Onlangs opende alweer de vierde expositie bij Salon Salon en toute bekend Rotterdam had zich op de vijfde etage van Het Industriegebouw verzameld. Initiatiefnemers Masja van Deursen en Silvia Vergeer hadden de opening van ‘Wanderland’ heel slim een paar dagen voorafgaand aan de jaarlijkse kunstorgie geprogrammeerd zodat iedereen alvast zijn kunstspieren kon warmlopen. Verrassend veel mensen zetten hun droge januari voort in februari en het bruiswater was dan ook niet van de lucht.
(een bericht van Jochem Rotteveel)
‘Wanderland’ toont werk van Onno Poiesz, Bertjan Pot, Karin Rianne Westendorp en Serge Game, die de tentoonstelling mede samenstelde. Bezoekers worden op verschillende niveaus een ander universum ingezogen. Te beginnen met een favoriet van uw reporter, Onno Poiesz. Zijn beelden refereren aan gebruiksvoorwerpen, maar door kleur- en materiaalkeuze worden ze autonome objecten en duwen ze de kijker uit de vertrouwde omgeving.
Het werk van Poiesz past goed bij het werk van Bertjan Pot. Deze kunstenaar heeft natuurlijk een achtste zintuig voor esthetiek, maar wat overheerst in het tentoongestelde werk is de vrijheid waarmee hij materiaal omzet in vorm en figuratieve verwijzingen abstract maakt. Het zijn volstrekt vanzelfsprekende relieken uit een andere wereld. De toevoeging van licht maak het extra spannend, niet in de laatste plaats om te fotograferen. U doet het echt recht door het live te gaan zien.
Waar je bij Poiesz en Pot aan de buitenkant van de objecten blijft, dring je bij Karin Rianne Westendorp door tot in de vezels en ontdek je een microkosmos die zacht, stekelig en wijdvertakt is. Hier herken je alleen de suggestie van stoffelijkheid. Sta ik op de rug van een dierlijk landschap of ben ik binnenin een onbekend organisme beland?
Ook Game neemt je mee naar een andere wereld, zij het vele malen confronterender. Referenties aan tribale manga dringen zich op. Hoog boven de ingang torent een sinister kampvuur van geestfiguren, mooi gepositioneerd om kwade entiteiten te weren of juist aan te trekken. De tekeningen zijn vrolijk en verontrustend tegelijk. Een soort van Maja de Bij on crack. Fascinerend en vervreemdend.
‘Wanderland’ is nog te zien tot en met 29 maart. Kijk op www.salonsalon.art voor alle serviceinformatie.
Leave a Reply