Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Al zeventien jaar in progress en honderdachtendertig lagen verder wordt het alleen maar beter, het Overschilderschilderij van Daan den Houter. In 2002 schilderde Den Houter de eerste laag om het na een tentoonstelling van een week door te geven aan een volgende schilder (Evi Vingerling). Zo’n acht keer per jaar verschijnt er een nieuw werk op het doek, inmiddels een kilo of vijftien zwaar, dat dan voor een week getoond wordt in de Aanschouw. Afgelopen donderdag was de eer aan Woody van Amen. De man die eigenhandig de popart naar Nederland bracht en hele generaties Rotterdamse kunstenaars heeft opgeleid aan de Willem de Kooning academie.

Aanschouw.nl/overschilderschilderij

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Den Houter buitengewoon in zijn nopjes

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

en heet welkom.

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

De enige voorwaarde voor de deelnemende schilder is dat het schilderij wordt gemaakt in olieverf zodat de geschilderde lagen goed op elkaar blijven hechten. Van Amen schildert altijd met acryl maar gelukkig vond hij in zijn atelier nog een paar laatste tubetjes olieverf terug die sinds de jaren zestig lagen te wachten op het juiste moment.

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

En de meester ziet dat het goed is.

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Van Amen geeft nog ruim baan aan het onderliggende schilderij van Jasper de Gelder.

Woody van Amen @ Overschilderschilderij

Tijd voor een lekker biertje.

T/m 29 augustus, met aanstaande woensdag voor het eerst in bijna twintig jaar Aanschouw een heuse finissage. Voor iedereen die wegens vakantie niet bij de opening kon zijn.

Aanschouw.nl/overschilderschilderij

Niels Post
About Niels Post 3483 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*