Diepe buiging en applaus voor al die mensen die al vijftig jaar de Tweede Nassau Ateliers draaiende houden in hartje(!) Amsterdam. En alsof dat nog niet genoeg is gooien ze aankomend weekend, 13-14-15 september, ook nog eens de deuren open voor publiek met een uitgebreid tentoonstellingsprogramma, een etalageroute door de wijk) en openluchtbioscoop.
Het volledige programma vindt u hier: Tweedenassauateliers.nl/staatsgeheimen/
Onder andere Frans van Tartwijk (naast schilder ook liefhebber van het schrijven van tenstoonstellingsverslagen) en Wafae Ahalouch el Keriasti (nu te zien bij de Garage in Rotterdam) hebben er hun atelier.
Edo Dijksterhuis schreef een uitgebreid stuk over verleden, heden en toekomst van het pand (en de stad).
“De opnames van Turks Fruit zijn zeker niet de enige ‘claim to fame’ van dit adres. Decennialang was dit immers het werkterrein van Pieter Engels, ‘cultureel ondernemer’ avant la lettre die zich presenteerde als bedrijf – Engels Product Organisation – en kunst als handelswaar. Jan Quintus Telting, de eerste Surinaamse kunstenaar die doorbrak in Amsterdam, werkte hier. Ook Phil Bloom, in 1967 de eerste naakte vrouw op de Nederlandse televisie en inmiddels gevierd schilder, betrok al vroeg een atelier. Net als Herman Makkink, wiens fallische sculptuur Rocking Machine door Stanley Kubrick als moordwapen was gecast voor A Clockwork Orange.”
Tweedenassauateliers.nl/breekijzer-en-buurtoase-met-doe-het-zelfmentaliteit/
dank Niels, Zo is dat !
lees het volledige stuk van Edo Dijksterhuis op:
http://www.tweedenassauateliers.nl/breekijzer-en-buurtoase-met-doe-het-zelfmentaliteit/
Op naar het honderdjarige jubileum-:)!!!