- Rechts prachtig werk van Gerben Mulder
Een benefietveiling bij Galerie Frank Taal voor Galerie Frank Taal, georganiseerd door de kunstenaars, waarom? Moet de huur betaald of is er een groots plan, dient de hemel bestormd?
Begonnen als Kunstsuper in de Grote Visserijstraat draait Frank Taal nu zo’n acht jaar mee, een eigen gezicht in de Rotterdamse kunstscene. Nog een acht- of tigtal jaar meedraaien – het zij Frank Taal en Leo de Bie meer dan gegund. Bij navraag blijkt de financiële situatie van de galerie net te wankel voor voortvarend beursbezoek. Al is de omzet de laatste jaren verdubbeld, deuken opgelopen tijdens de crisis spelen parten.
Het initiatief voor de veiling komt van Ties Ten Bosch en Bram Braam. Lalala geld van in plaats van naar de kunstenaars. Om plek en vertegenwoordiging in stand te houden. Damn sympathiek.
Voor kunstenaars is een veiling meestal geen goed idee. Ten eerste kanibaliseer je je eigen markt. Het is niet zo dat wie op de veiling een Ties Ten Bosch of Bram Braam koopt daarna nog een Ties Ten Bosch of Bram Braam nodig heeft.
Daarnaast is het al te vaak zo dat een veiling pijnlijk duidelijk maakt dat galerieprijs niet op marktwaarde gebaseerd is. Verkoopprijs is een combinatie van wat de gek er voor vraagt en wat de gek er voor geeft. Pecunia voor werk is een erwtensoep van sympathie, enthousiasme en hebzucht en verlangen. Veilen werkt ondermijnend waar het vertrouwen in prijsontwikkeling betreft. Kunst wordt eens gekocht minder waard, dat is regel en realiteit en niet erg: geld in ruil voor (idealiter) duurzaam genieten geblazen. Grote jongens houden oog op de secondary market. Vallen er gaten in de prijsontwikkeling, dan worden die fluks dicht getimmerd door eigen inkoop.
De enige reden om als kunstenaar mee te doen aan een veiling is naast vooronderstelde sympathie en betrokkenheid bij het doel netwerksgewijs punten verzamelen voor next level verkoopprijs later of elders. Het wordt bijvoorbeeld sjiek geacht en gedacht De Appel of Witte de With mede mogelijk te maken.
Of in het geval van rampspoed en ellende, zoals laatst bij Kahmann Gallery – hulp in nood, de tent was volledig overstroomd. Alles kapot, nat, weg. Leve de helpende hand.
In het geval van Frank Taal: veilen ten behoeve van galerie Frank Taal, waarom? Er is niks ontploft, verbrand of overstroomd. De insteek van de onderneming is commercieel – de (bijzondere) handel moet worden verkocht. Waarom verkoopt Frank niet gewoon meer werk? Dat is zijn vak en dat gaat met 50% commissie. Nu zien de kunstenaars bij verkoop af van hun deel zodat de galerie open kan blijven. Inzet van de werken staat op 50% van de reguliere verkoopprijs.
Hulde aan de kunstenaars van Galerie Frank Taal. Ik gun hen met Frank Taal nog honderd jaar exposities, verkoop, plezier en experiment. Het galeriemodel – hut met witte muren, opening, expositie en niemand die komt en je vervolgens voor heel veel geld van beurs tot beurs haasten – het is een lastig model. Waar tegelijk toonruimte voor werk fijn en nodig is en blijft. Ergens moet geld vandaan komen.
Bram Braam: “Ik denk dat galerie Frank Taal toch nog steeds een belangrijke plek is voor de Rotterdamse kunstwereld en daar buiten. Ik denk dat er veel bezoekers vaak niet op de hoogte zijn van de kritieke situatie waarin de galerie zich bevind. Door deze veiling openbaar je de situatie en kunnen verzamelaars die de galerie een warm hart toe dragen een bijdrage leveren aan het voortbestaan van de galerie. Vaak zijn mensen pas op de hoogte na dat een galerie om valt en denkt men terug aan het feit dat ze misschien toch wel een keer een werk in de galerie hadden willen kopen.”
De werken zijn te zien vanaf zondag 9 september, opening van het galerieseizoen. De veiling vindt plaats zaterdag 15 september. Zie ook de veilingcatalogus via onderstaande link.
franktaal.nl/expositie/show/kijkdagen_push___benefietveiling_15_september.html
Ja dat eerste denk ik. Ingroeihuur is precies wat het woord zegt. Catalogus bekeken. Daar word je ook niet vrolijker van. Net nu het weer wat beter gaat met Rotterdam. Er moet sowieso een verbod komen op het afbeelden van Angela Davis. Overigens vinden de meeste verkopen nog steeds plaats in de galerie, niet op beurs of internet.
ik zou met een andere galerie gaan werken, 50% is al erg hoog, hoe kun je rondkomen voor gratis? als kunstenaar moet je ook omzet draaien waar er bij Frank Taal 20 kunstenaars in de stal staan. ok niet zo vrolijk allemaal maar dan nog. Prijzen zijn niet laag.
Ik koop werk van een kunstenaar. Direct van de kunstenaar, soms bij een galerie. Ik zou hier eerder de kunstenaar persoonlijk contacteren dan voor een galerie kiezen die voor de volle honderd procent gaat. Lijkt me ook dweilen met de kraan open, jaarlijkse sweepstake.