tot een metafoor voor de hoop op overleving.

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Een paar blokken slenteren (iets dichter bij het Peckham “overground” station) was de tentoonstelling The Colony van Dinh Q. Lê gepresenteerd door Artangel. Met een onverwachte Nederlandse hoofdsponsor: Han Nefkens H+F collection en kleinere bijdragen van andere Nederlandse verzamelaars.

The Bussey Building op 133 Rye Lane is een oude munitiefabriek die George Bussey in 1867 opende. In het deel waar de tentoonstelling in te zien was opende een van de eerste cinema’s (Electric Theatre) in London op 24 september 1908. Daarna is het gebruikt als kerk, kliniek en nu zijn er, net als in alle panden van de oude munitiefabriek, werkplaatsen voor kunstenaars en creatieve industrie.

Artangel produceert en presenteert al 30 jaar uitzonderlijke project in bijzondere en onverwachte locaties in London, Engeland en ook daarbuiten. Van spraakmakende kunstenaars als Steve McQueen, Jeremy Deller, Ryoji Ikeda, Matthey Barney en PJ Harvey.

Peckham London Zuidoost

The Colony is een overweldigende nieuwe video installatie in drie delen van beelden geschoten op eilanden voor de Westkust bij Peru. De eilanden, een woongebied van zeevogels en vleermuizen, bestaan uit enorme bergen guano, een kostbare mest. Hierdoor werd er vanaf de 19e eeuw voortdurend strijd gevoerd over de eilanden door de Spanjaarden, Peruvianen, Britten en Amerikanen. Het werk op de eilanden werd vooral gedaan door Chinese gastarbeiders. De tentoonstelling bestond uit archiefmateriaal over de eilanden, de guano en de arbeiders plus een grote video installatie van 3 enorme schermen. De beelden werden deels vanuit een boot op het water geschoten, deels werden er drones ingezet die een bird eye view geven en vanuit de schouder. We zien trage beelden van enorme bergen vogel- en vleermuispoep. We zien een klein groepje arbeiders, dat nog steeds volgens het oude procedé zakken blijft vullen, naar een glijbaan brengt, waar het opgevangen word en op stapels gelegd word klaar om getransporteerd te worden. We zien enorme bergen met zakken poep klaar voor verscheping.

Ik werd er klein en stil van, de installatie laat een werkelijk absurd slagveld zien. Een slagveld van vogelpoep. Het toneel van een drama over hebzucht en lijden met kolonialisme en imperialisme als de hoofdrolspelers.

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

Peckham London Zuidoost

MOCA London
113 Bellenden Road
London SEI5 4QY
P: +44 207 771 9778
E: info@mocalondon.co.uk

Artangel
www.artangel.org

Sasha Dees
About Sasha Dees 216 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*