Open Ateliers @ Rijksakademie, Amsterdam

Go see for yourself. Ga en kijk: Open Ateliers Rijksakademie 26 en 27 november.

rijksakademie.nl/NL/rijksakademieopen/

(Alle kwoots komen uit de artist statements bij de ateliers en staan voluit in de catalogus.)

Pseudo bijenkasten met lampen van Idan Hayosh

Performance en val kapotvaas van Feiko Beckers.

Marc Oosting is geïnteresseerd in het gebruik van tekst als beeld. Onderwerpen als het mediumspecifieke, reproductie, de economie van tijd en autenticiteit komen aan de orde.”

“Ik wil nieuwe kwaliteiten ontdekken in dingen die niet volledig zijn te doorgronden, de ondefinieerbare zaken waaraan we niet voorbij kunnen gaan.”

Xue Mu

Antonio Vega Macotela hangt kranten op. Een truuk met een baard als Methusalem met bijbehorende wartaal:

“Via mijn werk verken ik opvattingen over uitwisseling, specifiek ten aanzien van valuta als een bemiddelingsinstrument om maatschappelijke relaties te vestigen. […] Ten eerste op een concreet niveau; het komt bijna neer op een vorm van activisme, aangezien het een concrete uitwerking heeft op het leven van mensen. Ten tweede op een metaforisch niveau, als de toeschouwer mijn werk als metaforen op zich beschouwd.”

Xi Guo

Een wild geplakte oranje stip met een diameter van pak hem beet een decimeter.

“Via het werk van Anne de Vries worden we geconfronteerd met onze toenemende verbondenheid met technologie; diens materiaal en symbolische bronnen, de invloed op ons besef van maatschappelijke realiteit, de bijbehorende sociaal-politieke implicaties en het potentieel van de toekomst.”

Anne de Vries

“Stephany feminist homemade aesthetics. Stephany In / practice encompassing painting, Rebecca und / Stephany installation-based practice integrates matter, / Rebecca Stephany and has utopian / performative range Stephany continuously existing /”

Kijk, die weet hoe het hoort: generated artist statement; a couple of exemplary texts processed by web application Dada Poetry Generator.

Rebecca Stephany

Sommigen spreken er schande van. Hoe gearriveerd mag je zijn om nog wat jaartjes postacademisch onderwijs mee te pakken?

Gert Jan Kocken

“Door middel van uiteenlopende media uit Annaïk Lou Pitteloud kritische bespiegelingen over culturele en sociale problemen. Door gebruik van minimale vormen om een verhaallijn te suggereren, verwijst het werk naar de kunsthistorische context als een flexibel raster waarin die bespiegelingen kunnen worden gevat.”

Annaïk Lou Pitteloud

Leï Saito

Rossella Biscotti

“Veel van mijn werk ontstaat vanuit een fenomenologische benadering van materiële constructies en de associaties die deze oproepen. Vaak is dit verbonden met een bepaalde handeling, die zowel betrekking kan hebben op het ontstaansproces als op het ervaren en lezen van het werk zelf.”

Maarten Sleeuwits

Ayman Ramadan

“Via een combinatie van allegorische beelden en elementen van vechtsporten, gespeelde scènes en documentairebeelden, ontwikkelt ‘Rise Again’ een structuur waarin deze mannen verschijnen in een omhulde transformatie.”

Katarina Zdjelar

“Daniel Barroca verkent verschillende manieren om met objecten of afbeeldingen en hun historie om te gaan. […] In zijn huidige werk verdrijft Barroca het verleden door objecten te confronteren met een rijk scala aan media en modificaties.”

Daniel Barroca

“Door verschillende betekenissen toe te kennen aan objecten en tekeningen, van organisch tot architectonisch, kunstmatig en naturalistisch, creëert en herstructureert Hüner een eclectische rangorde van lagen.”

Emre Hüner

“In de afgelopen jaren heeft Yin-Ju Chen zich steeds meer gericht op de functie van ‘macht’ in de menselijke samenleving ten aanzien van nationalisme, racisme en groepsdenken.”

Yin-Ju Chen

Min Oh

Open Ateliers @ Rijksakademie, Amsterdam

Open Ateliers @ Rijksakademie, Amsterdam

Femmy Otten

De truuk met de light torch.

Irina Popova

Zomaar een bordje op de gang.

“De Michele slaagt er in om een vertrouwensband op te bouwen met mensen in de onderwereld. Zo kan hij de spanning onderzoeken die bestaat tussen gangbare opvattingen van die wereld en zijn eigen ambigue relatie daarmee. Via zijn werk confronteert hij de toeschouwer met verhalen en beelden die men doorgaans alleen tegenkomt in de sensatiepers en populaire fictie. Zo bestaat een van zijn recente werken uit een serie foto’s van ontvreemde schilderijen. Door zich voor te doen als een potentiële koper, is De Michele in het bezit gekomen van die foto’s en van een brief met de details van de diefstal.”

Alberto de Michele

Hoogtepunt:

Het waanzinnig fijn gedetaileerde werk van Michiel Ceulers.

Jean-Charles de Quillacq

iPads op stokjes van Olga Balema.

Roderick Hietbrink

Hoogtepunt:

Aldwin van de Ven

Julien Beneyton schildert tekst en uitleg bij zijn doekjes.

De heer Post draagt dezelfde trui als vorig jaar. (Klik!)

Julien Beneyton schildert graag objecten na/over.

Zoals de liniaal van Maarten Sleeuwits.

Josje Peters.

Supertof:

Hamid El Kanbouhi brengt spektakel. Verraste vorig jaar met een theehuissetting.

