Publieke kunstwerken in Otrabanda, Curacao

Fundashon Ser’i Otrobanda, opgericht door Kurt Schoop in 2012, heeft de afgelopen jaren diverse kunstenaars zoals Ailsa Anastatia, Avantia Damberg, Blend Curacao, Giovanni Abath, Francis Sling, Garrick Marchena, Jhomar Loaiza, en anderen op het eiland opdracht gegeven voor om werken voor de wijk Otrabanda (Willemstad) te maken als onderdeel van hun Kaya Kaya Streetparty.

Een festivaldag met muziek, theater, kunst, eten, dans etc., met en voor lokale bewoners. Voor wat betreft kunst is er een mix van pop-up galeries voor de avond in leegstaande panden en opdrachten – ik begreep ongeveer vijf per festival – voor permanente muurschilderingen en installaties in de wijk. De organisatie zoekt hiervoor sponsoring in de buurt bij lokale tandartspraktijk of advocatenkantoor, bij bedrijven zoals Ennia verzekeringen. De Antiliaanse Verffabriek e.a. geven ook sponsoring in natura (bouwmaterialen, verf, etc.). In overleg met de lokale woning bouw (FKP) worden ieder festival ook een aantal huizen opgeknapt deze zomer waren dat er 30. (dolfijnfm.com/fkp-knapt-30-huizen-op-voor-kaya-kaya/)

Foto’s: (namen van de kunstenaars staan bij de foto’s als ik ze weet)

Ailsa Anastatia

advertentie(s)

Avantia Damberg

BLEND Creative Imaging

Carlos Blaaker

Giovanni Abath

Francis Sling

Garrick Marchena

Haas Hahn

Isabel Bérénos

Jhomar Loaiza

Merly Trappenberg

Recycleband van Omar Sling in pand met muurschildering van Garrick Marchena

Sasha Dees
About Sasha Dees 217 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

9 Comments

  1. Street art, meestal al best saai, nu (enkele uitzonderingen daargelaten) van een bedroevend niveau. Wat is de meerwaarde voor Trendbeheer?

  2. Ha RVC juni 86 natuurlijk is het maar de vraag wat een meerwaarde is voor trendbeheer of de rest van de mensheid. Streetart is beyond boring. Soms worden dingen in de publieke ruimte net kunst. Sasha houdt nu temp domicilie te Curacao en zij deelt wat zij tegenkomt. In dit geval beeldverslag/impressie van Kaya Kaya Streetparty. Kunst in de publieke ruimte aldaar. Dat kan niet je ding zijn, is ook niet helemaal mijn ding. Maar past breder genomen prachtig in des Dees’ queeste allover het caraibisch gebied en verder – zie https://trendbeheer.com/tag/standplaats-caribisch-gebied/

    Overigens schrijft Sasha Dees momenteel aan een boek, te publiceren begin volgend jaar(?)

  3. Goede boektitel wel: ‘Beyond boring’. Het probleem reikt wat verder dan de lokale straatkunst. Komt er af en toe van de winderige eilanden goddelijk geinspireerde muziek, of zomaar op rij twee Nobelprijswinnaars voor de literatuur, met de beeldende kunst wil het daaro maar niet opschieten. Tenzij je net als de fondsdirecteur de bandbreedte van het autonome smaakoordeel weet op te rekken, want kolonialisme. Lees deze Pontzen er nog eens op na.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/tropische-cliches-te-over-bij-caribische-kunst-in-zwolle~b7f39e66/. Het zal vast met het onderwijs te maken hebben.

  4. Wel mooi wat je uit de oude schoenendoos weet op te diepen heer Sissingh. En dat terwijl De Fundatie toch bekend staat om zijn goede smaak en zeden. Pontzen kijkt er dwars doorheen. Maar geen idee wat dat met het onderwijs te maken heeft.

    Jeroen Bosch – Beyond Boring
    Fragmenten uit de dagboeken van een Erkend Kunsthater. Genomineerd voor de NS Publieksprijs. Nu bij een ISBN bij u in de buurt.

  5. Dat onderwijs is er niet toch? Al las ik ooit iets over een vooropleiding voor de Rietveld op Aruba. Kunst gedijt enkel en alleen in een kritische omgeving en onderwijs is absoluut noodzakelijk om kritische vaardigheden aan te leren. Zo moeilijk is dat overigens niet. Het is daardoor niet altijd even gezellig en/of inclusief. Kritiekloos over kunst schrijven is de grootste vijand van de kunst.

  6. Dat laatste klopt ten dele: er is geen “officieel” kunstvakonderwijs op de Nederlandse Caribische eilanden maar bijvoorbeeld wel op Jamaica en Martinique. Tegelijkertijd doen het IBB op Curaçao en Ateliers’89 op Aruba al jaren goed werk en hebben veel talent voortgebracht dat in Nederland kunstvakonderwijs volgt of heeft gevolgd, vaak KABK, Rietveld , HKU en Willem de Kooning. Dat zal je toch niet ontgaan zijn? Talent als Quentley Barbara, Natuscha Croes? Waarom op de Nederlandse eilanden geen en opende Engelse en Franse eilanden wel kunstvakonderwijs is, daar lopen de meningen over uiteen.

  7. Dat is mij vrijwel zeker ontgaan Joost, maar dank voor de tip. Het gaat hier wel om twee ‘veelbelovende’ jonge kunstenaars. Het zal jou toch niet ontgaan zijn dat het label ‘veelbelovend’ een slechte voorspeller is van een succesvolle carrière in de beeldende kunst? Ik lees dat een werk van de ‘meestveelbelovende’ kunstenaar tegenwoordig wordt opgenomen in de collectie van Chloorbaron van Caldenborgh. Dat heet de feodalisering van de beeldende kunst. De Fondsdirecteur doet daar nog een schepje bovenop met de uitreiking van het Gouden Rendier aan de ‘allermeestveelbelovende’ kunstenaar tijdens de komende ArtRotterdam. Dat heet de songfestivallisering van de beeldende kunst. Er wordt nog gezocht naar een omroep die hier zendtijd aan wil besteden, maar vooralsnog is er alleen belangstelling getoond door de ouderenzender. We raken zo wel helemaal off-topic. De vraag was of een serieus artlog als trendbeheer aandacht moet besteden aan Antilliaanse straatkunst. Dat is zoiets als vragen of een literair tijdschrift (bestaan die nog?) ruimte moet bieden aan het Sinterklaasrijm. Ja mits of nee tenzij…

  8. Beste Galerie, ikzelf heb het niet over ‘veelbelovend’ gehad maar simpelweg over ‘talent’, want inderdaad: voorspel maar eens wie een succesvol bestaan als beeldende kunstenaar zal gaan hebben. Ik denk dat het steeds interessanter wordt om talenten zoals die ik noemde te gaan volgen en ook dat de kans groot is dat het er geleidelijk aan wat meer zullen worden gezien onder meer de inspanningen van het IBB en Ateliers’89 en het kunstvakonderwijs in Nederland dat met deze instituten samenwerkt, en het feit dat veel van dit talent (al dan niet tijdelijk) terugkeert naar bijvoorbeeld Curaçao en daar een bijdrage levert aan het verder opbouwen van een diverser veld, denk aan Sharelly Emanuelson die met UniArte volop actief naast de galeries op het eiland en het IBB van Tirzo Martha (over een succesvolle loopbaan gesproken).

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*