In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

Jorge Pineda en zijn partner Henry Mercedes Vales zijn mijn gastheren in Santo Domingo. Pineda heeft zijn studio aan huis en terwijl ik hier ben loop ik iedere dag wel even binnen om te kijken waar hij mee bezig is. Na het gezamenlijk ontbijt wat we iedere ochtend hebben op zijn dakterras gaat hij een paar uur werken (wij overigens ook!).

Zelden heb ik zo’n georganiseerde kunstenaar gezien, al zijn bevriende kunstenaars hebben het daar ook over dus het is niet iets van het moment maar zo is hij blijkbaar gewoon als mens en als kunstenaar. Als hij klaar is wordt alles netjes schoongemaakt en precies terug op de plek gelegd waar hij het die ochtend gevonden heeft en de volgende ochtend ook weer zal vinden. Soms werkt hij ‘s avonds laat door en als ik thuiskom en ga groeten schuif ik soms aan bij de tekentafel en zit te kijken als hij bezig is te schetsen, knippen en plakken, te tekenen of schilderen en babbelen we wat over de dag die ik gehad heb en de mensen die ik gezien heb.

Hij is bezig met een 6-tal opdrachten en ik zie de werken niet alleen langzaam ontstaan maar ook hoe hij een dag lang ergens aan werkt, er dan naar kijkt en besluit het is niet goed en al het gedetailleerde werk van een mouw bijvoorbeeld met een aantal penseelstreken doet verdwijnen om de volgende dag weer helemaal opnieuw te beginnen. Ik denk (en zeg) “ik vind het er wel goed uit zien”, maar als ik een paar dagen later zie wat het geworden is realiseer ik me wat in zijn hoofd zat en dat wat ik nu zie inderdaad ook echt veel beter is. De studio bezoeken die ik normaal doe zijn natuurlijk moment opnames en om zo dicht op het proces te kunnen zitten als buitenstaander is een onverwacht cadeau.

Kunst, net als verhalen voor kinderen, is ideaal om ons onderbewustzijn te ontdekken. Daar waar we onze feeën en monsters zullen vinden, zich voedend op de polariteiten die we dan verbergen in onze dagelijkse labyrinten. En zoals in het paradijs, bijna altijd abrupt, zal deze kennis ons onze onschuld doen verliezen; en het zal groeien als een verdelgende engel die ons uit Eden zal gooien. Verblind door de waarheid en in een onbewuste toestand, bouwen we aan zijn poorten gigantische steden vol met niets, om te ontkennen dat we in de hel zijn. Dit kan gebeuren in vijf jaar, in tien jaar, of in zeventig jaar... Jorge Pineda, 2014.

Pineda verwondert zich over wat er gebeurt in zijn wereld, in de wereld, en vraagt zich af waarom? Hij heeft daar zijn reflecties en visies op die hij wil delen. Dat doet hij met zijn werk om eenzelfde verwondering bij zijn publiek op te roepen. Over extreem geweld dat vele kinderen al vroeg meemaken en, zijn tijd vooruit, over hoe vrouwen aangesproken en behandelt worden door mannen. Hij laat ons dat zien verpakt in betoverende schoonheid en tijdrovende fascinerende details die maken dat je naar de werken blijft kijken. Je daardoor ook meer tijd doorbrengt met, en nadenkt over, het probleem en mogelijke oplossingen. Iets wdt ingenieus verborgen ligt in alle poriën van het werk.

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

In het atelier van Jorge Pineda

Als je benieuwd bent geworden naar zijn werk kan ik de catalogus uit 2014: “Jorge Pineda. After all tomorrow is another day” aanbevelen met diverse essays over zijn werk en een interview dat criticus Sara Hermann met Pineda had. Origineel in het Spaans komt het boek met een kleine uitgave waarin alle essays en het interview vertaald zijn in het Engels. ISBN 978-9945-8916-1-4

Jorge Pineda, (1961, Barahona, Dominicaanse Republiek), is beeldend kunstenaar. Zijn werk wordt internationaal tentoongesteld in Zuid en Noord Amerika, Europa en het Caribisch gebied. Hij exposeerde op de 52e Biënnale di Venezia (2007) en de XXIII Bienal de Artes Visuales de Santo Domingo, waar hij de eerste prijs won voor zijn installatie. Pineda exposeerde in Nederland in Kunsthal Kade, Amersfoort (2012). Met het collectief QUINTAPATA exposeerde hij op de 55e Biënnale di Venezia (2013) en op de Espai d Art Contemporani de Castelló, Castellón, Spanje. Hij was de eerste kunstenaar in residentie van het Davidoff Art Initiatief in Künstlerhaus Bethanien in Berlijn, Duitsland (2014). Hij woont en werkt in Santo Domingo, Dominicaanse Republiek.

Sasha Dees
About Sasha Dees 154 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*