Esteban Piedra Leon

Sanne Rous

Spannend/interessant:

Je kunt nu ook al kogels printen?!

Edward Clydesdale Thomson

Onderzoekje simuleren, Fidel García komt er mee weg.

“Fidel García maakt gebruik van kunst als een manier om toegang te verkrijgen tot structuren van macht en controle. Hiermee ontketent zijn werk een discussie, die de gebruikte machtsmiddelen onder druk zet. García richt zich op het gebied van massamedia en telecommunicatie, waardoor zijn werk niet alleen symbolisch is, maar concrete consequenties heeft. Vaak gaat het om een daad van infiltratie. Via zijn werk analyseert García ‘waarheden’ die de realiteit beheersen, zoals moraliteit, logica, rede, ethiek en esthetiek.”

Zijn werk ontketent een discussie. Ahem. In zijn dromen. We hebben het absolute dieptepunt te pakken. In woord en gebaar.

Thomas Raat

“Via de diepgaande, breed uitgemeten intentie en een verkwikkende en prikkelende kleurstelling streef ik naar het hoogst haalbare niveau van onvervalst plezier”

Dixit opspankoning Phillip Kremer

“Pathy Tshindele kijkt kritisch naar zijn omgeving en verdiept zich in het dagelijks leven in de maatschappij.”

Matthew Lutz-Kinoy, een van de hoogtepunten van vorig jaar, krijgt dit jaar de prijs voor het meest opmerkelijke begin van een artist statement:

“Jawel; we hebben het hier over plezier!”

Hij vervolgt:

“Mijn werk is een keerpunt in het proces van documenteren en opnieuw presenteren van een collectie performances met gebruik van video, objecten en live action. […] het is uitzonderlijk sensitief en kan onmogelijk meer ongelijk dan gelijk hebben.”

En let op de URL:

thewildandexcitinglifeofmatthewrobertlutzkinoyswebbase
dspace.com

Iets van iemand. Op moment van bezoeken zonder kaartje/duiding.

Video Leidy Churchman in de bieb maar ik zag alleen de bieb.

Open Ateliers Rijksakademie 26 en 27 november.

rijksakademie.nl/NL/rijksakademieopen/

You may also like...

14 Responses

  1. Whatspace says:

    Kanttekening:

    Philip Kremer architectonische opspantechniek heeft doet mij denken ‘Achitectual paintings’ van residentie genoot Matthew Lutz-Kinoy (maar dan beter) destijds bij Silberkuppe: http://www.flickr.com/photos/silberkuppe/5613527936/in/set-72157626358058665

    Hamid El Kanbouhi’s thee huis vond ik 10x beter dan deze keer. Vorige keer redelijke schilderijen, dit keer inwisselbare 90’s schilderijen van een slechte Kunstbeeld periode + 3e jaars kunstacademie performances.

    + koop het waanzinnige Matthew Lutz-Kinoy keramiek + zeefdrukken (kamer boven de receptie, dus niet in zijn studio) voor weinig, en kan hij op vakantie.

  2. Whatspace says:

    De eerste zin hierboven zin liep niet zo lekker zie ik nu.

    Het moet zijn: Philip Kremer architectonische opspantechniek doet mij denken aan de ‘Achitectual paintings’ van residentie genoot Matthew Lutz-Kinoy (maar Matthew schilderijen zijn interessanter) destijds bij Silberkuppe: http://www.flickr.com/photos/silberkuppe/5613527936/in/set-72157626358058665

  3. Chris says:

    Toffe trui.

  4. jasper says:

    Is de trui ook te koop?

  5. highlights volgens WLA:

    http://www.welikeart.nl/2011/11/24/10-hoogtepunten-van-de-rijksakademieopen-2011/

    Volgend jaar een prijs voor de meest monsterlijke wandtekst?

  6. JB says:

    @RT
    “Philip Kremer architectonische opspantechniek doet mij denken aan de ‘Achitectual paintings’ van residentie genoot Matthew Lutz-Kinoy”

    Kijk eens ze spannen gezamenlijk op:

    http://rijksakademie.tumblr.com/post/13115726702/philipp-kremer-and-matthew-lutz-kinoy-stretching-a

    Mbt Hamid El Kanbouhi – ik weet niet of het zo om de schilderijen sec gaat. Die hingen op het Paleis op de Dam op de prijs voor de schilderkunst ook en zo zonder ruis vielen ze me daar niet op. Hier op de Rijks veruit het meest cerebrale hoekje en precies daarom fijn onderdeel van het geheel.

  7. JB says:

    @Michiel van We Like Art:
    Grappig/leuk die selectie van je, hij verschilt met die van mij waar het die ‘bomkamer’ aangaat – wat een slappe slechte zooi vond ik dat.

    Sommige wandteksten waren shocking. En toch vind ik het een wel aardig extra – nieuw dit jaar volgens mij? Ik herinner me eerder louter de Mede Mogelijk Gemaakt Door teksten.

    Kunstenaar kiest toch echt zelf voor de tekst. Bonuspunten voor door de mand vallen.

  8. JB says:

    Logkleuter (“Omdat ik blogger ben, mocht ik naar binnen”) kiest voor de figuratie van Beneyton:

    http://dutchproblogger.nl/cultuur/kijken-zul-je-zei-de-franse-kunstenaar/

  9. Whatspace says:

    @JB: Ik baseerde de mogelijkheid van samenwerking inderdaad op deze foto.

    Wel wil ik zeggen dat ik iets te hard reageerde op Hamid en hij dit ook weer niet verdient. Duidelijk niet mijn kopje thee, maar wel het drukst bezocht (op de pers dag al) want fotogeniek. Hij heeft mijn mening helemaal niet nodig, oordeel zelf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *