- Kochxbos weigerde dit werk werk ‘World’s Most Burned’ van Harma Heikens tentoon te stellen; zou u met zo’n galerie willen werken? Suikerzoet prachtwerk, je moet wel erg slappe knieën hebben loop je hier voor weg, waarom ophangangst? Of spelen er op de achtergrond bepalende financiële belangen mee waar we geen weet van hebben?
“Harma Heikens stopt als kunstenaar […]” kopt GK. Harma Heikens stopt helemaal niet met het maken van kunst, ze gaat voorts met de productie van art toys. What’s in a name, same same but different. Volgens mij deed ze zulks altijd al, met een hoge mate van sex sells marketing embedded in de iconografie, popcultuur met een bite.
Neemt niet weg dat de strekking van haar verhaal waarom ze zogezegd stopt aardig en relevant is:
” Over de vertrutting van de kunst wordt wel gepraat, maar er wordt niet over gediscussieerd. De voorstanders ervan- die er wel degelijk moeten zijn want de boel vertrut niet uit zichzelf – gaan het debat niet aan.
Dat is niet zo vreemd als het lijkt: De beeldende kunst is van een subcultuur uitgegroeid tot een instituut, en daarmee zijn de deuren open gezet voor beleidsmakers en organisatoren die weinig met kunst op hadden totdat er aantrekkelijke posities ontstonden met een CAO conforme salariëring. Het idee dat kunst moet verwonderen, verbinden en de wereld moet verbeteren komt voort uit de waarden van de burgerlijke middenklasse: Gemeenschapszin, fatsoen, verantwoordelijkheidsgevoel etc. Allemaal prima zaken waar je weinig op tegen kunt hebben, behalve dan dat ze haaks staan op de opvatting dat kunst amoreel, onderzoekend en provocerend mag zijn, en dus niet per se het meest geschikte instrument is om mensen van alle kleuren hand in hand een klompendans te laten doen voor de wereldvrede.”
Klompendans voor de wereldvrede: I love You Harma. Must read:
harmaheikens.nl/2017/09/05/ik-houd-het-voor-gezien
A Good Year 2014 105x90x30cm/42x36x12inch synthetic wood
Toys in the Attic 2014 95x75x85cm/37,5x30x33,5inch synthetic wood
All Good Children go to Heaven 2006 105x100x57cm/41,5x40x22,5inch mixed media private collection
a Brand New Man 1993 105x80x30cm/41,5×31,5x12inch chalkware collection of the artist
Niets zo leuk als geweigerd worden door de instanties. De pers ligt ook meteen aan je voeten. Toch weer een kwartier de volle aandacht. Het is overigens een misverstand dat ‘uit kleingeestigheid weinig inspiratie te putten valt’. Flaubert, die toch de eerste moderne kunstenaar was, kon er een heel oeuvre op bouwen. Helaas, de bourgeoisie is niet de grootste vijand van de kunst, zij is haar noodzakelijke voorwaarde.
Geenstijl ook wakker: https://www.geenstijl.nl/5138472/kunstenares-stopt-want-subsidiehoeren-en-policor/
les extrêmes se touchent
Jeroen, misschien moet je even met Hans Bos van Kochxbos contact opnemen. Het gaat zeker niet om financiële belangen.